Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seabeach
Hej!

Det är dags att sälja bilen och innan detta så ska jag byta kamrem på den då det närmar sig. Jag har läst att om vattenpumpen drivs av kamremmen så måste man byta den, annars inte. Vet ni hur det är med XC60-12, AWD, D3? Styrs vattenpumpen utav kamremmen?
Japp, vattenpumpen drivs av kamremmen. Det ingår inte servicen att byta vattenpumpen, men det kan vara att rekommendera om bilen gått långt.

/Kalle
~Kalle~ skrev:Japp, vattenpumpen drivs av kamremmen. Det ingår inte servicen att byta vattenpumpen, men det kan vara att rekommendera om bilen gått långt.

/Kalle

Tack för ditt svar Kalle!
Bilen har rullat 17700 och den ska säljas inom 5 veckor.
Hade du bytt vattenpumpen i mitt läge?

/Felicia
av Zycoo
Tänk om alla tänkte så ! Vilka problem folk skulle få med alla beg bilar som köpes=)

Klart man skall byta ut V-pumpen när man väl byter kamremmen ! kommer den klara sig till nästa kamremsbyte ? eller kommer den skära ihop efter 2000 mil och sabba motorn ? känner till några motorer där V-pumpen är anledningen till kamremmens intervall!
Zycoo skrev:Tänk om alla tänkte så ! Vilka problem folk skulle få med alla beg bilar som köpes=)

Klart man skall byta ut V-pumpen när man väl byter kamremmen ! kommer den klara sig till nästa kamremsbyte ? eller kommer den skära ihop efter 2000 mil och sabba motorn ? känner till några motorer där V-pumpen är anledningen till kamremmens intervall!

Du har helt rätt. Det är dumsnålt att inte byta V.pumpen, då det är en liten kostnad i samband med att de byter kamremmen vid detta miltal..
klacken skrev:Men nu gäller det ju Volvo och då håller pumpen garanterat till andra rem bytet vid 360tkm så onödigt att byta redan.
Om den garanterat håller till nästa byte så tror jag inte skulle inte volvo rekommendera bytet av den samtidigt, 16000 mil är ändå
ganska många mil och normalt har det gått relativt lång tid för några plast/gummi skovlar, inte för att jag vet om det är det nu för tiden 8)
Inte dumsnålt att INTE byte den vid 18k mil då den med all säkerhet är helt OK och håller till det är dags för nästa rembyte. Man kontrollerar den vid kamremsbyte, finns inget läckage eller missljud är det ingen vits med att byta den. Volvos 5:or håller hög kvalitet. Har bara hört talats om en Volvo 5:a som rasat p.g.a vattenpumpen och i det fallet var pumpen utbytt till en pirat..
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]