- tor 02 mar 2017, 11:07
#1154118
Min bil började dra kylarvätska för ett tag sedan, panelen varnade också för att nivån i tanken var låg men varningen stängdes av titt som tätt.
Jag tänkte att någon slangkoppling hade gått sönder eftersom det försvann lite kylarvätska när motorn blev varm men jag såg aldrig att det droppade någonstans, jag noterade också att nivån i kylartanken sjönk ganska snabbt när jag startat bilen men när jag öppnade på kylarlocket så steg nivån tillbaka till strax under den jag hade fyllt på sedan tidigare, alltså hade lite sipprat ut men inte särskilt mycket.
Jag har inte behövt fylla på så mycket emellanåt men för några dagar sedan upptäckte jag att det försvann mer än normalt så jag lämnade in till på verkstan. Bilen har i övrigt gått problemfritt, aldrig haft något bekymmer med bilen, den har gått cirka 17500 mil, blivit server regelbundet och den är inte så gammal, -2010.
Nu ringde verkstadskillen (auktoriserad verkstad) och sa att han inte hittar någon läcka vilket tyder på att topplockspackningen gått, man hade även uppmätt avgaser från kylartanken. Killen berättade att man förmodligen behöver plana toppen på motorn och kalaset ska kosta någonstans mellan 20-30 tusen, bra pris tyckte verkstadskillen som också nämnde att om man plockar bort toppen och sen upptäcker en motorskada, t.ex att fodret till motorn läcker så behöver man byta hela motorn.
Jag gick alltså från att det försvann lite kylarvätska till att nu potentiellt byta hela motorn, är det rimligt?. Vad tror ni, hur vanligt är det med motorskador på den här typen av problem? Löser det sig om jag byter topplockspackning och planar toppen?
*förtvivlad*
Jag tänkte att någon slangkoppling hade gått sönder eftersom det försvann lite kylarvätska när motorn blev varm men jag såg aldrig att det droppade någonstans, jag noterade också att nivån i kylartanken sjönk ganska snabbt när jag startat bilen men när jag öppnade på kylarlocket så steg nivån tillbaka till strax under den jag hade fyllt på sedan tidigare, alltså hade lite sipprat ut men inte särskilt mycket.
Jag har inte behövt fylla på så mycket emellanåt men för några dagar sedan upptäckte jag att det försvann mer än normalt så jag lämnade in till på verkstan. Bilen har i övrigt gått problemfritt, aldrig haft något bekymmer med bilen, den har gått cirka 17500 mil, blivit server regelbundet och den är inte så gammal, -2010.
Nu ringde verkstadskillen (auktoriserad verkstad) och sa att han inte hittar någon läcka vilket tyder på att topplockspackningen gått, man hade även uppmätt avgaser från kylartanken. Killen berättade att man förmodligen behöver plana toppen på motorn och kalaset ska kosta någonstans mellan 20-30 tusen, bra pris tyckte verkstadskillen som också nämnde att om man plockar bort toppen och sen upptäcker en motorskada, t.ex att fodret till motorn läcker så behöver man byta hela motorn.
Jag gick alltså från att det försvann lite kylarvätska till att nu potentiellt byta hela motorn, är det rimligt?. Vad tror ni, hur vanligt är det med motorskador på den här typen av problem? Löser det sig om jag byter topplockspackning och planar toppen?
*förtvivlad*