Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en ny XC60 utan att detaljkontrollera dragvikterna. En manuell får dra 1015 kg på vanligt B-kort. Eftersom jag hade tänkt mig en manuell så kändes allt bra.
Nu blev det en automat eftersom det var det enda som fanns. När jag nu tittar på max dragvikt, med B-kort, så är den endast 995 kg. :-(O)
Släpen jag brukar hyra har totalvikt på 1000 kg. Dom har även några små rackare på 750 kg.

Hur har Volvo tänkt? Kunde dom inte sänkt lastvikten i bilen med 5 kg, så att totalvikten blev 2500 kg, i stället för 2505 kg?
Tror ni att polisen ser genom fingrarna med dom 5 extra kilona? Vad händer om man skulle råka ut för en trafikolycka? Tittar försäkringsbolaget på detta?

Kan man typa om sin bil med 5 kg sänkt lastvikt, och då få en totalvikt på 2500 kg?
Någon som har några idéer?
Ta B96
En trafikpolis ser nog inte mellan fingrarna. Ta det körkort du behöver istället så slipper du rapporteras för olovlig körning, den investeringen har du förhoppningsvis med dig hela livet sedan.
EbbevonVolvo skrev:Jag köpte en ny XC60 utan att detaljkontrollera dragvikterna. En manuell får dra 1015 kg på vanligt B-kort. Eftersom jag hade tänkt mig en manuell så kändes allt bra.
Nu blev det en automat eftersom det var det enda som fanns. När jag nu tittar på max dragvikt, med B-kort, så är den endast 995 kg. :-(O)
Släpen jag brukar hyra har totalvikt på 1000 kg. Dom har även några små rackare på 750 kg.

Hur har Volvo tänkt? Kunde dom inte sänkt lastvikten i bilen med 5 kg, så att totalvikten blev 2500 kg, i stället för 2505 kg?
Tror ni att polisen ser genom fingrarna med dom 5 extra kilona? Vad händer om man skulle råka ut för en trafikolycka? Tittar försäkringsbolaget på detta?

Kan man typa om sin bil med 5 kg sänkt lastvikt, och då få en totalvikt på 2500 kg?
Någon som har några idéer?
Min manuellt växlade XC60 hade 2505 kg totalvikt = max 995 kg släp.
Dock var det en 5-cylindrig D5 AWD.
Det varierar naturligtvis mycket vad totalvikten är beroende på motor, drivlina och övriga tillbehör.
Vart lite samma läge för mig... min förra bil (Kia Sportage 1,6l bensin) och förr-förra (V60 T3) fick båda dra 1300kg, så jag funderade inte så mycket på det heller förrän jag ställdes inför faktum när jag kollade regbeviset... som du säger 1000kg klarar man oftast "hembehovet" med någon hyrsläp då och då... min båttrailer väger mer, men det är en 30-kärra så andra regler.. och de släpvagnar, både skåp och galler jag brukar låna på jobb och av grannar ligger på 1000-1300kg... och jag tror INTE polisen ser mellan fingrarna på det (även om reglerna är idiotiska, du får dra en hästtransport med en framhjulsdriven snik-dieselgolf som knappt orkar dra sig själv men inte en tom öppen släpa bakom en fyrhjulsdriven stark och stabil XC60!?)

Men även mitt råd, ta B96 så får du dra 1745kg (Eller BE så får du dra 2000kg, men då är det teoriprov, manöverprov och lite mer jobb).
Jag var lat och tyckte 1745kg räcker mer än väl så jag bokade "B96-paket" på körskola= en praktiklektion där de går igenom säkerhetskontrollen (som är ett kapitel för sig anno 1976, innan bilelektroniken var uppfunnen), en timmes körning (så de kunde kolla om jag kunde köra med släp och komma med lite tips) samt att jag fick låna deras bil och släp på uppkörningen. Kostade typ 2500kr har jag för mig och var sen lätt som en plätt (Slapp hela säkerhetskontrollen, behövde bara visa att jag kunde "kolla bromsarna" och sen körning i trafik ca 30-40min inklusive backa runt ett hörn)...... Så nu får jag dra 1745kg... och blev på köpet så taggad när jag insåg att jag plötsligt fick dra "tungt" så då blev det husvagn i rena farten :lol:
andreas 80 skrev:B96 det är nog det enklaste förslaget. Vikten är som den är nu tyvärr.
Tog det för något år sedan och har man bara kört lite släp sen tidigare är det absolut inga problem.
Det är väl därför som man infört B96. För att dragbilarna blir tyngre, och 3.500 kg tågvikt uppnås fort. Själv har jag ett "gammalt" E-kort som inte har någon tågviktsbegränsning alls, som jag uppfattar det. :)
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Vad tror ni om att omregistrera bilen? Det är kanske för omständigt?
Jag är inte säker på att jag får ta B96, pga. min diabetes. Jag hade C körkort och skulle in med läkarintyg från ögonläkare och min diabetesläkare varje dag (i princip). Jag avsade mig det och har nu bara AB kort. Därmed räcker det med var 3:de år. Undrar om inte intervallen blir korta igen.
F också. Nu är jag inte nöjd med tillvaron längre.
Får väl kolla med En besiktningsanläggning först. Sedan med Transportstyrelsen. Ingen här som haft dessa sura alternativ?

5 kilo, seriöst alltså? :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]