Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Tjaba alla kloka Gubbar och Gummor

Har en XC 60 D4 2017 som har gått 2600mil nu
Problemet om det nu är ett problem är att batteriet måste laddas en gång varje vecka
vare sej jag kör långa eller korta sträckor.
Använder bränslevärmaren så gott som varje dag, bor på västkusten så det är ingen extremkyla att prata om
Tidigare bilar jag haft med motsvarande utrustning har jag fått byta batteri var 4 år för då har det varit slut

Så nu undrar jag om det är fler som har erfarenhet av XC60 batteriers livslängd

Ha det
Användarvisningsbild
av MartinS
Min XC60 MY09 bytte jag batteri på nu i vintras för första gången,mest i förebyggande syfte, inget direkt fel på det.

Vad är det som säger att du måste ladda varje vecka?

Hur ser ditt körmönster ut?
Användarvisningsbild
av Bonnie
Det som säger att jag måste ladda batteriet är att den inte vill starta värmaren för att det är för lite spänning kvar
av Schmoyoho
För att utveckla MartinS fråga om körmönster: hur länge kör du bilen i förhållande till hur länge du kör bränslevärmaren?
av dannesk
Min my17 har ett 70Ah batteri eftersom det även sitter ett S/S batteri också och använder jag värmaren varje dag så måste jag ladda minst 1ggr/vecka värmaren drar batteri hela tiden den går. Hur kallt eller varmt det är spelar ingen roll utan värmaren går ju lika länge (typ 50min) oavsett hur kallt det är. Är det varmt ute så sätter jag värmaren typ 20min efter tiden jag tänkt åka och då går den bara runt 30min och sparar batteri men tillräckligt varm. Ett bra laddat batteri håller längre än ett som har dålig laddning så ladda ofta så är det inget problem.
Testa att köra direktstart av parkeringsvärmaren istället för att köra timer. Och sikta på en tid mellan 15-20 min så kommer du ändå få värme i bilen.
Användarvisningsbild
av Bonnie
Jag hade tidigare en v40 2015 D4 med extra all utrustning som kördes exakt likadant i 1800 mil utan
minsta batteriproblem. Därför förvånar det mej att xc60 beter sej så här.
Användarvisningsbild
av coachen
In så dom får testa batteriet. Har en kollega som haft liknande problem med en V90. Efter mycket om och men byttes batteriet och problemet var löst.
av Rådlös
Bonnie: Du säger att batteriet måste laddas varje vecka. Prova i stället att ladda varje dag!
Det är så här att tiden som ett batteri är urladdad eller dåligt laddat är en viktig faktor. Ett urladdat eller dåligt laddat batteri bryts ner tämligen omgående. Eller lite mer detaljerat uttryckt, nerladdningen påbörjas tämligen omgående. Om du då väntar en vecka mellan tillfällena då du underhållsladdar batteriet, så hinner nerbrytningen komma en bra bit på vägen.

Och det finns ju en tumregel som säger att lika lång tid som man har kört sin motorvärmare, lika lång tid skall man köra med bilen för att ladda upp batteriet igen.
Känner du igen detta?

Har du kort väg till jobbet så bör du nog se över din bilanvändning. A: Köra en omväg till och från jobbet för att få längre körtid, laddtid. B: Byta till en bil med annan uppvärmning, elektrisk uppvärmning. C: Kolla hur det skulle fungera att åka kollektivt med allt vad det innebär. D: Kolla om det finns laddmöjlighet på jobbet.
Men börja med att låta testa batteriet, som det har föreslagits här redan.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]