Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis lämnat in min XC60 MY15 D4 VEA som rullat 3500 mil på 2.5år. Låter som att jag också åker på att byta EGR:en efter att ha bytt körstil efter att ha bytt jobb och då börjat pendla kommunalt, det skulle jag uppenbarligen inte ha gjort då körsträckorna har blivit kortare och då renderat till att lampan tänds, trots att jag använder dieselvärmaren via VOC under kallstarter (temperaturer under +5). Det lustigaste av allt är att den tänds efter långa körningar och kan vara släckt efter att ha kört 3-4 korta sträckor för att sen tändas nästa gång jag kör 3-4 mil och ibland även under körningen.

Hur ser den samlade erfarenheten ut och hur många har här på forumet tvingas byta EGR på deras D4 VEA?
Det finns ett par trådar om EGR på VEA. Inte så att varenda person drabbats, men min känsla är att det procentuellt sett är betydligt fler på VEA än gamla femman...
Eftersom VEA har mycket lägre partikelutsläpp än de gamla dieselfemmorna så lär EGR få jobba mycket hårdare - då känns det också rimligt att de fallerar i större utsträckning.

VW verkar ju ha fått problem med EGR-ventilerna på de omprogrammerade "skandalmotorerna" just pga att de lastas mycket hårdare.
dissonans skrev:Eftersom VEA har mycket lägre partikelutsläpp än de gamla dieselfemmorna så lär EGR få jobba mycket hårdare - då känns det också rimligt att de fallerar i större utsträckning.

VW verkar ju ha fått problem med EGR-ventilerna på de omprogrammerade "skandalmotorerna" just pga att de lastas mycket hårdare.

Bara för att VEA har lägre partikelutsläpp så betyder det inte per automatik att EGR får arbeta hårdare.
Jag tror du drar den parallellen bara för att VW "löst problemet" på det sättet, vilket är fel.
KrilleW skrev:
dissonans skrev:Eftersom VEA har mycket lägre partikelutsläpp än de gamla dieselfemmorna så lär EGR få jobba mycket hårdare - då känns det också rimligt att de fallerar i större utsträckning.

Bara för att VEA har lägre partikelutsläpp så betyder det inte per automatik att EGR får arbeta hårdare.
Jag tror du drar den parallellen bara för att VW "löst problemet" på det sättet, vilket är fel.
Nej, jag drar den slutsatsen av andra anledningar. En anledning är att EGR är ett bra sätt att minska utsläpp, en annan anledning är att EGR-haverierna ökat så pass.

Tror du alltså att EGR jobbar mindre på VEA än de gamla femmorna? Isf, vad grundar du det på?
dissonans skrev:
KrilleW skrev:

Nej, jag drar den slutsatsen av andra anledningar. En anledning är att EGR är ett bra sätt att minska utsläpp, en annan anledning är att EGR-haverierna ökat så pass.

Tror du alltså att EGR jobbar mindre på VEA än de gamla femmorna? Isf, vad grundar du det på?
Jag har aldrig påstått att EGR belastas mindre på VEA än på femman. Däremot så påstår du att den jobbar hårdare, så jag ställer samma fråga till dig, vad grundar du det då? Som jag skrev innan så finns det ju flera faktorer som spelar in.
Nej, det har du inte påstått. Men eftersom du är motståndare till att den används mer förutsatte jag att du menade att den antingen används mindre eller lika mycket. =)

Absolut är VEA-dieslarna mycket, mycket modernare än de gamla dieselfemmorna - på alla sätt och vis. Därför valde jag själv att köpa en VEA framför femman.

Jag har redan nämnt två anledningar till varför jag tror att EGR används mer på den nya motorgenerationen:
* Det är det billigaste sättet att minska utsläpp.
* Haverierna har ökat rejält.

Varför bygga en ny motorgeneration riktad mot låga utsläpp och då inte använda sig av möjligheten att öka EGR och därmed få ner utsläppen? Att använda bränsle för att få ner utsläppen använde Volvo mellan årsmodellerna 2015 och 2016 (jämför utsläpp mellan en D4 från 2015 och en från 2016 så ser du att partikelutsläppen minskat samtidigt som CO2-utsläpp och förbrukning ökat något).

