Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger67
Hej!
Är det någon som har koll på vad det skulle kosta att installera
Motorvärmare med tillhörande kontaktuttag på en XC 60 årsmodell 2015?
av dannesk
Mekonomen tar nu 4999kr för montage med Defa på min my17 men jag vill helst ha Volvo original med den bättre monteringen på uttaget inne samt i fronten men då vill Volvo ha 7900kr.
av Rådlös
Dannesk: Bara av ren nyfikenhet, monterar Mekonomen något "obskyrt piratfabrikat" om man bara beställer en namnlös motorvärmare med montering?
Det är ju Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Är det skillnad på Volvos och Calix monteringssatser?
Till den som undrar: Calix och Volvos tillbehör i motorvärmarsatser är "blandbara". Dom passar alltså ihop.
av dannesk
Rådlös skrev:Dannesk: Bara av ren nyfikenhet, monterar Mekonomen något "obskyrt piratfabrikat" om man bara beställer en namnlös motorvärmare med montering?
Det är ju Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Är det skillnad på Volvos och Calix monteringssatser?
Till den som undrar: Calix och Volvos tillbehör i motorvärmarsatser är "blandbara". Dom passar alltså ihop.
Det är Defas värmare/kablage de monterar men jag vet inte om prestandan (eller vilken typ av värmare det är) är den samma som Volvo/Calix slangvärmare. Kuppeuttaget skruvas fast i sidoplasten vid konsollen och intaget i fronten skruvas i gallret mellan dimljusten/DRL. Jag vill hellre ha den snyggare Volvoinstallationen med uttaget i kupén i golvmattan samt den insänkta intaget på vänster sida på fronten men det kunde man inte få med Defa.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av grålle1
Kanske inte ett alternativ, men montera själv spar ju några tusen...!?
Jag tycker Volvos anvisningar brukar vara bra, monterade själv på min V60.
Håller med dig om att Volvos anpassade sats är bra och snygg.
av BennyL
Är det Defa så är det med stor sannolikhet en utanpåliggande värmare på tråget eller blocket... enkelt att montera med med klen värmeeffekt. Med Volvo/Calix så är det oftast vatten som värms vilket ger än bättre uppvärmning
Användarvisningsbild
av SagaPer
Roger67 skrev:Hej!
Är det någon som har koll på vad det skulle kosta att installera
Motorvärmare med tillhörande kontaktuttag på en XC 60 årsmodell 2015?
Hvilken effekt gir ekstra motorvarmer i tillegg til original dieselvarmer i bilen?

Jeg bruker enten timer-start eller app-start på min XC60 2017 modell og er godt fornøyd med varm bil og varm motor de gangene bilen står utendørs i kaldt vær. Motor er varm, kupé er varm og alle vinduer er fri for is og/eller snø.
av dannesk
Hårdvaran nedan ifrån Volvo till min D4 AWD kostar totalt nästan 4200kr, ifall jag monterar så gör jag det nog själv. Det ser inte speciellt svårt ut och funkar dieselvärmaren bra för mig denna vinter så skippar jag detta. Tyvärr så är ju den elektriska värmaren betydligt sämre än dieselvärmaren vilket värmer motorn betydligt bättre samt kupén om man jämför med en Defa/Carlix Kupévärmare på typ 1600watt.
Kontakt(VO 31359437) 1 027,69kr
Frontintag, motorvärmare (V70II/ XC70II/XC60)(VO 31408950) 412,13kr
Motorvärmare(VO 31664097) 2 487,19kr
Förbrukningmaterial 227,70kr
Användarvisningsbild
av Derank
ger väl ingen direkt extra effekt, dieselvärmaren är ju på 4-5kwh och det räcker ju till om man säger så. Fördelen med motorvärmare är att den kan stå på dyngnet runt, bilen är alltid varm och isfri, man slipper planera när man ska iväg, man kanske står på ett ställe där man inet kan köra dieselvärmaren osv osv
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]