Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har läst en hel del i övriga batteri-/dieselvärmaretrådar här på forumet, men blir inte riktigt klok på mitt batteri.

Har en XC60 -13 och den senaste tiden har vi gjort nästan enbart resor på ca 1 mil. Brukar använda värmaren på morgonen och ställa den 10-15 min efter beräknad avfärd.

I tisdags var vi ute på långkörning ca 50 mil, så man kan ju tycka att batteriet var bra laddat efter den resan.

I onsdags var det -10 och vi körde bara ca 5 km, men körde värmaren ca 20 minuter innan.

Sen i torsdags körde jag värmaren ca 30 min på morgonen innan jag körde ca 8 kilometer. Sen satte jag även timer till hemresan ett par timmar senare, eftersom det var -13. Vet inte hur länge värmaren var igång då, men 5 minuter innan tänkt avfärd fick jag en notifiering i voc-appen att värmaren stängts av pga låg batterinivå.
Hoppar in och trycker på startknappen. Startmotorn orkar inte alls och lysen och display blinkar.

Borde ett friskt batteri klarat detta med tanke på långturen två dagar innan?

Tycker för övrigt att XC60 är en grymt skön bil att köra!
vissa lyckas ju knäcka sina batterier på 2-3år pga småkörningar, jag kör själv ca 5-6mil om dagen med 8-10stopp och värmaren går morgon, middag och kväll, kanske ca2timmar per dag. och jag har inte laddat det än, får se hur länge det håller. Men det är väl bara att slänga på en laddare och se om problemet löser sif, börjar den klaga på låg spänning om någar dagar igen efer uppladdning är det förmodligen defekt, nån cell el så.

Har batteriet pluggar kan du ju alltid köpa en syraprovare på tex Mekonomen/Swedol el liknande och kolla efter att du laddat upp det, syravikten ska vara jämn och på grönt efter laddning.
Om man använder sin bil och dess batteri på ovanstående sätt och inte stödladdar med batteriladdare nu och då eller till och med ofta, lär inte batteriet bli långlivat. Ett bilbatteri mår bäst av att vara fullladdat. Får det ständigt vara dåligt laddat sulfaterar det och blir svårt att få upp det i samma kapacitet som det hade när det var nytt. Vg läs t ex mer på, http://www.trass.se/Batteriuh.htm.
Du har kört värmaren kanske 80 minuter och åkt kanske 10 min efter din långkörning? Dessutom - 10 grader. Inte säkert batteriet är slut utan du kan ha tömt det med tanke på kylan.
(utgår ifrån du har en D-motor. Skriv gärna vad du har för bil)
Ja, det är kanske så att batteriet tömts. Blir kanske till att fixa en lösning för underhållsladdning. D4 gäller det.

Det är mest för att det finns en koll som man litar på att systemet kopplar ur innan det är så urladdat att bilen inte går att starta. Sen är jag med på att det är väldigt svårt för systemet att veta om det finns tillräckligt med kräm eller ej. Att provstarta är väl det enda säkra sättet? :???:
Den drar mycket ström verkar det som, ännu mer när det är riktigt kallt, igår använde jag värmaren först en gång (-17°) men åkte inte iväg på dan och satte sen på värmaren för att värma upp kupén en andra gång på kvällen inför nattskiftet och då gick bilen i gång precis med nöd å näppe, precis på gränsen, tur den starta så kvickt för startmotorn drog inte ens ett halvt varv kändes det som, - trots med fulladdat batteri för den hade gått hela dan innan. Har man dessutom ett tre år gammalt batteri så är det inte så fräscht heller för såna här saker, mitt är dryga året men håller tydligen inte för två värmeperioder i -17°.
För min del fallerar idén med bränslevärmare lite, elvärmare har två fördelar, den drar ingen elström alls från batteriet så man är säker på att kunna starta bilen nu har man ett osäkerhetsmoment, och man kan värma upp kupén längre så mycket man vill å smälta bort all snön på bilen, kunde jag välja om skulle jag välja elvärmare på båda bilarna, nu börjar jag knappt vilja använda bränslevärmarna när man inte kan va 100% säker på start.
Dock verkar bilen stänga ner saker som värmaren i nåt säkerhetsläge om batteriet blir för svagt, så man ska ha ström till en start, men det var precis på gränsen igår.
semmelman skrev:Den drar mycket ström verkar det som, ännu mer när det är riktigt kallt,
Snarare så är det väl batteriet som presterar dåligt i kyla, värmaren drar nog samma (ungefär) oavsett

Själv har jag avverkat ett antal bilar med värmare, men enda gången med startproblem var gången jag lämnat kylboxen inkopplad över natten (på sommaren), då var batteriet, tomt - riktigt tomt
Momentum skrev:
semmelman skrev:Den drar mycket ström verkar det som, ännu mer när det är riktigt kallt,
Snarare så är det väl batteriet som presterar dåligt i kyla, värmaren drar nog samma (ungefär) oavsett

Själv har jag avverkat ett antal bilar med värmare, men enda gången med startproblem var gången jag lämnat kylboxen inkopplad över natten (på sommaren), då var batteriet, tomt - riktigt tomt

Samma grej hänt mig, offtopic för denna tråd men varför är det kräm i uttaget i bagageluckan även när bilen är avstängd? Det förbryllar mig... ?:-/
Idén är förstås att man skall kunna driva exempelvis en kylbox även när motorn är avstängd. Det går ju bra en kort stund men har sina risker om stunden blir lång. ;-)

På V70N (och gissningsvis andra bilar i samma generation) får man ett varningsmeddelande om man har något inkopplat där bak när motorn stängs av (förutsatt att uttaget är fabriksmonterat) men jag vet inte om något liknande finns på nästa generation bilar. Förhoppningsvis finns en batterivakt som bryter strömmen till uttaget om batterispänningen faller under en viss nivå men säker kan man förstås inte vara utan att ha provat. Lyckligtvis har jag batterivakt på min kylbox och det går ju bra att köpa en sådan lös också om man vill gardera sig.
På mina VW-bilar jag haft har det aldrig varit ett problem med låg batterispänning trots att jag ofta förvärmer runt 30 min innan avfärd. Till mitt jobb är det ca. 5 km så inga större möjligheter för bilen att ladda upp igen.

Vad är det egentligen som gör skillnaden, har Volvo sämre kapacitet på batteriet eller drar värmaren mer ström?

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]