Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittar på V60CC D4 VEA FWD aut och D4 AWD aut. Vad har ni för erfarenheter om blandad bränsleförbrukning? Drar den g:a D4:an med AWD 0,2 liter mer per mil?
Hej! Jag läser i senaste Teknikens Värld där dom testar en just sådan bil, V60 CC AWD med gamla 5 cylinders diesel, testförbrukningen låg på 0,78 L/mil. Jag har bara provkört den nya VEA dieseln med nya 8 stegs automat och den var riktigt rapp i både motor och låda, förbrukningen vet jag inte på denna men den ligger väl nära 0,5 L/mil så de är en del skillnad.
Skulle gissa att det i praktiken inte skiljer så mkt...
Jag ville hellre ha en ny motor och en ny automatlåda än awd som jag åndå inte har något behov av. Motorn och lådan i VEA är en bra kombination, den är riktigt dragvillig även i hög fart och på höga varvtal.
Har kört på 0.49 mätt på pump som bäst, ändå är jag tungfotad. Snittet på bilens 3200 mil är 0,68 mätt på pump, mycket motorväg, endel Autobahn, och Stockholmstrafik.
Det här med bränsleåtgång är så individuellt och beror på körsätt, väg-, vind-, väder- och terrängförhållande. Hur du kör är inte likt en annan.
En deciliter hit och dit spelar väl ingen roll för en bil från 280 000kr i inköp om du köper begagnat eller nytt. Du kan få en D4 VEA som drar mer än andra D4 VEA och samma scenario med D4 AWD.
För att få en rättvis förbrukning så får du testa själv 2 olika bilar. Allt annat är hörsägen.
Själv har jag min första 4 hjulsdrivna bil och märker en väsentlig skillnad i styrning och körning till det positiva.
Tack alla för Era inlägg och erfarenheter:)
Angående merförbrukning för AWD -- det är precis som CabBo skriver individuellt.

Största skillnaden mellan VEA D4 och gamla femcylindriga dieseln är automatlådan som är hyfsat mycket mer effektiv till VEA -- speciellt i stadstrafik. Även fyrhjulsdriften gör en del eftersom det är mer som ska dras runt.

Min gissning är att skillnaden vid långkörning är mindre än 0,2 l/mil, medan den vid stadskörning är mer än 0,2 l/mil. Men det är som sagt en gissning. :wink:
Hur man än vrider och vänder på det så slänger man alltid pengar i sjön när man köper en bil.
Skiter du vad det kostar, köp va fan du vill.

Vill du spara lite pengar, köp inte till saker som du egentligen inte behöver.
AWD och/eller automat blir en generell ökad driftkostnad.

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]