Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kikat i manualen men inte hittat något. Under varma dagar vill jag minnas att kupéfläkten går på full snurr för några sekunder när man öppnar dörren när bilen stått stilla i värmen. Nu tror jag inte att jag hört kupéfläkten alls den här sidan nyåret när jag öppnar dörren. Annars funkar ECC som den ska. Jag vill tro att jag har tillräckligt bra kräm i batteriet, då jag stödladdar rätt ofta och bilen är inte två år än, om det har betydelse. Ni andra här i forumet, hur funkar fläkten för er i värmen? Funkar den alltid för er som jag beskriver ovan?
Kikiminni skrev:När man låser upp bilen med nyckeln, öppnar man dörren så stannar fläkten så är det hos mig iallafall ;)
Hmm... jag kanske ska tillägga att jag har keyless, så jag rycker bara i handtaget när nyckeln finns i byxfickan, men så har jag alltid gjort, och minns jag rätt så har fläkten startat när värmen varit mer än normal.
spaceuser skrev:
Kikiminni skrev:När man låser upp bilen med nyckeln, öppnar man dörren så stannar fläkten så är det hos mig iallafall ;)
Hmm... jag kanske ska tillägga att jag har keyless, så jag rycker bara i handtaget när nyckeln finns i byxfickan, men så har jag alltid gjort, och minns jag rätt så har fläkten startat när värmen varit mer än normal.
Kupéfläkten kan du sätta på själv när du kommer till bilen.
Jag brukar göra det för att vädra ut kupén lite innan jag sätter mig i bilen och då framförallt när den stått i solen.

Tryck på det öppna hänglåset (låsöppning) på fjärrkontrollen en kort stund (bilen låses upp). Sen direkt efter håller du in knappen med lampan på (stämningsbelysning) i ca 2 sekunder. Nu kör kupéfläkten igång en liten stund.
Att kupéfläkten går igång är väl begränsat till 3 år? Det beror på att syftet är att ventilera bort vissa ämnen som frigörs från inredningen när bilen är ny. Jag har aldrig ägt en Volvo där 3 år överskridits så jag kan inte säga att jag vet att det sker.
CabBO skrev:
spaceuser skrev:
Kupéfläkten kan du sätta på själv när du kommer till bilen.
Jag brukar göra det för att vädra ut kupén lite innan jag sätter mig i bilen och då framförallt när den stått i solen.

Tryck på det öppna hänglåset (låsöppning) på fjärrkontrollen en kort stund (bilen låses upp). Sen direkt efter håller du in knappen med lampan på (stämningsbelysning) i ca 2 sekunder. Nu kör kupéfläkten igång en liten stund.
Intressant, och möjligen kan jag ha öppnat bilen med ett tryck på nyckeln, den gången det hände senast att det funkade, men jag har inte tryckt på lampknappen, för det var ny info för mig. Undrar om det inte är något som egentligen är eller kan vara automatiskt ändå.
Primus skrev:Att kupéfläkten går igång är väl begränsat till 3 år? Det beror på att syftet är att ventilera bort vissa ämnen som frigörs från inredningen när bilen är ny. Jag har aldrig ägt en Volvo där 3 år överskridits så jag kan inte säga att jag vet att det sker.
Det du beskriver låter lite konstigt. Varför just 3 år kan man undra. "Finessen" är ju bra oavsett ålder. Jag har hur som helst 3 veckor kvar innan bilen är 2 år, så då borde det funka.
spaceuser skrev:
Primus skrev:Att kupéfläkten går igång är väl begränsat till 3 år? Det beror på att syftet är att ventilera bort vissa ämnen som frigörs från inredningen när bilen är ny. Jag har aldrig ägt en Volvo där 3 år överskridits så jag kan inte säga att jag vet att det sker.
Det du beskriver låter lite konstigt. Varför just 3 år kan man undra. "Finessen" är ju bra oavsett ålder. Jag har hur som helst 3 veckor kvar innan bilen är 2 år, så då borde det funka.
Tanken är att de ämnen man vill ventilera bort har försvunnit efter 3 år. Nu ser jag att någon skriver att fläkten går efter 9 år. Det gör att jag blir osäker på hur systemet fungerar. Men tidigare sa Volvo att fläkten var tidsinställd på 3 år. Kanske gillar kunderna brummandet så Volvo har ändrat?
Funkar även efter 3år, iaf på V70

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]