Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bertil4
Tänkte beställa en helt ny XC60 efter nyår.

Dock är jag lite kluven i val utav motor.

D5 har ju som bekant AWD vilket är trevligt. Motorn levererar 220 hk. Jag är dock inte i behov utav AWD egentligen. Jag bor i södra Värmland. Vi har ju inte så mycket snö som Dalarna tex.

T5 levererar ju 245 hk. Dock så går det ej att få AWD. Den gör dessutom 0-100, 1 sekund snabbare än D5:an. Vilket jag tycker är trevligt.

Någon med några fina och sköna råd?

Jag tänkte köpa en ny XC60 nu eftersom man kan köpa en "Classic".
av Göte
Jag har inte heller nytta awd och har inte saknat det på nuvarande eller andra bilar jag haft under alla år. Tycker inte det är värt att släpa runt på 100kilo extra året runt för att vid något enstaka tillfälle slipa lite hjulspinn innan antispin slår till. Dessutom kostar skatten ca 200kr mer per månad året runt och acceleration minskas rejält samt bränsleförbrukning ökar med ca 1dl mil.

Jag valde mellan D4vea och T5 an och då jag bara kör mellan 1000 o Max 15000 mil per år samt sällan mer än 1 mil så blev det T5:an då dieseln aldrig skulle bli varm. Har provkört alla och gillade T5 då den går så otroligt tyst o fint, 110 känns som 70 så man får hålla koll på hastigheten
av Bertil4
Göte skrev:Jag har inte heller nytta awd och har inte saknat det på nuvarande eller andra bilar jag haft under alla år. Tycker inte det är värt att släpa runt på 100kilo extra året runt för att vid något enstaka tillfälle slipa lite hjulspinn innan antispin slår till. Dessutom kostar skatten ca 200kr mer per månad året runt och acceleration minskas rejält samt bränsleförbrukning ökar med ca 1dl mil.

Jag valde mellan D4vea och T5 an och då jag bara kör mellan 1000 o Max 15000 mil per år samt sällan mer än 1 mil så blev det T5:an då dieseln aldrig skulle bli varm. Har provkört alla och gillade T5 då den går så otroligt tyst o fint, 110 känns som 70 så man får hålla koll på hastigheten
Tack för svaret. Det lutar mer åt T5 för mig med. Hade jag bott ute i skogen så hade väl AWD varit till mer nytta.

Har du provat dra släp med din? Har ett 750 kg släp som jag drar titt som tätt.
av Lövet
Bertil4 skrev:Har du provat dra släp med din? Har ett 750 kg släp som jag drar titt som tätt.
Det släpet drar du lätt med en bil med halva effekten. Ingen fara alls.
av troubleshooter
Du ville ha ite olika åsikter =)

Jag gillar både AWD och D5 i XC60, har kört AWD sedan 2004 och väljer inte en bil utan nu, då var AWD en sak jag ville prova och det gjorde
att jag fastnade trots att jag inte kör i terräng, Har inga problem att köra FWD eller RWD men kan jag välja så blir det AWD, tyvärr så gillade
jag inte alls Volvos sexstegade automat när jag bytte bil sist så för mig blev det manuell låda....Måste dock ställa mig frågan till de extra 200kr
per månad som Göte nämner i tråden. Vart tvungen att gå in och kolla vad jag betalar(3084 kronor), betalar du 700kr i skatt för T5 ?

T5 med 8-stegade automaten är säkert en trevlig bil, kanske blir en del torque steer vid kraftig acceleration men det kanske
man lyckats trolla bort, XC60 är generellt en trevlig och komfortabel bil att köra (Kör Summum med aktivt chassi)
av Göte
Borde kanske ha skrivit ca 200 men kanske mer riktigt är 180, men det snackas om en skattereform oxå, så kolla gärna vad äldre Volvo diesel kostar i skatt i dag typ 6000kr så får man en hint om vad det i bästa fall kan kosta. Så om man inte är i behov av eller saknar awd så tycker jag det är bättre att satsa på en T5 eller en D4 vea, för då får man bättre acceleration lägre förbrukning och skatt.

Kör själv en V70 idag o drar släp ett par gånger om året och har aldrig haft problem med 2wd, ett par rundor till landet under sommaren på grusväg har inte heller vart nåt problem så jag har svårt att tro att en XC60 2WD helt plötsligt skulle få problem.

XC60 T5 är dessutom roligare o snabbare under större delen av året, till o med idag när det är snöfritt i stora delar av
landet. Men det bösta av allt med T5:an är att den är sjukt tyst i kupén.
av Göte
Vill även tillägga att två vänner som fick sina xc60 i jan/feb i år påpekar att dom inte märkt av 4wd jämfört med sina gamla 2wd bilar. Bor man söder om Stockholm kör vanliga vägar och drar vanligt släp ibland så fins ingen anledning till awd.

Bor man norrut på landet o kör oplogade vägar kan det vara bra, men jag tar hellre T5 med ett betydligt snabbare acceleration :D :D
av troubleshooter
Hade V70 D5 AWD 2008, den kostade mycket riktigt typ 5800 kr i skatt, men det gjordes ju om runt 2012, tyvärr så är ju skatte reformer något som det går dagspris på nu för tiden :shock: , när det gäller AWD eller inte låter jag upp till var och en att värdera det. Jag bor straxt norr om Stockholm så isen är kanske halare här :wink: , men att ta sig fram genom snömodd och komma iväg vid isiga rödljus är bra mycket bekvämare med AWD, men har inte sagt att man inte klarar sig utan det.....En värderingsfråga helt enkelt!
av ansjo
Jag är kanonnöjd med min T5, men skulle jag köpt idag hade jag utan tvekan beställt T6 då jag saknar AWD. Efter ett par Xc70 AWD saknar jag fästet när man drar iväg, nu spinner den loss om det är minsta fuktig vägbana även när man ligger i bra fart. För att inte snacka om när det är halt på vägarna... :wink:
av KrilleW
Göte skrev:Vill även tillägga att två vänner som fick sina xc60 i jan/feb i år påpekar att dom inte märkt av 4wd jämfört med sina gamla 2wd bilar. Bor man söder om Stockholm kör vanliga vägar och drar vanligt släp ibland så fins ingen anledning till awd.

Bor man norrut på landet o kör oplogade vägar kan det vara bra, men jag tar hellre T5 med ett betydligt snabbare acceleration :D :D
Ja, om man bor i Stockholm så plogas ju vägarna ordentligt - och snabbt. Det har vi ju lärt oss nu i år när snön kom :lol:

Nä, men skämt och sido. Jag kör mestadels vanliga stockholmsvägar, men jag skulle ändå inte tumma på awd. Isiga och hala vägar, isbana vid rödljus, inplogade bilar med snövallar som följd, snömodd på stora vägar etc. Vid såna tillfällen är awd oslagbart. Du vill ha bra acceleration, men halva året har vi vinter i Sverige, och då får en T5 ändå pisk av en D4 awd ;)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]