Testet där Volvo fick mycket höga utsläpp skylldes på felaktig EGR-ventil i testbilen (och så var säkert fallet), vilket också tyder på att VEA är starkt beroende av EGR-ventilen.

Men som sagt, att optimera hela konstruktionen av en ny motorgeneration och sedan inte använda sig av den billigaste optimeringen i boken känns ganska osannolikt. När jag själv jobbar med optimering brukar jag sikta in mig på lågt hängande frukter och först efter det ge mig på de dyra åtgärderna som ofta inte ger lika mycket..

Detta är vad jag grundar mina tankar på.
Nu hittar du på igen. Jag har inte heller påstått inte att den används mer. Det jag har skrivit är att lägre partikelutsläpp inte automatiskt betyder att EGR får arbeta hårdare. Om de lägre utsläppen i VEA beror på att man ökat belastningen på EGR så vet jag inte riktigt om jag håller med om att det är en mycket, mycket modernare motor. Givetvis så är det andra faktorer också som bidrar till lägre utsläpp. Det kan ju lika gärna bero på ett fabrikationsfel på den EGR som sitter monterad på VEA. Jag hävdar inte att så är fallet, men till skillnad från dig så har jag inte påstått att det är på det ena sättet eller det andra heller. Att du tror att ökade haverier beror på ökad belastning är inte samma sak som att det faktiskt är så.

Ett exempel: Volvo V90 D4 FWD NoX: 39,5 mg/km och Volvo V90 D4 AWD Nox: 34,9 mg/km.
Innebär det då att den fyrhjulsdrivna varianten har lägre utsläppsvärden för att Volvo skruvat upp belastningen på EGR?

Förövrigt så skulle jag nog påstå att alla bilar på marknaden idag är "starkt beroende" av EGR-ventilen. VEA varken mer eller mindre än så ;)
Vi får nog lära oss att vara tydligare ;)

Jag får vara övertydlig då: EGR är en del i det hela. Jag trodde att "är VEA-dieslarna mycket, mycket modernare än de gamla dieselfemmorna - på alla sätt och vis" täckte in att man gjort allt för att få ner utsläpp och förbrukning, på alla sätt möjliga - dock utan att använda urea.

Korrekt, det är vad jag tror. Jag vet inte. Jag kan inte heller se några argument som motsäger det jag säger ;)

Det är möjligt att EGR-användningen skiljer mellan VEA D4 FWD och VEA D4 AWD. Troligt är väl dock att utväxling skiljer. Var hittar du förresten utsläppsvärden på de motorerna? Blocket eller?

Ja, men bilar med urea skulle jag säga är mindre beroende av EGR än bilar som inte använder sig av urea.

Här kan man iaf läsa lite om VEA och EGR:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... chitecture

Kolla bild 41. Volvo verkar ha designat ett helt nytt EGR-system. Kanske är det så enkelt att det är känsligare, kanske används det hårdare - kanske båda två?

Jag kritiserar på intet sätt VEA-dieslarna, det är ju bland de allra modernaste dieslarna på marknaden. Jämför med många av de tyska stenkrossarna eller Volvos gamla dieselfemmor.
"Eftersom VEA har mycket lägre partikelutsläpp än de gamla dieselfemmorna så lär EGR få jobba mycket hårdare"

Jag tar det iaf mer som ett påstående än vad du tror, men vi behöver inte älta det. Jag tog regnummer från blocket och slog på dessa i bilregistret där alla siffror är presenterade.

Att det är olika parametrar på EGR mellan FWD och AWD finner jag osannolikt. Däremot så kan ju utväxlingen påverka värden. Precis som att utväxlingen mellan VEA med nya 8-stegade lådan skiljer sig mot den gamla femman med 6-stegad.

som sagt har inte påstått stt du har fel, bara att jag inte är säker på att du har rätt :)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]