Lexington skrev:Vet inte om jag kan hålla med.
Tar uppmärksamhet från förare, vet inte vad som tar mest uppmärksamhet, ett barn som skriker i baksätet som man inte ser eller ett barn i framsätet.
vem är "man" i fallet, "man vill hellre ha barn i baksätet"?
Säkrast för ett litet barn är bakåtvänd i framsätet.
Tyvärr lever myten om att baksätet är den säkraste platsen kvar, säger Lena Karlsson.
http://www.hd.se/2013-12-12/sa-aker-barnen-sakert
Nja.. Beror nog på hur du frågar..
Bakåtvänd stol, så är säkraste platsen bak i mitten, längst ifrån och skyddad mot intryckningar.
Framåtvänd stol, när barnet nått rätt ålder och inte som i Europa där de vänder barnet efter typ ett år, är säkraste platsen passagerarstolen fram. Eftersom barnet då får ta del av de säkrare sidogardinerna och bältessträckarna fram. Inte många som har dessa sträckare bak och sidogardinerna bak är ofta för korta för barn i framåtvänd stol.
Artikeln i HD är från 2013 och det har hänt en hel del på marknaden på bara de tre åren. Hon förklarar inte heller varför det är säkrare att sitta fram, utan säger att det beror på att barnet får mer benutrymme och då behåller man barnet bakåtvänd längre.
Jag skulle vilja höra hennes förklaring till det. En bakåtvänd stol monteras ju likadant fram som bak och barnets benutrymme blir ju samma oavsett. I och för sig kanske ryggstödets vinkling ger några extra centimeter som kan vara avgörande.
Hon säger också att barnet ska byta från babyskydd när de är ca 6 månader. Detta är dock fel. Dagens babyskydd bör användas upp till ett år, då de flesta klarar upp till 13 kg. Sen är det inte åldern som styr, utan vikt och längd. De flesta modeller av stolen som kommer efter babyskyddet kräver en vikt på minst 9 kg. Min dotter vägde inte 9 kg när hon var 6 månader.
Vidare säger hon att en stol är urvuxen när kanten av stolen är i ögonhöjd. Det är gamla mätmetoder. Nu säger man att den är urvuxen när huvudet kommer förbi övre kanten. Alltså tidigare än innan.
Det har gjorts studier på att barn i babyskydd fram tar mer uppmärksamhet från vägen, eftersom det inte bara är när barnet behöver en som man tittar på det, utan även söker kontakt för att det är trevligt och mysigt att gulla, hålla handen och fixa med barnet.
Sitter det bak, så är det oftast bara när barnet behöver en som man tappar uppmärksamheten. Då stannar fler personer bilen och fixar det som behöver fixas, än när de har barnet fram.
Däremot när de som behöver fixa något med barnet bak och inte stannar till, är farligare..
Sen säger vissa studier från USA att det kräver mer uppmärksamhet att ha barnet bak, men har de tagit med gullandet i beaktande då? Jag går nog på svenska studier om jag behöver välja.