Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjus
Hej - äger en V60 My15. Har den senaste tiden haft problem med att halvljuset åker upp och ner beroende på gatlyktor samt mötande trafik. Det är alltså inte enbart ett följande kurvljus utan tycks även irritera mötande trafik samt mig själv enär det kryper så nära inpå bilen att siktsträckan inte är mer än 5 meter högst.

Kan det vara någon sensor som har pajat. Har någon annan i forumet märkt av samma fenomen ?

Vänliga hälsningar
Lars
av tjus
svergie2 skrev:Det är inte det aktiva helljuset som spökar?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Man skulle nästan kunna tro det men helljuset är definitivt avslaget.
av III
Märkligt. Kolla så att inte staget på bakre länkarmen lossnat. Den känner av om bilen är lastad eller ej och ställer om ljuset efter det(antar att det sitter en sådan även på dessa bilarna). Ett annat fenomen skulle väl kunna vara om reflektorn lossnat och rör sig fritt? Eller om elektroniken fått fnatt och justerar hej vilt. Men då har inte jag något tips tyvärr annat än kolla felkoder kanske.
av tjus
III skrev:Märkligt. Kolla så att inte staget på bakre länkarmen lossnat. Den känner av om bilen är lastad eller ej och ställer om ljuset efter det(antar att det sitter en sådan även på dessa bilarna). Ett annat fenomen skulle väl kunna vara om reflektorn lossnat och rör sig fritt? Eller om elektroniken fått fnatt och justerar hej vilt. Men då har inte jag något tips tyvärr annat än kolla felkoder kanske.

Jag tackar för ditt svar - skall kolla det som jag kan. Att läsa felkoder är väl bara något som Bilia kan göra mot en avgift antar jag.
Användarvisningsbild
av kristianmann
Hadde liknande på min 2016 V60 och då byte Volvo hele lampen på garantin då själva linsen hadde lösnat i huset. Min kompis ville inte köra framför mig, då han hele tiden trodde at polisen var bak honom. :lol:

Kanske samma sak med din?

Mvh,
Kristian
av tjus
kristianmann skrev:Hadde liknande på min 2016 V60 och då byte Volvo hele lampen på garantin då själva linsen hadde lösnat i huset. Min kompis ville inte köra framför mig, då han hele tiden trodde at polisen var bak honom. :lol:

Mvh,
Kristian
Tack för ditt svar - skulle kunna vara samma problem på min V60 som du hade.

Var detta något du kunde se själv eller var man tvungen att demontera hela lyset innan man upptäckte detta. Var det något Volvo såg som ett återkommande fenomen eller en enstaka händelse.

Vänliga Hälsningar Lars
Användarvisningsbild
av kristianmann
tjus skrev:
kristianmann skrev:Hadde liknande på min 2016 V60 och då byte Volvo hele lampen på garantin då själva linsen hadde lösnat i huset. Min kompis ville inte köra framför mig, då han hele tiden trodde at polisen var bak honom. :lol:

Mvh,
Kristian

Var detta något du kunde se själv eller var man tvungen att demontera hela lyset innan man upptäckte detta. Var det något Volvo såg som ett återkommande fenomen eller en enstaka händelse.

Vänliga Hälsningar Lars
Enligt Volvo var det den enda gången dom hadde set det. Såg det när man låg bakom nån at ljuset fladdrade upp och ner.

Serviceteknikarn kollade det innan lampen demonterades, så man skulle kunne göre det själv. Lampen är väldigt enkel at demontere från bilen. Endast 2 stag och et stik och då drar man lampen ut från bilen. Kanske är enklaste vägen at kolla det på? Hoppas at du får koll på det.

Mvh,
Kristian
av tjus
kristianmann skrev:
tjus skrev:

Mvh,
Kristian

Vänliga Hälsningar Lars
Enligt Volvo var det den enda gången dom hadde set det. Såg det när man låg bakom nån at ljuset fladdrade upp och ner.

Serviceteknikarn kollade det innan lampen demonterades, så man skulle kunne göre det själv. Lampen är väldigt enkel at demontere från bilen. Endast 2 stag och et stik och då drar man lampen ut från bilen. Kanske är enklaste vägen at kolla det på? Hoppas at du får koll på det.

Mvh,
Kristian
Tack för ditt svar, skall försöka kolla själv.

Vänliga Hälsningar Lars
av tjus
FYI
Elektrisk kalibrering av halvljusets nivågivare a 800kr löste problemet med att halvljuset fladdrade upp och ner. Man undrar ju varför dessa behövdes kalibreras - på kundens bekostnad. :roll:

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]