Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars N
Vi har två gånger varit med om något märkligt med vår XC60.

I höstas bytte jag batteriet och allt gick bra. I det ögonblick jag satte in nyckeln i instrumentbrädan sögs den in på plats som vanligt men då blev också hela bilen totalt strömlös och nyckeln gick inte att ta bort.
Jag lämna de bilen och kom hem ca 5 timmar senare. Då var allt som det skulle. Bilens strömförsörjning var helt återställd. När jag berättade om detta på min Volvoverkstad förstod de inte alls vad som kunde ha hänt.

Ikväll hände det igen. MIn hustru hade parkerat bilen, stängt av motorn, och skulle ta ur nyckeln. Då försvann all ström igen och nyckeln satt kvar.
Nu är bilen bärgad till verkstaden och väntar på att bli lagad.

Finns någon som varit med om något liknande och vet vad detta kan ha berott på? Jag anar att varje ledtråd man kan ge verkstaden kan vara av värde.
av andersuw
Sannolikt fel i eller vid tändningslåset. Tändningslåset styr ju bilens elförsörjning så om något är vaj där är det inte underligt om strömmen försvinner mer eller mindre totalt. Av din beskrivning att döma handlar det om glappkontakt av något slag. Med lite tur är det bara problem med kablage eller kontaktstycke någonstans vid tändningslåset men har du otur kan själva tändningslåset behöva bytas.
av grålle1
Dum fråga, du har en Summum, har inte den Keyless?
Trodde Keyless var standard i Summum, men det kanske inte fanns på MY 2009?
av mikebike
grålle1 skrev:Dum fråga, du har en Summum, har inte den Keyless?
Min XC60 D5 Summum -09 hade inte Keyless.

EDIT: För tätt mellan "knapparna" i mobilen.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
mikebike skrev:
Min XC60 D6 Summum -09 hade inte Keyless.
Den hade inte en D6 heller :wink:
Användarvisningsbild
av leiwi
Lars N skrev:Jag har en keyless
Oki , men varför behåller du inte nyckeln i fickan ? ,är ju bara att trycka på startknappen :shock: :shock:
av andersuw
Om du har keyless behöver du inte stoppa nyckeln i "nyckelhålet" för att starta motorn utan kan låta den ligga kvar i byxfickan. Anledningen till att folk undrade om du hade keyless är troligen att du skrev att du och din fru båda stoppade nyckeln i nyckelhålet vilket är något ägare till keylessbilar sällan finner anledning att göra.
Användarvisningsbild
av Bingo93
låter som en kabelbrott. Har varit med om detta innan då hade blivit brott i stort sett hela kabelhärvan. Vad säger verkstan?
av mikebike
KrilleW skrev:
mikebike skrev:
Min XC60 D6 Summum -09 hade inte Keyless.
Den hade inte en D6 heller :wink:
Äh, D5 skall det ju vara. :roll:

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]