Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
Tjaba..

Har sett på you tube (svensk regad bil) att det går att montera nya prylar i bakluckan så att man både kan öppna och
stänga bakluckan med fjärren och med knappen inne i cupen.
Är det ngn som vet var man kan införskaffa den prylen

Ha det
Har sett en liknande produkt av någon rysk youtubare som monterat den på sin XC70 MY09 - MY10. Han hade även en direktlänk dit han köpte den. Inget svensktillverkat med andra ord, men i det här fallet är det ju bara en liten kopplingsdosa som ansluts i bakluckan så det kanske inte spelar någon större roll vem som står bakom produkten i fråga.

Ska kolla på Youtube när jag kommer hem och se ifall jag hittar videoklippet i fråga! :)
av Glenn3
Läste på Swedespeed att ett gäng på deras forum hade gått ihop och köpt av ryssen på Youtube, tydligen hänger han även på Swedespeed. Han har en variant som inte låter när luckan stängs och en variant som piper samtidigt som luckan stängs.
Användarvisningsbild
av sura56
Här är ryssens lösning
Lite sugen på en sådan modul.. saknar verkligen funktionen att stänga från fjärr/i-bräda....
.. men blir lite fundersam så det funkar som det skall även om man som jag har programerat ner max öppningsvinkel (ca 1dm för att inte slå i garageporten)... läste något i monteringsanvisningen om någon fördröjning för att kompensera för programmerad luckhöjd... men det var sisådär engelska!? Nån som vet/provat!?
av KrilleW
Personligen har jag svårt att se ett större användningsområde för att stänga bakluckan med fjärren, speciellt i kombination med keyless.
När man lastat klart bilen så är det ju krångligare att ta upp och fippla med nyckeln än att bara trycka på knappen på bakluckan.

I Vilka situationer tänker ni att det är enklare att trycka på nyckeln än direkt på bakluckan?
Användarvisningsbild
av Bonnie
KrilleW skrev:Personligen har jag svårt att se ett större användningsområde för att stänga bakluckan med fjärren, speciellt i kombination med keyless.
När man lastat klart bilen så är det ju krångligare att ta upp och fippla med nyckeln än att bara trycka på knappen på bakluckan.

I Vilka situationer tänker ni att det är enklare att trycka på nyckeln än direkt på bakluckan?
För kortare personer skulle det vara jättebra tex. om barn skall hämta ngt i bilen så behöver man inte gå med ut för att hjälpa dom med att stänga
luckan efter sej
Om jag plockar upp frugan, nån kollega eller nån kompis som har en väska eller kassar med sig så öppnar jag bara luckan med knappen på instrumentbrädan utan att kliva ur bilen..... vore skönt att bara kunna säga "jag stänger" och stänga på knappen på instrumentbrädan också så man slipper gå ur, eller förklara eller riskera att personen i fråga inte sett och förstår hur en elbaklucka fungerar utan försöker stänga manuellt... i allra värsta fall (hemska tanke) genom att ta med handen på utsidan av luckan för att stänga.... ja, vissa människor gör sådana konstiga saker :lol:

När jag handlat (ofta två fulla pappkassar) tar jag alltid fjärren i handen redan i affären innan jag lyfter matkassarna, på så sätt kan jag med matkasse OCH bilnyckel i handen öppna luckan redan några meter innan bilen, utan att ställa ner kassarna (visst, vifta med foten sensor eller motsvarande hade varit ännu bättre, men en workaround jag kan leva med). På samma sätt kunde man gjort när man kommer hem, men nu tvingas man sätta ner ena kassen för att sträcka sig och trycka på knappen och därefter låsa bilen.... med modulen kunde jag haft fjärren (och matkassen) i handen, tagit mina kassar och utan att ställa ner dessa både stänga luckan och låsa bilen...

Det var två tillämpningar, finns säkert fler... och det ser coolt ut :lol: 8)

Och JA, det är verkligen dagens I-landsproblem, det inses....
av Calvin
grålle1 skrev:Lite sugen på en sådan modul.. saknar verkligen funktionen att stänga från fjärr/i-bräda....
.. men blir lite fundersam så det funkar som det skall även om man som jag har programerat ner max öppningsvinkel (ca 1dm för att inte slå i garageporten)... läste något i monteringsanvisningen om någon fördröjning för att kompensera för programmerad luckhöjd... men det var sisådär engelska!? Nån som vet/provat!?
Jag har en sådan modul till min XC60. Jag har inte justerat ner öppningsnivån, men om man stannar manuellt lite tidigare och sedan stänger med fjärr så öppnas luckan en bit innan den stänger.

Funktionen används ibland men jag vet inte om det är jätteanvändbar. Den jag har ger ett par pip innan den stänger, bra varning enligt mig.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]