Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Jag är ny på det här med XC60. Jag tog just över leasingen (tjänstebil) på en 1,5 år gammal bil av en kollega som gick i pension. En sak jag direkt slogs av är hur risigt lastnätet är designat. Efter Volvo gjorde baksätet till V70/xc70 måste Volvo ha glömt hur man gör ett bra lastnät.

Har jag missat något, eller är det så att man fäster stången i taket och själv spänner nätet i nederkant med ordinarie lastöglor? Finns det några alternativ att köpa? Liknande de i V70 med nätet rullat i en kassett vore ju optimalt. Ett riktigt stålgaller skulle ju funka också.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Mitt lastnät ligger i en kassett och går att rulla upp och fästa i taket med en stång.

Jag har också ett stålgaller som man fäster i samma hål i taket och som är ledat och har gasdämpare, så det går att fälla upp i taket om man inte vill att det ska skymma sikten bakåt när man kör utan last.

Sen viker man bara ner det när man lastar. Det har två filtklädda klackar som lutar mot baksätets överkant när det är nerfällt.. Det funkar kanon tycker jag.
Användarvisningsbild
av V9097
Ilduce77 skrev:Mitt lastnät ligger i en kassett och går att rulla upp och fästa i taket med en stång.

Jag har också ett stålgaller som man fäster i samma hål i taket och som är ledat och har gasdämpare, så det går att fälla upp i taket om man inte vill att det ska skymma sikten bakåt när man kör utan last.

Sen viker man bara ner det när man lastar. Det har två filtklädda klackar som lutar mot baksätets överkant när det är nerfällt.. Det funkar kanon tycker jag.
Intressant att du har kassettmodellen, vilken årsmodell har du på din XC60?
av grålle1
Håller med om (och saknar) de gamla integrerade (inbyggda i sätet) näten som fanns förr, mellanting i V60 som hade (har?) utanpåliggande kasetter...
Men tycker ändå XC60-varianten funkar hyggligt de gånger jag använder det (När jag lastar lite mer). Funderar dock på ett galler, men tycker inte det sitter så snyggt i uppfällt läge...
Edit: och ja, man fäster det i de övre fästena, det är dock ingen hel stång utan bara två "pinnar" som fästen, och nere spänner man i ordinarielastöglor...
Användarvisningsbild
av Perra83
Galler är ju bäst om man har ryggstöden uppfällda. Inbyggda kassetter som fanns förr var riktigt bra. Utanpåsittande vill ja då inte ha eftersom de oftast är i vägen.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Lastskyddet i V60 är ett stort skämt. Kan lika gärna köra utan.
Hade V70 -12 innan med kassetter och det var som man skrivit innan optimalt.
Täckte bra och stoppade även låga saker (ikea lådor), även om man kan
fundera på styrkan det står emot. En kompis skrattade åt mig när jag hade
bagaget fullt från Tyskland och satte upp lastskyddet i tyg. :P

Men som sagt, bytt till V60 -17 och insåg först inte vad det var för något som låg i
bagaget, men jodå det var ett lastskydd. Men väl uppspänt är det ett stort mellanrum
längst ner så alla platta lådor åker rakt igenom.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har aldrig sett det ni pratar om. Både xc60-v60-v70 har haft utvändigt monterad rullkassett med en stång som fäster i taket och fungerar jättebra, dock ofta ivägen i bagagen men det är en annan historia. Bild på "nätet"?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hittade detta på Bildelsbasen, är det lösningen istället för kassetter???
_galler.jpg
_galler.jpg (13.5 KiB) Visad 2672 gånger
I så fall, hur tänkte de där?

Har en V60 MY12 och den kom med kassetter och fungerar tillräckligt smidigt för att man på någon minut kan fälla upp de vid behov, saknade dock det "riktiga" gallret jag skaffade till V50:n så inhandlade ett till V60:n med, det är alltid nerfällt. Lika bra, man vänjer sig efter någon vecka och vet att vad man än lastar och hur kort man än ska köra så sitter det där.

Kan man förvara det nya nätet i bagagerumsbaljan? En tanke i så fall att de bytt från kassetter är kanske för att folk med barnvagn tycker de är i vägen och kastar ur dem i garaget?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Micce1980 skrev:Hittade detta på Bildelsbasen, är det lösningen istället för kassetter???
_galler.jpg
I så fall, hur tänkte de där?

Har en V60 MY12 och den kom med kassetter och fungerar tillräckligt smidigt för att man på någon minut kan fälla upp de vid behov, saknade dock det "riktiga" gallret jag skaffade till V50:n så inhandlade ett till V60:n med, det är alltid nerfällt. Lika bra, man vänjer sig efter någon vecka och vet att vad man än lastar och hur kort man än ska köra så sitter det där.

Kan man förvara det nya nätet i bagagerumsbaljan? En tanke i så fall att de bytt från kassetter är kanske för att folk med barnvagn tycker de är i vägen och kastar ur dem i garaget?
Japp, den där skiten sitter i sprillans ny volvo V60 (uthämtad feb i år)
Fast nya versionen har spännband och krokar nedantill, den du hittat verkar vara äldre och ännu lite värre :P

Men ja, du viker ihop det och stoppar övre delen i "påsarna" i underdelen så det blir en "fyrkant", den lägger du sedan i baljan.
Visst, smidigt när det inte används, men riktigt dåligt när man väl behöver det.
Ska man ge något positivt så är väven dock kraftigare än vad man hade i kassetterna på V70 (där var det ju "nylonnät" och sedan
tunnare väv). Detta är en kraftigare väv som säkert tål mer, men blir totalsågat av mig då det inte täcker nedre delen.
Fungerar säkert dock perfekt om man har stora paket därbak. Men inte ikeas platta paket, öl/läskflak och sånt.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]