Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunnar8
Jag köpte för 1,5 år sedan en helt ny XC60. Den var helt ny när jag köpte den. Jag valde T5 med 245 hk. Färgen svart. Med sportchassi och en hel del extrautrustning.

Jag var häromveckan på besök hemma hos en mycket gammal vän jag inte träffat på 3 år. Eftersom jag jobbat ett tag utomlands och kom tillbaka 2015.
Jag åkte dit i min blänkande XC60 och parkerade på deras uppfart. Det stod redan 2 bilar på uppfarten. En Volvo 745 GL och en Renault Clio från 2002.
Den ena var hans och den andra var hans nya sambo. Min vän som inte alls har den ekonomin jag har ville självklart kolla på bilen. Han kallade bilen för "lyxig bil". Han ville provköra och det fick han göra också. När vi parkerade på uppfarten igen var han ganska exalterad. Men under middagen så framgick det ganska tydligt att han var lite avundsjuk. Han ville inte höra något om mitt jobb alls, utan jag fick stå ut med prat om hans jobb. Han sa bland annat "man får inte vara för fin i kanten". Han frågade vad bilen kostade och när han ficks varet sa han "så mycket skulle jag aldrig ge för en bil!".

Är en XC60 en lyxig bil?
Nu snackar vi inte om snikmotorer utan om D5, T5 och T6.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lyx tycker jag är upptagen till betraktaren att avgöra. För vissa är denna modell en lyxbil, för andra en lyxig bil och för en tredje en Svenssonbil. Den tredje ser mer Lamborghini som lyx.

Vissa anser även att tjäna 30' är riktigt mycket medan andra anser att 80' är en mer normal nivå.
Avundsjuka kan yttra sig på många sätt...

Så allt beror på ens egna förutsättningar och vad man kan/vill prioritera.
av Lövet
Låter snarare som du ska byta umgänge än bil.
Personer som låter en vänskap påverkas av ekonomisk ställning är rätt oskönt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Allt är ju relativt förstås. Personligen tycker jag V90 (som du kan få för samma pengar) är mer lyx än XC60, även fast XC60 är bland det snyggaste Volvo har gjort.
Sen får vi ju också se det som att i jämförelse med deras bilar så är det ju klart att XC60n är rena rolls roycen, om man nu ska se till modernitet, utrustning och gadgets liksom.

Mycket pengar är det ju onekligen, men allt är ju relativt som sagt. Vissa kanske lägger 7 mille på en kåk utan att blinka men 4-500.000 på en bil skulle aldrig komma på fråga, ofta inte ens hälften av den summan heller för den delen.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
grillchips skrev:
Mycket pengar är det ju onekligen, men allt är ju relativt som sagt. Vissa kanske lägger 7 mille på en kåk utan att blinka men 4-500.000 på en bil skulle aldrig komma på fråga, ofta inte ens hälften av den summan heller för den delen.
Jo fast det är försvarbart med tanke på att värdeminskningen på en bil är gigantisk i jämförelse med ett husBild

Är liiiiite skillnad på dom två investeringsmässigt, som i sin tur förklarar fenomenet rent logisktBild
av KrilleW
I mina ögon är ingen bil Volvo tillverkar en lyxbil.

Rolls royce och Maybach är två exempel på riktiga lyxkärror.

Men det spelar ingen roll egentligen vilken nyare bil man har. Alltid sticker det i ögonen på någon. Vi bor ju trots allt i jantelagens land ;)
av Primus
fjohan82 skrev:Lyx tycker jag är upptagen till betraktaren att avgöra. För vissa är denna modell en lyxbil, för andra en lyxig bil och för en tredje en Svenssonbil. Den tredje ser mer Lamborghini som lyx.

Vissa anser även att tjäna 30' är riktigt mycket medan andra anser att 80' är en mer normal nivå.
Avundsjuka kan yttra sig på många sätt...

Så allt beror på ens egna förutsättningar och vad man kan/vill prioritera.
Det här var väldigt bra skrivet! Har inte så mycket att tillägga, men det finns en aspekt till. Media sätter ju idag dagordningen för det mesta som sker, tänks och sägs. Media kan då få till det mesta som lyx om det behövs för att ha en historia att skriva. Offentliganställda på en planeringskonferens på en vanlig kursgård befinner sig på en lyxanläggning. Folk som åkt på en vanlig charter är på en sagoö och har sin drömsemester. Om flyget strular eller det är smuts på toaletten... En offentliganställd mellanchef som skulle lyckas förhandla till sig en XC60 enligt ovan specifikation skulle pekas ut som lyxbilsägare... Mellanchefens skulle givetvis tituleras toppchef.
av svedan
Har kört Volvo i 36 år. Och ni vet, 245:a, 745:a och framåt. Bara kombi med krok då landställe funnits hela tiden. Minns typ 1988 då alla säljarna valde 245:a med ”stora” motorn medan jag tog för samma pengar nya 745:an med ”lilla” motorn. Och jag var lite snobbig tyckte några säljarkollegor. Så redan då såg några en Volvo som lyx.
I somras kom en golfpolare (läkare) med firmabil, Merca E-klass ( ni vet, fleet som ligger bra i förmånsvärde). Jag skojade om min 1 år gamla xc60 (som är ”fullutrustad”) och frågade varför han inte köpte en sådan? ”Inte har man råd med den lyxkärra. Kostar ju mycket mer än min”.
Trodde aldrig att omgivningen såg en Volvo som finare än en Merca…..
För mig är min xc60 lite lyxig, den har många grejer jag har som hjälp när jag kör. Och väldig trevlig att köra. Och hustrun tycker om den. Så bara vinnare mao. :) :)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]