Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Har tänkt ge mig på att installera en batteriladdare då vi fått varning om att värmaren inte kan köras pga batterinivån ett par gånger mer än önskat. Vi har inte tillgång till garage eller liknande så det skönaste vore att bara ha det som en motorvärmarsladd. Vi har idag inte någon elektrisk motorvärmare, men har heller inga direkta planer på att skaffa det. Tänkte försöka ge mig på monteringen själv om det inte blir alltför bökigt. OBS! Jag tänkte mig uttaget i fronten, inte på sidan. Så några frågor:

1. Vilken laddare bör jag skaffa? Mina tilltänkta alternativ är Calix BC 1205/2025 (http://www.laitis.se/laddkit-bc-1205-mkms2025.html). Det skulle vi vara smidigt om vi ångrar oss om motorvärmaren senare. Funderade även på en BC 60/20 (http://www.laitis.se/laddkit-bc-60-mkms2025.html) då den är snäppet billigare. Skillnaderna verkar vara anslutningar och styrka?

2. Finns det tips på någon bra lättåtkomlig jordpunkt?

3. Vad behöver jag montera bort för att komma åt att montera det smidigt? Jag funderar på om det går att komma åt lite underifrån och kanske bara behöva ta ut ena strålkastaren för att dra kablarna och jorda, eventuellt grillen. Är det naivt att tro att det är möjligt?
av Rådlös
Den lilla ger ju bara 2 Ampere som max, medan den stora ger 5 Ampere som max. Många gånger kanske 2 Ampere räcker, men med "lagen om alltings jä****het" så inträffar det att behovet om en större laddare uppstår när man som mest behöver den, bara har en för liten laddare. Och laddaren ger inte alltid 5 Ampere. Den ger vad batteriet vill ha för stunden.

