Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jovani
Hejsan Alla.

Våran bil går ut ur Volvos garantier 1dec 2017, och där efter tänkte jag själv ta hand om bilen i största möjliga mån.
Bilen är en V60 T3 2016 som strax når 4500mil.

Om Jag vill byta bromsbelägg mm samt byta olje intervallen till 1500mil istf bilens "intelligenta" rekommendation, vad behövs för elektroniska hjälpmedel? Funkar 2014D HQ Vida/Dice enheten för att nollställa eller rekommenderas något annat märke?

VÄLDIGT tacksam för snabba svar (W)
av Rådlös
Det betyder att fabrikanten lovar att avgasutsläppen skall hålla sig inom godkända gränser (Lambda 1 eller så nära det går att komma) i 5 år eller 8 000 mil, det som infaller först gäller. Den garantin är mycket värdefull eftersom ett verkstadsbesök då något inom avgasutsläppen som felar kan kosta "skyhöga" summor att reparera. Naturligtvis gäller det t.ex inte om avgasrören läcker eller något annat bagatellartat. Men om t.ex Lambdasonden har gett upp eller om styrdatorn ger fel blandningsvärden etc. etc. Vad kostar t.ex en uppsättning spridare till din bil? Under dom första 5 åren får du nya på garantin om du har gjort servicen så som Volvo har föreskrivit.

Vill du fortfarande säga upp den garantin och tryggheten?

Här är en beskrivning av utsläppsgarantin: http://www.debok.net/bilar/2014/08/Vad- ... ranti.html

Det är en dålig Googleöversättning, men du kan säkert tolka grundmeningen i texten i alla fall?
av jovani
Jag kan inte finna något om denna garanti i köpepapprena från Bilia eller på Volvias vilkor på våran bil.
Det som står är:
Volvo Assistans - fri förlängning vid service
Två års nybilsgaranti
Tre års vagnskadegaranti
Tolv års garanti vid genomrostning
Ett års servicegaranti

Så ja, volvos garantier är sämst av alla biltillverkare...

De jag kan googla fram på ämnet och gällande volvo är att Bi-Fuel å framförallt FT (etanol) har denna garanti p.g.a dess problem, men de säljs ju inte sen ett tag.

Men om du för belägg för detta på bilar 2016-> som endast körs på ett bränsle. ( Bra info så kom gärna med mer )
Användarvisningsbild
av SvenB
Dessutom tror jag du får "knepigt" om du eventuellt måste använda maskinskadeförsäkringen, vid någon skada, om du inte servat på någon vettig verkstad.
av jovani
Vi tar om detta:
Jag har köpt bilen kontant, inga lån eller liknande. Har en fullstor verkstad och kan utföra alla jobb förutom plåt å lack.
Vad har jag för nytta av t.e.x Bilia som skiter i vad jag önskar ha gjort med bilen vid service när de då hävdar extra arbete krävs för att de jobbar på ackord å allt skall ta mindre tid än vad som föreskrivs för att få mer månadslön?

Vill jag ha 1500mil mellan oljebyten för att motorn tjänar på detta.
Byta bromsvätska vart annat år
Byte av olja och eventuellt filter i växellådan var 6000mil
Byta klossar å skivor efter vad jag tycker behövs.
mm mm

Vad gör att bilen som jag tänkt att ha i minst 5 år eller 20´mil sämre? Tror t.o.m att den kommer vara mer omhändertagen än en "servad enl bok" bil.

SÅ: Hanterar Vida/dice 2014D att återställa service indikation mm?
Användarvisningsbild
av SRT
Har aldrig haft någon helt ny bil så det där med egendomligt konstruerade garantier som inte gäller om man öppnat huven vet jag inte mycket om men om du inte bryr dig om detta och kan serva din bil själv beroende på kunskap är det ju bara bra om du vill ha en fin och rullande bil när mycket egen service är bättre än vad vissa verkstäder lyckas med.
av Schmoyoho
Om du inte bryr dig om mjukvaruuppdateringar som du får vid service (brukar ju vara fler på nyare bilar och färre när de åldras pga att buggar rättas till) och vet att du ska behålla bilen en lång tid framöver så är det ju klart att du ska serva själv. Tror att det går att programmera om serviceintervallet under programmering av DIM men inte säker. Har tänkt göra det på min bil också så återkom om du hittar det. VIDA+DICE skulle jag säga är ett absolut måste i vilket fall, köp inget annat krafs.

Växellådsoljan, om det är momentomvandlare, brukar räcka med var ca 10k mil om du inte rejsar eller drar släp dagligen. Byt filter och olja i haldexen var 6000 mil samt kolla oljenivån i slutväxeln, om du har AWD.
av Lövet
Så länge du är införstådd med att exempelvis maskinskadeförsäkringen upphör att gälla om du servar på egen hand är det väl bara att köra på? Tror inte bilen slits det minsta mer av att det är en fristående person som hällt i oljan :wink: Sen är det väl upp till dig också hur länge du tänkt behålla bilen. Ju nyare bilen är desto svårare kommer den bli att sälja om auktoriserade stämplar saknas. Ska du sälja bilen när den är 8-10 år gammal spelar det mindre roll men har du tänkt sälja någorlunda snart kan det bli värre.

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]