Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#1140797
Hej,

Har skaffat en XC60 via en bilfirma. Har haft den knappt 1 månad. Upptäckte detta idag. Förarstolen och det är R-design stolar. Bilen har gått ca 6000 mil. Klädseln ser förövrigt ut som ny.

Vad skall man göra åt detta?
Är detta skinn väldigt känsligt? Borde inte skinnet hålla bättre än så här? Hur skall stolen se ut när bilen har rullat 10k mil, 15k mil eller 20k mil?

Har haft en XC70 tidigare som har rullat 20k+ och det enda som har hänt med skinnet i den var att det har veckat sig, ingen tendens till detta skav.


Bild

Bild
Användarvisningsbild
av StefanN
#1140808
Volvos R-design har ju ingen höjdarkvalitet på skinn direkt, går ju lacka om men det är vanskligt med vita sömnaden så man inte missfärgat den.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1140828
Är du 100 på att det är skinn just där och inte syntet? Vissa har bara skinn på sitt och rygg. Kanter i syntet.
av andersuw
#1140835
Skadan är på sittytan och där är det definitivt skinn. Där det är skinnimitation blir det heller inte den här typen av slitageskador enligt min erfarenhet.
av Icebear
#1140887
Det var en utav anledningarna att jag inte valde sportstolar för sido kanterna är så höga och dom viker sig när man kliver ut ur bilen.
Prov satt sportstolarna på bilia innan köp av bil :???:
av Göte
#1140893
Icebear skrev:Det var en utav anledningarna att jag inte valde sportstolar för sido kanterna är så höga och dom viker sig när man kliver ut ur bilen.
Prov satt sportstolarna på bilia innan köp av bil :???:
Ett mycket vanligt problem med sportstolarna, även jag valde bort dessa.
av Icebear
#1140898
Ja sen har ju volvo inte varit kända för hög kvalitet just på skinnet.
På min v70 summum my 10 så hade lite problem att skinnet fick en massa små veck och det spelade ingen roll hur mycket jag
smörjde skinnet.Jag hoppas verklingen att det har blivit bättre på nya xc60 summum classic 2017 :shock:
av KrilleW
#1140899
Jag valde sportstolarna - därför att jag tycker att dom är betydligt skönare att sitta i.

Jag ska ha bilen i tre år och Max 4500 mil. Hur stolarna ser ut efter det är inte mitt problem :)
av Icebear
#1140914
KrilleW skrev:Jag valde sportstolarna - därför att jag tycker att dom är betydligt skönare att sitta i.

Jag ska ha bilen i tre år och Max 4500 mil. Hur stolarna ser ut efter det är inte mitt problem :)
Nä precis det är väl normalt slitage.Ska också bara ha min i 3år men kanske köper loss den efter leasingens slut
av Rudolfs
#1140927
Sharkbait skrev:Hej,

Har skaffat en XC60 via en bilfirma. Har haft den knappt 1 månad. Upptäckte detta idag. Förarstolen och det är R-design stolar. Bilen har gått ca 6000 mil. Klädseln ser förövrigt ut som ny.

Vad skall man göra åt detta?
Är detta skinn väldigt känsligt? Borde inte skinnet hålla bättre än så här? Hur skall stolen se ut när bilen har rullat 10k mil, 15k mil eller 20k mil?

Har haft en XC70 tidigare som har rullat 20k+ och det enda som har hänt med skinnet i den var att det har veckat sig, ingen tendens till detta skav.


Bild

Bild
Är bilen yngre än två år? Åberopa nybilsgaranti.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]