Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148938
Går det att programmera(?) eller på annat sätt göra så att 12v uttaget i bak stängs av ihop med bilen?
Flytta om nån kontakt/kabel bara? Utan att göra några bestående ingrepp...
#1149045
Det finns ingen mjukvarulösning för detta. Det enklaste sättet att få det bakersta uttaget att bete sig som de främre två torde vara att flytta den kabel som nu går från säkringsplats 7 i vänstra säkringsdosan under handskfacket och som svarar för strömmen till det bakersta uttaget till säkringsplats 22 som svarar för strömmen till de båda främre. Du kan också bara ta bort säkring 7 och istället sätta dit en kabelstump som förbinder den utgående kabeln från den säkringsplatsen till utgående kabeln från säkringsplats 22. Om man inte vill att uttaget i lastutrymmet skall ligga på samma säkring som dem i kupén kan man sätta dit ett relä vid utgången från säkringsplats 7 och låta reläet styras av ström från säkringsplats 22. Säkert går det ovan nämnda att åstadkomma med minimal åverkan på befintliga kablar och kontaktstycken.

Man kan också sätta dit en batterivakt (spänningsvakt) med justerbar brytpunkt t.ex. den här:

https://www.kemo-electronic.de/en/Car/M ... 2-V-DC.php

Sätter du brytpunkten lagom högt, t.ex. vid 13 V eller strax därunder, kommer uttaget i praktiken att bryta när du stänger av motorn och gå igång igen när generatorn laddar. Enklast och bäst i det här fallet är kanske att göra en skarvsladd med batterivakten på som man sätter mellan uttaget och den pryl man vill strömförsörja. Då kan man när som helst koppla ur batterivakten om man skulle vilja och slipper dessutom att alltid dras med den lilla extra och ständiga strömförbrukning som den medför när den är inkopplad. Den batterivakt jag länkar till drar ovanligt lite ström men ändå.

Den variant med batterivakt som jag just beskrev innebär förstås att uttaget blir strömlöst så snart motorn stannar vilket också innebär att strömmen försvinner då motorn autostoppas av start/stopp-systemet. Vill man att strömmen skall vara på så snart tändningen är på, inte bara när motorn går, men samtidigt förhindra att den strömförbrukare man har kopplad till uttaget drar ur batteriet kan man ställa in en annan och lägre brytpunkt. Med den lösningen bryts visserligen inte strömmen så snart tändningen eller motorn slås av men man förhindrar att batteriet dras ur mer än marginellt om man glömmer koppla ur det man har inkopplat där bak när man lämnar bilen.

Det enda jag själv regelmässigt använder uttaget i lastutrymmet till är en kylväska. Den har dessbättre inbyggd batterivakt. Då gör det inte så mycket om man av lättja eller glömska låter den förbli inkopplad sedan man stannat.

På bilarna i P2-serien (V70N m.fl.) kunde man vid eftermontering av det bakersta 12V-uttaget välja om man villa ha det 30-matat (ständigt aktivt) eller 15-matat (aktivt bara med tändning på). Jag har själv eftermonterat uttaget på min V70 -02 och valde då efter moget övervägande 15-matning. Från fabrik kunde man då liksom nu bara få 30-matat uttag längst bak.
#1149251
Noterade en sak igår som ju egentligen inte har med TS fråga att göra men delar med mig i alla fall. Skulle använda den kompressor som följer med bilen för att fylla luft i ett släpvagnsdäck. På luckan till uttaget i bagaget står det en lapp som säger "Max 120 w". När jag tittar på kompressorn är den på 180 w. Nåja, den funkade i alla fall utan att säkringen löste ut men i alla fall, hur tänkte man där? :roll:
#1149258
Det du upptäckt är väl snarast att någon inte riktigt har tänkt där. ;-) Dessbättre sitter det en 15 A säkring för uttaget där bak (och en annan på 15 A för de två i kupén) och en sådan säkring tillåter en max effekt på ca 180 W. Men varför det ändå står max 120 W på uttaget är lite av en gåta. Kanske en kvarleva från någon förgången tid när säkring/kablar bara stoppade för 10 A. :roll:
#1149331
Jamen då har man ju tänkt men bara missat att byta dekalen. Tack för klargörandet, då kan jag lugnt fortsätta använda kompressorn vid behov. :D

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]