Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Tjaba gott folk

Jag är säkert inte den första som retat sej på backkameran (min andra bil med kamera)
Det behövs inte mkt för att linsen skall bli skitig och så ser man noll och inget.
Sikten bakåt är bedrövlig och därför är ju kameran ett bra hjälpmedel men skall man behöva gå ut
och torka av den före att man skall backa så förlorar man tjusningen med den
VW har löst det genom att ha linsen skyddad bakom VW märket som öppnar sej vid backning

Nu till min fundering, skulle man inte kunna sätta ett spolmunstycke som är anslutet till bakrutespolningen
riktat mot linsen så att man vid behov kan skölja av den?
Är det ngn som redan har provat den lösningen och i så fall fungerade det ?
Vill ju inte borra hål i bakluckan om ngn har provat och det inte fungerar
Ha det
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag håller med, dock brukar man alltid se något.
Men jag har tagit för vana att dra tummen över linsen när jag går
förbi bilen på väg till förardörren, det hjälper så klart inte om
den blir skiten under tiden man kör.

Jag har dock funderat på vad som händer om man skulle spruta på lite
vattenavstödande medel på linsen, kanske hindrar det vatten/smuts
från att fästa? Någon som har provat det?
av KrilleW
Ja, som f d VW-ägare så saknar jag funktionen väldigt mycket.

Har svårt dessvärre att se en rimlig lösning gällande montera ett munstycke som spolar spolarvätska på kameralinsen. Funktionen fungerar ju inte ens på strålkastarna trots att det är en stor "blaffa" som sprayar dom.

Jag brukar som ovan gnida tummen över linsen emellanåt istället. Det är sällan jag upplever att en körning räcker för att slamma igen kameran helt.
av grålle1
Har en liten sprayflaska med spolarvätska och en microtrasa i bagaget... har för vana att torka av med jämna mellanrum (en vana från tidigare bilar av annat märke men samma problematik). Sällan det blir så smutsigt att man inte ser "tillräckligt" då.... men VW's lösning är ju suverän, fast om jag inte kommer ihåg fel har nya Tiguan "vanlig" synlig kamera!?
Användarvisningsbild
av fjohan82
grålle1 skrev:Har en liten sprayflaska med spolarvätska och en microtrasa i bagaget... har för vana att torka av med jämna mellanrum (en vana från tidigare bilar av annat märke men samma problematik). Sällan det blir så smutsigt att man inte ser "tillräckligt" då.... men VW's lösning är ju suverän, fast om jag inte kommer ihåg fel har nya Tiguan "vanlig" synlig kamera!?
Stämmer att nya Tiguan har "utanpåliggande" kamera.

http://www.bytbil.com/sodermanlands-lan ... 0-10351696
Användarvisningsbild
av Bonnie
grålle1 skrev:Har en liten sprayflaska med spolarvätska och en microtrasa i bagaget... har för vana att torka av med jämna mellanrum (en vana från tidigare bilar av annat märke men samma problematik). Sällan det blir så smutsigt att man inte ser "tillräckligt" då.... men VW's lösning är ju suverän, fast om jag inte kommer ihåg fel har nya Tiguan "vanlig" synlig kamera!?
Jo men då får man ju likt f-bannat ut och spraya och torka.
Varje gång det är skitväder (oavsett vilken vana man har) får man ut och torka och det är ju det momentet jag vill slippa undan.

Skall börja med att ha ett löst munstycke i handen och spruta på linsen, blir det rent med det så åker borrmaskinen fram

Ha det
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst att backkameran är bra ibland, främst när man kopplar släp, men den är väl aldrig sååå viktig så man måste gå ur och torka av för att ens kunna backa?
Användarvisningsbild
av Bonnie
MartinS skrev:Visst att backkameran är bra ibland, främst när man kopplar släp, men den är väl aldrig sååå viktig så man måste gå ur och torka av för att ens kunna backa?
Backa i mörkret med dålig utebelysning så ser man inte ett skit utan kameran
Då är den guld värd, om linsen är ren
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bor i skogen och har haft backkamera de senaste sex åren. När jag backar använder jag speglarna, funkar utmärkt, lika utmärkt som det gjort genom hela mitt körkortsliv. Bra backljus känns avsevärt viktigare än ren backkamera.
av grålle1
Bonnie skrev:
Jo men då får man ju likt f-bannat ut och spraya och torka.
Varje gång det är skitväder (oavsett vilken vana man har) får man ut och torka och det är ju det momentet jag vill slippa undan.

Skall börja med att ha ett löst munstycke i handen och spruta på linsen, blir det rent med det så åker borrmaskinen fram

Ha det
Jag menar att jag torkar när jag ändå är i bagaget och rotar, inte att jag kliver ur och torkar innan jag backar... för mig brukar det räcka, men visst har man kört 40mil motorväg så är det nog ganska tjockt med smuts efter bara "en tur"...

Håller med att det är lite trist, och en spollösning som funkar kanske vore nåt, men jag är tveksam om man får till det snyggt/smidigt...

Och gällande kamerans vara eller icke vara... har man sett ett litet barn på sin trehjuling i backkameran nån gång så vill man nog aldrig vara utan kameran igen.... borde vara lagkrav med tanke på moderna bilars begränsade bakåtsikt tycker jag...

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]