Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sveina
Jag har en inkommande D6 och jag vill planera att montera extraljus ramp på den. Räknar med att det inte är något problem att hitta styreström till reläet, men vart hittar man 12V matning till relä oavsett om man kör på el/dieselmotorn?
av Daniel73
Köp volvos kablage så kan du aktivera ljusen via menyer.
Onödigt att ha dom på när det är sommar...
Användarvisningsbild
av Sveina
Daniel73 skrev:Köp volvos kablage så kan du aktivera ljusen via menyer.
Onödigt att ha dom på när det är sommar...
Jag hörde med Volvo ang. det här på en D6:a. Dom skulle ha 8000 kr för programmering och dra upp ledningar till fram, inga ljus eller montering av ljus i det priset. Tycker inte det är prisvärt. Hur mycket el kan man ta från 12v batteri via rele till extraljus förr elektroniken på högvoltsbatteriet säger ifrån?
Användarvisningsbild
av Sveina
Jag testade lite och fick lite information från Volvo hybrid tekniker som jag vill dela. Säkring på el från högvoltsbatteri till 12V är 200A. Med andra ord kan man dra rätt mycket om man vill. Jag kopplade på min D6 relä som på en vanlig bil, med pluss och minus kablarna på batteri. Provde med en 100W LED ramp, och det funkade helt som det ska, både med och utan dieselmotorn på/hybriddrift aktiverat. Den levererar runt 14V på 12v batteriet konstant när den är på. Jag kan inte tro att vanliga el förbrukare drar i närheten av 200A, så med 14V kan man nog sätta på rätt mycket extraljus. Mera än originalkablaget 10A på extraljus som det är säkrat med. Jag tog dock inte bort polerna från 12V batteriet när jag kopplade, vet inte om man måste vri brytaren från högvoltsbatteriet först då, och tänker inte testa det hällre. Jag ska prova med lite mera extraljus och kolla vad som händer.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]