Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suub
#1221924
Enligt bsr går effekten från 190hk till 270hk med deras steg 1+ men kommer växellådan att klara av vridet på 530nm?
av intruder1400
#1222080
titanum skrev:Hoppas du inte får sprickor i cylinderblocket. Vissa D4 tycks drabbas av det.
Konstiga är ju att man inte hört något varesig D3 eller D5 med dessa problem
av titanum
#1222087
intruder1400 skrev:
titanum skrev:Hoppas du inte får sprickor i cylinderblocket. Vissa D4 tycks drabbas av det.
Konstiga är ju att man inte hört något varesig D3 eller D5 med dessa problem
Yes, också bara hört om D4 VEA, min egen bland annat.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1222100
intruder1400 skrev:
titanum skrev:Hoppas du inte får sprickor i cylinderblocket. Vissa D4 tycks drabbas av det.
Konstiga är ju att man inte hört något varesig D3 eller D5 med dessa problem
D4 är brutalt vanliga.
av mackanigbg
#1223785
Jag har en V60 D4 (VEA) -14 med 8-stegs automat som jag har satt BSR steg 1+ i. Det blev en enorm skillnad! (RO)

Ligger man på landsväg och trycker på en del, men inte så den gör kick-down utan så den växlar ner bara några växlar och utnyttjar det grymma vridet, så drar den till synes utan stopp, hade 190 km/h och då drog den fortfarande lika starkt som i 100 km/h och då var det flera växlar kvar 8)
Finns nog skäl att den är elektroniskt begränsad av BSR till 250 km/h :P

Samma grej när jag drog på rejält i låg fart från typ 2:an, efter typ 300 m hade jag 180 km/h :)
Tack vare den höga effekten så är den varvvillig och drar såklart väldigt kraftfullt på lägre växlar också.

Den känns i det närmaste slö när man lägger i originalmjukvaran, känns som en vanlig 130 hk sugmotor man sitter i och då är ju en D4 inte slö original direkt...

Jag ringde och pratade med BSR:s support på HK i Växjö i ett annat ärende och frågade då på skoj om man vågar gasa med den när den har så otroligt imponerande effektuttag ifrån en 2 lit dieselfyra, och han sa att VEA-motorn är en fantastisk motor och den är inte maxad på långa vägar utan har stor marginal, likaså lådan.
Han sa att det bara är att gasa som vanligt. Tack vare att man köper ett "riktigt" steg 1 som styr laddtryck, vridmoment i lådan m.m. så är t.ex momentbegränsning i lådan som hindrar för högt vrid på resp. växel intakt tillsammans med alla andra övervakningsfunktioner och sensorer.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]