Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nil12
Min bil började dra kylarvätska för ett tag sedan, panelen varnade också för att nivån i tanken var låg men varningen stängdes av titt som tätt.
Jag tänkte att någon slangkoppling hade gått sönder eftersom det försvann lite kylarvätska när motorn blev varm men jag såg aldrig att det droppade någonstans, jag noterade också att nivån i kylartanken sjönk ganska snabbt när jag startat bilen men när jag öppnade på kylarlocket så steg nivån tillbaka till strax under den jag hade fyllt på sedan tidigare, alltså hade lite sipprat ut men inte särskilt mycket.

Jag har inte behövt fylla på så mycket emellanåt men för några dagar sedan upptäckte jag att det försvann mer än normalt så jag lämnade in till på verkstan. Bilen har i övrigt gått problemfritt, aldrig haft något bekymmer med bilen, den har gått cirka 17500 mil, blivit server regelbundet och den är inte så gammal, -2010.

Nu ringde verkstadskillen (auktoriserad verkstad) och sa att han inte hittar någon läcka vilket tyder på att topplockspackningen gått, man hade även uppmätt avgaser från kylartanken. Killen berättade att man förmodligen behöver plana toppen på motorn och kalaset ska kosta någonstans mellan 20-30 tusen, bra pris tyckte verkstadskillen som också nämnde att om man plockar bort toppen och sen upptäcker en motorskada, t.ex att fodret till motorn läcker så behöver man byta hela motorn.

Jag gick alltså från att det försvann lite kylarvätska till att nu potentiellt byta hela motorn, är det rimligt?. Vad tror ni, hur vanligt är det med motorskador på den här typen av problem? Löser det sig om jag byter topplockspackning och planar toppen?

*förtvivlad*
Användarvisningsbild
av iigloo
Tydligen är de femcylindriga dieslarna före 2012 överrepresenterade för dessa typer av skador. Känt fel enligt de jag frågat inom Volvo. Blocket "vrider sig" vilket skapar läckor, sprickor och motorras.
Användarvisningsbild
av iigloo
x74 skrev:Brukar oftast räcka att hyvla toppen :) , iallafall på en bensinare :roll:
Bensinare har inget cylinderfoder. Visst, det finns vissa alublock som har, men läcker foderna pga skevt block = tack o hej!
av Lövet
"Vanligt" är det sannerligen inte. Men det hjälper ju tyvärr inte dig.
Användarvisningsbild
av EjS
Min 2011 D5 samma sak. Fel topplocks packning enligt min tekniker. Skulle bytas mot en ny typ packning.
Kalaset gick på 23k DKK - det var inkl. kaffe och taxi fram och tillbaka från jobbet (tog 4 dagar).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]