Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Någon här som har bättre koll än jag har?

Jag har precis uppgraderat min navigation till RTTI och som jag förstår det så får navigatorn nu sin trafikinformation över internetuppkopplingen också och inte bara över TMC (radionätet)

Är det någon som vet ungefär hur mycket datatrafik som systemet använder sig av under tiden man navigerar?

Antar att det även använder viss datatrafik i bakgrunden när man inte navigerar med någon inmatad adress. Är det lika mycket som om man har en adress inmatad? Vägarna blir i alla fall färgade beroende på trafikintensiteten även då.

Anledningen till frågorna är att jag inte vet hur mycket datatrafik jag har på det SIM-kort som satt i bilen när den var ny. Det kanske någon här har koll på? :) det är en xc60 my16 om det är till någon hjälp..

Tackar för hjälpen! :)
av JHg
Vad fick du betala för uppdatering till RTTI?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Ilduce77 skrev:......
Anledningen till frågorna är att jag inte vet hur mycket datatrafik jag har på det SIM-kort som satt i bilen när den var ny. Det kanske någon här har koll på? :) det är en xc60 my16 om det är till någon hjälp..

Tackar för hjälpen! :)
Nu kan jag vara ute och resa, men är det inte så att den använder din telefon till det? Jag har också funderat på vad som går via bilens simkort.
Jag ska in på Bilia med min bil på fredag och har tänkt fråga min PST om dessa saker. Jag har inte gjort några inställningar i bilen hur den ska hantera internet, och vad det var nu där stod. Bara parat BlueTouth med bilen.

Ska jag vara ärlig så skäms jag faktiskt för att jag inte tagit reda på dom här grejorna innan jag hämtade ut bilen. Eller av säljaren. Min hade redan RTTI installerat, vilket jag inte visste.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Nej, min bil använder inte telefonens internet. För att den ska göra det, så måste man starta internetdelning på telefonen och det har jag inte gjort.

Jag har helt fri surf på min telefon och tänkte därför att man skulle använda mobilens internetdelning för att spara datamängd på bilens simkort.

Men det är ju drygt att behöva göra massa åtgärder när man hoppar in i bilen om det inte behövs. Jag vill att allt ska skötas, fixas och anslutas sömlöst och automatiskt, utan att man går in i menyer och annat när man ska köra bil. :)

Du får gärna föra frågan vidare till din pst.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Ilduce77 skrev:Nej, min bil använder inte telefonens internet. För att den ska göra det, så måste man starta internetdelning på telefonen och det har jag inte gjort.

Jag har helt fri surf på min telefon och tänkte därför att man skulle använda mobilens internetdelning för att spara datamängd på bilens simkort.

Men det är ju drygt att behöva göra massa åtgärder när man hoppar in i bilen om det inte behövs. Jag vill att allt ska skötas, fixas och anslutas sömlöst och automatiskt, utan att man går in i menyer och annat när man ska köra bil. :)

Absolut. Det blir på fredag. Får hoppas jag förstår vad han förklarar. :lol:
av Henkan
Ilduce77 skrev:Nej, min bil använder inte telefonens internet. För att den ska göra det, så måste man starta internetdelning på telefonen och det har jag inte gjort.

Om du har en Androidmobil och vill dela ut din mobils internet så kan du installera en app som heter Blue Car Tethering. Kryssa i din bil i appen och ställ in bilens internetinställning på Bluetooth i stället för modem. När din mobil ansluter till bilen så startas internetdelning via BT automatiskt utan en massa handgrepp. Jag kör TuneIn på det viset och det funkar utmärkt.

Om du har en iPhone har jag ingen aning hur man gör men det gör säkert någon annan här :-)
av danielh1025
Tror inte någon har något kvalificerat svar på hur mycket datamängd just RTTI drar men om jag skulle gissa som jobbar med nätverk hela dagarna så hade jag gissat på att mängden är väldigt liten. Det enda den ska hämta är koordinater. Under ett år tror jag inte du överstiger 100Mb i RTTI data.
Användarvisningsbild
av Rillee
Tack för tipset om blue car appen, har länge retat mig på telefon som stänger av internet delningen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Rillee skrev:Tack för tipset om blue car appen, har länge retat mig på telefon som stänger av internet delningen.
När har man nytta av detta? Är det när man streamar musik via någon tjänst?
Själv så pluggar jag i ett USB-minne och lyssnar. Och det fungerar perfekt, för mig. Jag vill inte streama musik, så har jag då någon nytta av att dela min anslutning?
Jag är skitkass på sådant här. Förlåt uttrycket. :oops: Finns det någon bra sida, på svenska, som jag kan få hjälp på?

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]