Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egil
Hej!

Har en V60 -12 D2 som rullat snart 11000 mil.
Igår när jag startade bilen så la den av direkt på tomgång, efter ett par starter så var den igång på tomgång men direkt vid gaspådrag så lägger den av.
Testade dieselvärmaren i ca 20 minuter idag, och då startade sambon bilen men testade endast tomgång och inte att gasa.
Startade bilen nu ikväll och den är likadan, dör nästan direkt vid gas. Väntade en stund tills motorn blivit lite varmare och tog en sväng på gatan. Bilen reagerar i princip inte på gaspådrag, men den lägger inte av. Efter ca 50 m så får jag ett felmeddelande om försämrad motorprestanda, medans bilen är okörbar.
Det är inte slut på bränsle då det är 3/4 i tanken.

Någon som har haft ett likande fel?
Antar att den måste bärgas in till Volvo omgående.
Användarvisningsbild
av Dex
Egil skrev:Hej!

Har en V60 -12 D2 som rullat snart 11000 mil.
Igår när jag startade bilen så la den av direkt på tomgång, efter ett par starter så var den igång på tomgång men direkt vid gaspådrag så lägger den av.
Testade dieselvärmaren i ca 20 minuter idag, och då startade sambon bilen men testade endast tomgång och inte att gasa.
Startade bilen nu ikväll och den är likadan, dör nästan direkt vid gas. Väntade en stund tills motorn blivit lite varmare och tog en sväng på gatan. Bilen reagerar i princip inte på gaspådrag, men den lägger inte av. Efter ca 50 m så får jag ett felmeddelande om försämrad motorprestanda, medans bilen är okörbar.
Det är inte slut på bränsle då det är 3/4 i tanken.

Någon som har haft ett likande fel?
Antar att den måste bärgas in till Volvo omgående.
Hade en 855 T5 som hade det beteendet.
Motorn startade men vid gaspådrag stannade den.
Då hade en Turboslang lossnat.
Vet inte om det blir likadant på diesel ?
Blir nog till att läsa ut felkoder med vida. Kan ju vara lite var som, som det ovan, kass bränslepump eller spridare med mera.
Vojje skrev:tänker dieselfiltret, kanske särskilt då det är D2...
eller är det nyligen bytt...?
Gäller väl framförallt 1,6d och 2,0d?
av Lövet
Inte om han menar dieselfilter som i bränslefilter.

Dieselpartikelfilter (DPF) ska inte behöva bytas på någon V60, alla är underhållsfria.
Föräldrarna bytte dieselfilter (bränslefiltret) på sin V50 1.6d för 2500 mil sedan och nu tycks det vara dags igen. Bilen tappar kraft eller stannar när man kör. Den sätter inga felkoder som syns i instrumentpanelen...
frasse4 skrev:Föräldrarna bytte dieselfilter (bränslefiltret) på sin V50 1.6d för 2500 mil sedan och nu tycks det vara dags igen. Bilen tappar kraft eller stannar när man kör. Den sätter inga felkoder som syns i instrumentpanelen...
I det fallet kan det vara partikelfiltret beroende på hur långt bilen har gått, om detta inte är bytt tidigare.
Användarvisningsbild
av iigloo
Lövet skrev:Inte om han menar dieselfilter som i bränslefilter.

Dieselpartikelfilter (DPF) ska inte behöva bytas på någon V60, alla är underhållsfria.
Det gäller väl inte 1.6D 115hk före en viss årsmodell. Har för mig att bara femmorna har underhållsfritt runt den årsmodellen.
av Egil
Lämnade in bilen på Mekonomen här i min stad.
Igår läste de av bilen och fick ett felmeddelande att något var fel med luften till motorn (eller liknande).
De skulle kolla manuellt när tid fanns då de inte kunde säga vad felet var endast med det felmeddelandet.
Kan väl också säga att jag är helt hjälplös gällande bilar.
Bilen har gått 10900 mil, när skall partikelfilter bytas?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]