Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Har haft ett oljud framme vid vindrutan nu ett tag. Först trodde jag att det låg en isbit och skallrade på plasten nedanför vindrutetorkarna men det var helt rent. Vid mildväder blev det tyst och vid landshägskörning och snabbare.
Idag var jag nära att boka tid för felsökning men tog tag i det själv. Öppnade huven för känna så inget satt löst. Nu låg det lite is nedanför torkarna som kunde knäppa och knastra lite.
Det lilla plastgallret där det tunna fjäderbensstaget sitter går att ta bort. Gjorde det och fick se en liten isbana :-O)
Bakom stötdämpartornet är det som en plastskål som förmodligen ska fånga upp vatten som rinner ned. Där var det ett isflak. En liten lucka ska öppnas så vattnet kan rinna undan satt fast. Såg ut som den var vikt åt fel håll men hade kanske bara frusit fast. Petade loss den i alla fall och plockade bort all is. På passagerarsidan var det torrt och ingen is. Testkörde och ljudet var borta :D

Bild
av Mumsmums
Skönt för dig att du fick bort ljudet. Nu när det kommit en massa snö som blivit packad innan plogbilen kom så blir ju gatorna extremt gropiga och knöliga. Då skallrar, knäpper, knirrar det överallt i bilen. Är faktiskt lite besviken på en ny bil som är så skramlig. Retar mig mest på ljud som jag upplever kommer från dörrarna men det jobbiga med såna ljud är att de är så svåra att identifiera var de kommer från. Hursomhelst tycker jag min förra V70 med 20 000 mil var tystare i det avseendet än min nya XC60.
av TobbeViktor
Mumsmums skrev:Skönt för dig att du fick bort ljudet. Nu när det kommit en massa snö som blivit packad innan plogbilen kom så blir ju gatorna extremt gropiga och knöliga. Då skallrar, knäpper, knirrar det överallt i bilen. Är faktiskt lite besviken på en ny bil som är så skramlig. Retar mig mest på ljud som jag upplever kommer från dörrarna men det jobbiga med såna ljud är att de är så svåra att identifiera var de kommer från. Hursomhelst tycker jag min förra V70 med 20 000 mil var tystare i det avseendet än min nya XC60.
Det är inte samma som äldre V60 då, med dörrlås som knarrar när karossen "vrider" sig lite.
Smörjde mina lås och hakar mm med grafitfett. Hjälpte ett tag iaf, dags att smörja nu igen.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]