Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cracked
Jag ska kanske titta på den här bilen till veckan, alternativt en likadan fast svart.
https://www.bilia.se/bilar/sok-bland-va ... nchid=1307

Jag kan inte mycket om bilar i stort.
Om jag ska köpa bil, vad är viktigt att tänka på när det gäller den här modellen?
Behöver alla tips!

Bör jag pruta? Slänga med något extra-lull?
Kan man installera VOC?

Hjälp önskas!

Tack på förhand.
av Mikeys
Jag har förvisso inte jättebra koll på vilka egenheter just V60 har, men det jag vet är att DRIVe (Som sedan bytte benämning till D2) är billig i drift och att äga i alla fall. Första större kostnaden är väl kamremsbyte vid 14000 mil. Dock måste du provköra en ordentligt innan köp för att se att kraften räcker till. Många tycker att motorn är lite för trött, men det beror helt på hur man kör och vad man använder bilen till.

Modellen uppdaterades årsmodell 2014 och fick då bl.a. ny front och antagligen lite små tekniska uppdateringar också, och jag ser att prisskillnaden mellan dem är väldigt små. Till exempel finns en V60 D2 Momentum årsmodell 2014 med bara 4500 mil på mätaren till salu hos en Volvohandlare i Arlandastad för endast 15000:- mer.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=10&w=3

Bilarna var även skattefria i 5 år så på en årsmodell 14 slipper du även betala skatt i 2 år, vilket innebär att den faktiska prisskillnaden blir ännu mindre. Kontrollera även att bilen är servad som den ska! Volvo har att den måste servas efter 2000 mil eller 12 månader beroende på hur långt man kör, en del andra tillverkare har 3000 mil/24 månader. Att pruta kan vara svårt (men inte omöjligt), lättare verkar vara att förhandla med typ vinterhjul på köpet. På den vita är det nog ett måste, men på den jag visade kan det nog bli svårare då den redan är lågt prissatt.
av Cracked
Mikeys skrev:Jag har förvisso inte jättebra koll på vilka egenheter just V60 har, men det jag vet är att DRIVe (Som sedan bytte benämning till D2) är billig i drift och att äga i alla fall. Första större kostnaden är väl kamremsbyte vid 14000 mil. Dock måste du provköra en ordentligt innan köp för att se att kraften räcker till. Många tycker att motorn är lite för trött, men det beror helt på hur man kör och vad man använder bilen till.

Modellen uppdaterades årsmodell 2014 och fick då bl.a. ny front och antagligen lite små tekniska uppdateringar också, och jag ser att prisskillnaden mellan dem är väldigt små. Till exempel finns en V60 D2 Momentum årsmodell 2014 med bara 4500 mil på mätaren till salu hos en Volvohandlare i Arlandastad för endast 15000:- mer.

Bilarna var även skattefria i 5 år så på en årsmodell 14 slipper du även betala skatt i 2 år, vilket innebär att den faktiska prisskillnaden blir ännu mindre. Kontrollera även att bilen är servad som den ska! Volvo har att den måste servas efter 2000 mil eller 12 månader beroende på hur långt man kör, en del andra tillverkare har 3000 mil/24 månader. Att pruta kan vara svårt (men inte omöjligt), lättare verkar vara att förhandla med typ vinterhjul på köpet. På den vita är det nog ett måste, men på den jag visade kan det nog bli svårare då den redan är lågt prissatt.
Tack!

Jag försöker hålla mig helst runt 140.000kr inkl vinterdäck vilket är en nivå jag hade försökt komma ner på när det gäller den vita jag länkade.
Kanske inte går, men det kommer alltid fler bilar och chanser. Det är ingen panik att köpa bil så jag kommer försöka pruta.
Bilen har varit till salu ett bra tag också, vilket kanske underlättar.

Den du länkade ser jag inte så stor skillnad, är det bara fronten eller är det andra viktiga saker som gör den mer värd att köpa?
165.000kr, då börjar det sticka iväg lite för mycket.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Cracked skrev:
Mikeys skrev:Jag har förvisso inte jättebra koll på vilka egenheter just V60 har, men det jag vet är att DRIVe (Som sedan bytte benämning till D2) är billig i drift och att äga i alla fall. Första större kostnaden är väl kamremsbyte vid 14000 mil. Dock måste du provköra en ordentligt innan köp för att se att kraften räcker till. Många tycker att motorn är lite för trött, men det beror helt på hur man kör och vad man använder bilen till.

