Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
På sistone har jag börjat tycka att bilen drar åt höger. Släpper man ratten så vill den rätt tydligt åka ner i diket. En väg är ju konstruerad att luta lite utåt men det känns som att jag inte hade det här problemet tidigare - har ägt bilen ett halvår.

Frågan är om det finns några vanliga orsaker som kan vara problemet? Bilen är en 2014 och har bara gått 4 000 mil så det BORDE ju inte vara något som är slitet.

Hur är det generellt med bussningar/stag och dylikt? Finns det något generalfel som skulle kunna orsaka detta? Lufttrycket är kollat och jag kör med 2,5 bar runtom.......
Användarvisningsbild
av CabBO
Är det så att du eller någon annan har kört emot någon trottoarkant mm.? Bromsen ligger på? Är bromsskivan glödhet efter körning?
av Geoham
Kan va så enkelt att ratten inte är 100% centrerad? Så är det på min xc60 classic. Ratten går några millimeter till höger när jag släpper ratten. Ska ringa volvo snart tänkte jag..
av Turbodanne
Troligtvis behöver du göra en hjulinställning , inget som brukar vara slitet på dom milen utan hjulvinklarna ändras efter nedkörning i potthåll eller påkörning nån trottoarkant och liknande.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Min ratt känns inte heller helt centrerad, men den har varit inne får fyrhjulsjustering en gång och total omställning när p* fjädrar/dämparna åkte på och det är fortfarande samma. Något som annars kan påverka är ju däckbredd och lufttryck. Häromkring har vi då inga vägar som inte lutar ner i diket...
av specos
Var ute och körde en runda.

Däcktryck OK
Bromsarna ligger inte på

Det man kan tycka är att ratten inte står helt centrerat. Är det detta man löser med en hjulinställning eller är det två helt olika saker?

Geoham: din bil drar lite åt högerr också då?
av Provocative77
Min -14 gjorde samma sak. Jag lämnade in på felsökning utan att de hittade fel o då slog jag till med en hjulinställning bara för att slippa pröjasa felsökningen.
Hjulen stod en aning fel men klart inom toleranserna. De ställde den så perfekt det kunde bli.
I går, en månad senare så köpte jag nya framdäck o insåg i dag att jag skulle låtit bli verkstaden för en månad sedan.
Nu drar den till vänster i stället.
Så mitt råd är att avvakta lite beroende på däckens skick.
av Turbodanne
Provocative77 skrev:Min -14 gjorde samma sak. Jag lämnade in på felsökning utan att de hittade fel o då slog jag till med en hjulinställning bara för att slippa pröjasa felsökningen.
Hjulen stod en aning fel men klart inom toleranserna. De ställde den så perfekt det kunde bli.
I går, en månad senare så köpte jag nya framdäck o insåg i dag att jag skulle låtit bli verkstaden för en månad sedan.
Nu drar den till vänster i stället.
Så mitt råd är att avvakta lite beroende på däckens skick.
En seriös verkstad gör inte en hjulinställning med dåliga/Snedslitna eller skadade däck , däcken byts ut först sedan gör man hjulinställningen.
av Geoham
specos skrev:Var ute och körde en runda.

Däcktryck OK
Bromsarna ligger inte på

Det man kan tycka är att ratten inte står helt centrerat. Är det detta man löser med en hjulinställning eller är det två helt olika saker?

Geoham: din bil drar lite åt högerr också då?
Ja precis min drar också till höger. Håller jag i ratten så den är centrerad går det givetvis bra, släpper jag ratten så ser jag hur ratten vrider sig väldigt lite till höger och så drar hela bilen till höger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Om man har haft inne bilen på verkstad och de gjort en hjulvinkelinställning utan att det vart bra, så bör man kolla resultatet. Ofta ställer de bara vinklarna inom tolerans så maskinen blinkar grönt och funderar inte över totalresultatet. Jag har sett bilar där hjulen pekat lite åt alla möjliga håll dock inom tolerans... en sådan bil går givetvis inget vidare. Ofta får man även bortförklaringen att -"det går inte justera" vilket i princip är sant för många nya bilar där man ofta bara kan justera toe. MEN det man inte tänker på är att det finns en viss ruckmån i infästningarna på komponenterna. Felaktig trustvinkel kan vara orsaken på bilar som upplevs dra snett, och då kan det vara så att man får lossa hela subframen och rucka på den...

.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]