Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Hej.
Vi köpte vår bil, 2015 o säljaren pratade om SIM-kort då.
Ser man till grafiken i infosystemet så kände jagatt detta var onödigt samt att man ändå har mobilen inkopplad via Bluetooth.
Nu när mobilen uppgraderats till en IphoneX så är den inte längre lika kompatibel som innan samt att vi fått den nya lagen om att inte ha mobil i handen. Eftersom SMS inte längre går in i bilen så har jag nu fått vissa problem.
Så, vad använder ni ert internet till i bilen o hur funkar det med bla grafiken?
Sista frågan är kanske den viktigaste som man säkert kan googla. Men vart hittar man SIM-kortet om ni nu övertygar mig?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Provocative77 skrev:Hej.
Ser man till grafiken i infosystemet så kände jagatt detta var onödigt samt att man ändå har mobilen inkopplad via Bluetooth.
Nu när mobilen uppgraderats till en IphoneX så är den inte längre lika kompatibel som innan samt att vi fått den nya lagen om att inte ha mobil i handen. Eftersom SMS inte längre går in i bilen så har jag nu fått vissa problem.
Så, vad använder ni ert internet till i bilen o hur funkar det med bla grafiken?
Sista frågan är kanske den viktigaste som man säkert kan googla. Men vart hittar man SIM-kortet om ni nu övertygar mig?
Det är ett vanligt SIM-kort, hållaren sitter till vänster i handskfacket.
Jag har ett tvillingkort monterat där (beställs från din mobiloperatör), lyssnar lite på svensk webbradio när jag är utomlands. Eller bara på andra webbaserade musikkanaler. Förbrukade en hel del på senaste resan till Spanien...
Sen har jag en fast monterad hållare till min Samsung S8, så handhållen mobil finns inte i min värld. Bilen (åtminstone min V60) läser upp inkommande SMS, så även detta fipplande slipper jag.
fjohan82 skrev:
Det är ett vanligt SIM-kort, hållaren sitter till vänster i handskfacket.
Jag har ett tvillingkort monterat där (beställs från din mobiloperatör), lyssnar lite på svensk webbradio när jag är utomlands. Eller bara på andra webbaserade musikkanaler. Förbrukade en hel del på senaste resan till Spanien...
Sen har jag en fast monterad hållare till min Samsung S8, så handhållen mobil finns inte i min värld. Bilen (åtminstone min V60) läser upp inkommande SMS, så även detta fipplande slipper jag.
Den läste mina SMS i min gamla Iphone. Det jag märkt är att det verkar vara samma röst i bilen som Apples Siri har. Så de var tidigare extremt kompatibla.
I dag kan jag fortfarande streama musik. Det jag funderar mer på är vad man kan använda skärmen till i kombination av internet då jag ofta kör låmgsträck med passagerare i bilen
Användarvisningsbild
av mikeman
Simkortet kan användas till att ha live trafikdata likadant som på Google maps. Kan behövas en uppgradering till navigationen hos åf för att det ska funka. Gällande nya lagstiftningen för mobiler så tolkar jag det som att man får ha telefonen i en hållare.

Edit: Har man simkort brukar man ha volvo on call, en app som kan styra vissa funktioner i bilen.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag testade att köra online kartan men den gav ingen röstnavigation.
Har även kört lite streamade radiostationer och det funkade kanon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pularn
Volvo on call har inget med simkortet att göra, VOC kör på ett eget "abbonemang". Detta att SMS inte kommer upp nu kan ha med inställning i telefonen att göra. Jag har visserligen ingen IphoneX, men du behöver välja "visa notiser" för den BT enheten (tryck på "i" vid enheten på BT menyn i telefonen).

Jag kör med ett extra data kort, gratis om du har TELE2, gäller troligen fler operatörer.

Jag har mest använt det till att lyssna på radio, nu sedan en tid fungerar inte radioplay appen till Volvo. Du kan INTE använda simkortet till att fån in SMS.
Användarvisningsbild
av MartinS
pularn skrev:Volvo on call har inget med simkortet att göra, VOC kör på ett eget "abbonemang".
Man kan inte ha Sensus Connect (sim kort) utan att ha VOC i bilen, så de hänger ihop (samma modem?). Trafiken till/från VOC (ej nödrelaterat) går via det egna simkortet om ett sådant finns istoppat.
MartinS skrev:
pularn skrev:Volvo on call har inget med simkortet att göra, VOC kör på ett eget "abbonemang".
Man kan inte ha Sensus Connect (sim kort) utan att ha VOC i bilen, så de hänger ihop (samma modem?). Trafiken till/från VOC (ej nödrelaterat) går via det egna simkortet om ett sådant finns istoppat.
Nejnej. Jag har VOC som fungerar klanderfritt samt betalar för.
av bjerven
Använder SIM-kortet i bilens eget modem (endast 3G) istället för att koppla upp mig med mobiltelefonen via bluetooth eller telefonens WiFi-delning. Det fyller alltså egentligen samma funktion som att koppla upp sig via mobilen.
Själv använder jag internet i bilen till större delen för att streama webbradio via TuneIn (App i Sensus Connect fr.o.m. MY15) så det räcker gott och väl med 3G. Har ett extra datakort till mitt ordinarie mobilabonnemag (Tele2 - 20GB) så jag betalar inte för något extra mobilt bredbandsabonnemang.

Vad gäller SMS-funktionen så var jag efter byte till iPhone X tvungen att gå in i "Inställningar -> Bluetooth -> My V60" och aktivera reglaget "Visa notiser" i telefonens inställningar.

SIM-kortet ska sitta i en liten hållare längst upp till vänster i handsfacket.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]