Du vet väl att Calix och Volvo är "samma sak"? Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn och om du i framtiden vill ha motorvärmare med eller utan andra tillbehör så passar det ihop. Och lite av detta tycker åtminstone jag talar för att du skall välja kabelintaget på sidan. Inte i fronten där det sitter mitt i vatten, snöslask och grussprut. Och det är nog därför lite uträkning med att ha intaget på sidan.
I gamla 140 och möjligen 240-serierna kunde man ha kabeln som en dammsugarsladd i grillen som man drog ut vid användning, men det gick man ifrån av kanske en tänkbar anledning (?) att det blev glappkontakt. Och då på den tiden var det mycket mer svängrum i bilarnas motorrum. Så är det inte nu. Så en måttillverkad kabelsats och montering efter anvisningar kanske är det bästa valet.
Användarvisningsbild
av batmac
Perra83 skrev:Jo det kan ju vara smidigt.
Kan säkert gå bra att typ lossa vänster strålkastare och pilla ner kabeln bakom fronten skruva fast i undre grillen.
Min förhoppning är något åt det hållet
Rådlös skrev:
Du vet väl att Calix och Volvo är "samma sak"? Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn och om du i framtiden vill ha motorvärmare med eller utan andra tillbehör så passar det ihop. Och lite av detta tycker åtminstone jag talar för att du skall välja kabelintaget på sidan. Inte i fronten där det sitter mitt i vatten, snöslask och grussprut. Och det är nog därför lite uträkning med att ha intaget på sidan.
I gamla 140 och möjligen 240-serierna kunde man ha kabeln som en dammsugarsladd i grillen som man drog ut vid användning, men det gick man ifrån av kanske en tänkbar anledning (?) att det blev glappkontakt. Och då på den tiden var det mycket mer svängrum i bilarnas motorrum. Så är det inte nu. Så en måttillverkad kabelsats och montering efter anvisningar kanske är det bästa valet.
Ja det kanske är något att tänka på, men med tanke på att dom flesta installationer i efterhand hamnar där tycker jag inte det ska vara ett problem. Men om jag leker med tanken att göra installationen i sidan, hur gör man ens? Det känns ju inte speciellt "förberett", och luckan måste man väl också ha. Ska försöka hitta anvisningen. Edit* Ok det verkade kanske inte så krångligt att få till det uttaget heller
Derank skrev:2, 5 el 10 amp spelar ingen roll om man har ström 24/7
Det har jag dock inte. Det är några timmar i taget via stolpe.
Användarvisningsbild
av Derank
Beror ju fortfarande på hur ofta du orkar starta om timern, jag antar att du som mig har ett intervall på 3timmar, och ska jag ladda mitt batteri använder jag en laddare på 15amp och laddar fullt på ca 5timmar om bilen börjar bråka om låg batterispånning, vilket hänt 2gg denna vinter pga att jag kört extremt korta körningar
av V60ccsummum
Har Bc 1205 själv på min bil tillsammans med motorvärmare och har även monterat en sådan på en annan bil utan motorvärmare. Funkar jättebra å rekomenderar att montera originalinfällningen på sidan. Jag köpte allt på volvo då de va samma pris efter lite rabatt. Monterade bara lös plasten under motorn och tog lös innerskärmen så kom jag åt bra. Laddaren fäste jag på en tvärbalk framför motorn för då är uttaget på laddaren bra till om man vill montera motorvärmare senare plus att kabeln till batteriet kan följa annan kabel upp till batteriet. Jordkabeln får inte monteras direkt på minuspolen på batteriet så den fäste jag på en bult bredvid batteriet. Om jag minns rätt använde jag en intagskabel som är 80cm lång och jorden till den fäste jag i en balk under bilen och sprayade över skruven med svart färg för att skydda mot rost.
Användarvisningsbild
av batmac
Derank skrev:Beror ju fortfarande på hur ofta du orkar starta om timern, jag antar att du som mig har ett intervall på 3timmar, och ska jag ladda mitt batteri använder jag en laddare på 15amp och laddar fullt på ca 5timmar om bilen börjar bråka om låg batterispånning, vilket hänt 2gg denna vinter pga att jag kört extremt korta körningar
Jag är lat av mig, och har en bit att gå till parkeringen :oops: Vi har fått meddelandet lite fler gånger än så, och det vore skönt att bara kunna koppla in den ett par gånger i veckan för att underhållsladda.
V60ccsummum skrev:Har Bc 1205 själv på min bil tillsammans med motorvärmare och har även monterat en sådan på en annan bil utan motorvärmare. Funkar jättebra å rekomenderar att montera originalinfällningen på sidan. Jag köpte allt på volvo då de va samma pris efter lite rabatt. Monterade bara lös plasten under motorn och tog lös innerskärmen så kom jag åt bra. Laddaren fäste jag på en tvärbalk framför motorn för då är uttaget på laddaren bra till om man vill montera motorvärmare senare plus att kabeln till batteriet kan följa annan kabel upp till batteriet. Jordkabeln får inte monteras direkt på minuspolen på batteriet så den fäste jag på en bult bredvid batteriet. Om jag minns rätt använde jag en intagskabel som är 80cm lång och jorden till den fäste jag i en balk under bilen och sprayade över skruven med svart färg för att skydda mot rost.
Det låter nog som att det får så ändå, ska svänga förbi volvo och se vad dom ska ha för grejerna. Men en sak jag kanske kan fråga dig då som har gjort det. I instruktionen för installation av uttaget så står det inte uttryckligen hur man gör hålet. Det ser nästan ut som att en kniv används. Är plasten så lätt att ha att göra med eller ska det borras? Och behöver man göra något med hålet efteråt, täta eller liknande? Må vara dumma frågor men vill inte sabba bilen :P
av V60ccsummum
På insidan av stötfångaren finns markering för hålet om man vill använda det. Men för mig följde det med en pappersbit man satt på utsidan för att göra markering av hålet. Då borrade jag bara ett hål i kanten av markeringen å sen är det bara att skära upp hela hålet med en sticksåg lr kniv. Men sticksåg är enklast då plasten är ganska hård, sen tog jag bara klarlack ur ett lackstift och strök på längs kanten runt hela hålet för att motverka att lacken ev ska lossna från plasten. Finns exakt monteringsanvisning hos volvo, använde mig själv utav den.
Användarvisningsbild
av batmac
Var förbi Volvo idag och dom ville ha 3130kr för hela satsen. Det är över 1000kr mer än Laitis exempelvis. Vet inte om det skiljer. Jag fick iallafall köpa uttaget löst för billiga 400kr :lol:

Får se hur jag gör. Börjar även fundera på en vanlig CTEK med deras snabbkoppling. Inte lika snitsigt..
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]