fjohan82 skrev:Jag har ett batteriskydd inkopplat när jag har med kylboxen.
Kanske går det att koppla in något liknande....?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019255/
Det funkar kanske bra som säkerhet för kylboxen. Men om det gäller något som ständigt skall finnas i bilen har en konventionell batterivakt nackdelen att den bryter så pass sent att batteriet ändå hinner bli ganska ordentligt urdraget. Det må vara OK vid enstaka tillfällen men tär ordentligt på batteriet om det upprepas. Startbatterier mår inte alls bra av att "cyklas" (laddas ur och laddas upp igen) utan bör helst ständigt hållas nära full laddning.
En del batterivakter har dessutom nackdelen att de själva drar en hel del ström, vilket är en klar nackdel för något som alltid är inkopplat när bilen står parkerad. En lösning som funkar för bilar som inte har start/stopp-system är den här batterivakten av modell bättre:
http://www.kemo-electronic.de/en/Car/Mo ... 2-V-DC.php
Den drar ovanligt lite ström och har dessutom ställbar brytpunkt. Man kan alltså ställa den så att den bryter strömmen så snart spänningen faller under 13 V eller så, vilket den förstås gör så snart man stänger av motorn. Men man vill ju inte tappa strömmen varje gång bilen autostoppar så på en bil med S/S tror jag det enda raka är att bygla om så att uttaget där bak blir 15-matat (på bara tändningsläge I och II) istället för 30-matat.
Det går sannolikt ganska enkelt att göra i närheten av den säkringsdosa som (förhoppningsvis) styr både 12V-uttagen i kupén och det där bak. Vill man behålla full kapacitet på det bakre uttaget kan man istället för att ta bort säkringen för det uttaget sätta dit ett relä som tar styrströmmen från kabeln till de båda 12V-uttagen i kupén. Om det handlar om något som skall vara permanent installerat är förstås en annan gissningsvis ganska enkel lösning att dra en särskild kabel från uttagen i tunnelkonsolen till lämplig placering där bak.