Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tdsotm
Hej!

Har en Volvo V60 D4 vea -14 som verkar ge fel oljenivå(hoppas jag på).
Bilen i fråga har en elektronisk oljemätare som visas i mätarhuset så det går inte (vad jag vet i alla fall) att kontrollera någon sticka.
Till saken, häromdagen skulle jag titta hur lång tid det var kvar till service och valde då att bläddra mig in för att titta på oljenivån och till min stora förvåning stod det att oljenivån var låg och samtliga "streck" var tomma. Sist jag tittade på oljenivån var under julhelgen och då var samtliga streck ifyllda förutom strecket som indikerar max.

När upptäckten gjordes hade jag samma dag gjort en färd från Stockholm till Gävle(175km) och bilen varken gav eller ger någon information om att oljenivån ska vara låg förutom när jag tittar när bilen varit avstängd. Jag har inte "vågat" starta motorn sedan dess och har bara dubbelkollat oljenivån med samma resultat.

Vad tycker ni jag ska göra?

Jag själv velar mellan att:
1. Köra en liten tur så att motorn kommer upp i arbetstemperatur och kolla oljenivån igen vid ett senare tillfälle i fall oljenivån bara är felkalibrerad?
2. Köpa en liter olja och testa fylla på ca 0,5 liter? Nackdelen med det är om det egentligen redan är en bra nivå i behållaren och mätaren visar fel?
3. Kan det vara något fel på mätaren? Är det ett känt problem på elektroniska mätstickor?

Förklarande video:

Tack på förhand!
av Termik
Motorn hade väl inte gått på 10-20 min innan du kollade? Kommer inte ihåg hur länge motorn skall ha varit avstängd innan nivån kan kollas via kombiinstrumentet. Men enligt manualen så är det ganska länge (och bilen måste stå på plant underlag) för att oljan ska ha hunnit rinna ned i tråget och ge rättvisande nivå.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av tdsotm
Termik skrev:Motorn hade väl inte gått på 10-20 min innan du kollade? Kommer inte ihåg hur länge motorn skall ha varit avstängd innan nivån kan kollas via kombiinstrumentet. Men enligt manualen så är det ganska länge (och bilen måste stå på plant underlag) för att oljan ska ha hunnit rinna ned i tråget och ge rättvisande nivå.

Skickat från min iPad med Tapatalk

När jag gjorde filmklippet hade motorn varit avstängd i cirka 24 timmar, så oljan borde borde ha runnit tillbaka! Det som förbryllar mig är hur 5 streck helt plötsligt är borta :???:
av andersuw
Att de fem strecken försvinner helt plötsligt beror på att nivåmätaren till VEA-motorerna i praktiken bara har två lägen fast det ser om som om den har fler: Hög nivå och låg nivå. I kombination med den långsamma och lite komplicerande procedur som behövs för att få rätt mätvärde är det en ganska bedrövlig lösning från Volvos sida på alla sätt och vis.

Enligt uppgift är det också så att bilen inte omedelbart ber om påfyllning när mätaren slår över till att visa låg nivå. Det dröjer lite innan ett meddelande med begäran om påfyllning dyker upp:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1115618

Troligen är det bara för TS att tuta och köra tills begäran om påfyllning dyker upp men är man osäker kan man förstås höra med Volvo ÅF. Då är man ju också lite garderad om något mot förmodan skulle gå snett. Sedan kan man ju också passa på att beväpna sig med lite olja av det mycket speciella slag som VEA-motorerna skall ha så att man är beredd när bilen behagar säga till. Jag har en flaska med den oljan liggandes i skuffen för alla eventualiteters skull. Det är ju inte en olja som man kan hitta på närmsta mack och det kan vara helg, långt till närmsta Volvo ÅF och/eller långt hem när behovet uppstår.
av tdsotm
andersuw skrev:Att de fem strecken försvinner helt plötsligt beror på att nivåmätaren till VEA-motorerna i praktiken bara har två lägen fast det ser om som om den har fler: Hög nivå och låg nivå. I kombination med den långsamma och lite komplicerande procedur som behövs för att få rätt mätvärde är det en ganska bedrövlig lösning från Volvos sida på alla sätt och vis.

Enligt uppgift är det också så att bilen inte omedelbart ber om påfyllning när mätaren slår över till att visa låg nivå. Det dröjer lite innan ett meddelande med begäran om påfyllning dyker upp:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1115618

Troligen är det bara för TS att tuta och köra tills begäran om påfyllning dyker upp men är man osäker kan man förstås höra med Volvo ÅF. Då är man ju också lite garderad om något mot förmodan skulle gå snett. Sedan kan man ju också passa på att beväpna sig med lite olja av det mycket speciella slag som VEA-motorerna skall ha så att man är beredd när bilen behagar säga till. Jag har en flaska med den oljan liggandes i skuffen för alla eventualiteters skull. Det är ju inte en olja som man kan hitta på närmsta mack och det kan vara helg, långt till närmsta Volvo ÅF och/eller långt hem när behovet uppstår.
Skämtar du? Att dom klarar göra ett sådan dåligt system, under all kritik om du frågar mig!
Men då verkar det inte vara någon fara med bilen då, tack för det fenomenala svaret!

Mvh
Senast redigerad av 1 tdsotm, redigerad totalt 0 gånger.
av volvoc70cab
Längd fram på motorn där nere finns en mätsticka. ( en liten grå) .Tokig plats, men det går att kontrollera oljenivån där. Konstigt att detta ej står i instruktionsboken !
av andersuw
Nej på VEA-motorerna finns mig veterligen ingen oljesticka alls, bara elektronisk mätning. Vissa andra motorer har både och men inte VEA.
av andersuw
tdsotm skrev:Skämtar du? Att dom klarar göra ett sådan dåligt system, under all kritik om du frågar mig!
Tyvärr skämtar jag inte men jag förstår att man kan tro det. Maken till dålig lösning får man leta efter. Förstår inte alls hur de tänkt. OK, det är bra att bilen säger till när det börjar bli dags att fylla på olja. Men läcker det av någon anledning fort riskerar varningen att utebli. Sedan bör man förstås ha möjlighet att följa oljeförbrukningen mera kontinuerligt så att man vet när det börjar bli dags att fylla på. Och man skall inte behöva vänta i timmar eller stå på helt plan mark för att få åtminstone en ungefärlig indikation på den faktiska nivån.
av tdsotm
andersuw skrev:
tdsotm skrev:Skämtar du? Att dom klarar göra ett sådan dåligt system, under all kritik om du frågar mig!
Tyvärr skämtar jag inte men jag förstår att man kan tro det. Maken till dålig lösning får man leta efter. Förstår inte alls hur de tänkt. OK, det är bra att bilen säger till när det börjar bli dags att fylla på olja. Men läcker det av någon anledning fort riskerar varningen att utebli. Sedan bör man förstås ha möjlighet att följa oljeförbrukningen mera kontinuerligt så att man vet när det börjar bli dags att fylla på. Och man skall inte behöva vänta i timmar eller stå på helt plan mark för att få åtminstone en ungefärlig indikation på den faktiska nivån.
Att det läcker har jag svårt att tro, tycker att jag borde sett en oljefläck om så var fallet men det har jag inte gjort!
Har dock inte hunnit åka någonting med bilen sedan i fredags så har inte sett om bilen har gett någon notifikation eller ej. Planen är att åka en liten bit så motorn hinner komma upp arbetstemperatur och låta oljan "vispa runt" och se om den begär något då.
Än en gång, riktigt stolpskott till system.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]