Tack!

Jag försöker hålla mig helst runt 140.000kr inkl vinterdäck vilket är en nivå jag hade försökt komma ner på när det gäller den vita jag länkade.
Kanske inte går, men det kommer alltid fler bilar och chanser. Det är ingen panik att köpa bil så jag kommer försöka pruta.
Bilen har varit till salu ett bra tag också, vilket kanske underlättar.

Den du länkade ser jag inte så stor skillnad, är det bara fronten eller är det andra viktiga saker som gör den mer värd att köpa?
165.000kr, då börjar det sticka iväg lite för mycket.

Om inte jag missminner mig ska partikelfiltret bytas vid 12' eller 14' mil på de som benämns "Drive", precis som på motsvarande V50.Detta är en större kostnad man måste ta med i beräkningen.
Bra att tänka på är att vissa handlare skriver ut "D2" på en bil som egentligen är en "Drive".
Användarvisningsbild
av snepo
Cracked skrev:Jag ska kanske titta på den här bilen till veckan, alternativt en likadan fast svart.

Om jag ska köpa bil, vad är viktigt att tänka på när det gäller den här modellen?
Behöver alla tips!

Kan man installera VOC?

Hjälp önskas!

Tack på förhand.
beror på din körsträcka per dag. Jag kör 4 km per dag,funkar inte med diesel. Den renegerar aldrig.
av Cracked
snepo skrev:
Cracked skrev:Jag ska kanske titta på den här bilen till veckan, alternativt en likadan fast svart.

Behöver alla tips!

Kan man installera VOC?

Hjälp önskas!

Tack på förhand.
beror på din körsträcka per dag. Jag kör 4 km per dag,funkar inte med diesel. Den renegerar aldrig.
Jag har bara 2km till jobbet enkel väg men jag får väl ta en liten omväg om det är så att det behövs. :)
Sen är jag ute på kvällar och far lite hit och dit.

Gör dock ett par långresor någon gång i månaden, typ 40-60 mil resor tur och retur.
Ibland till Tyskland och så.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Cracked skrev:
snepo skrev:

Behöver alla tips!

Kan man installera VOC?

Hjälp önskas!

Tack på förhand.
Jag har bara 2km till jobbet enkel väg men jag får väl ta en liten omväg om det är så att det behövs. :)
Sen är jag ute på kvällar och far lite hit och dit.

Gör dock ett par långresor någon gång i månaden, typ 40-60 mil resor tur och retur.
Ibland till Tyskland och så.
Jag hade övervägt en bensinare...

http://www.bytbil.com/gavleborgs-lan/pe ... 7-10287415
Användarvisningsbild
av joel80
Cracked skrev: Kan man installera VOC?
Nej tyvärr, det måste installerar vid tillverkning.
Har man värmare och tidur finns det tredjepartsgrejer att köpa för att kunna fjärrstyra värmaren via mobil eller nyckeln.
(Grej man kopplar in i OBD-uttaget på bilen som har SIM-kort)

Med dina rätt korta sträckor skulle jag också kolla på bensinare.
Om du har ett par dl högre förbrukning gör inte det mycket på totalkostnaden, den större delen av milkostnaden är ju ändra andra saker, så som värdeminskning, försäkring, däck, service o.s.v.. en ökar bränslekostnad på 2kr milen gör inte mycket, speciellt inte om du hittar en billigare, eller får en med färre mil för samma peng.

Hittar du nån hos en handlare du inte känner till börja med att googla namnet på den firman. Är det massa länkar som går till t.ex inlägg om problem och konstigheter bör du dra åt öronen. Hitta helst en handlare som är MRF-ansluten. Då har dom bundigt sig att följa konsumentköplagen (vilket man tycker vore en självklarhet hos en bilhandlare med tyvärr funkar det inte alltid så..) och Allmänna Reklamationsnämndens eventuella utslag och blir uteslutna (ur MRF) om dom inte gör det.
av Cracked
Efter era tips har jag tänkt på saken och T3 verkar vettig.
Vad tycker ni ska man betala för en T3 årsmodell 14, Momentum och 13.000 mil i fint skick?
18" fälgar, VOC, tonade rutor m.m

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]