Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt halvljus tänds inte längre när jag startar bilen och det är mörkt ute i läge 0.
Ställer jag om till halvljus på strömställaren så fungerar halvljuset som vanligt.
Drl fungerar som vanligt.

Min personliga tekniker sa att sensorn sitter mitt på instrumentbrädan och den är inte övertäckt av något.
Någon som varit med om något liknande?

Ska åka in till Volvo efter helgerna tänkte bara kolla om någon annan råkat ut för samma problem.
Senast redigerad av 1 Jefe, redigerad totalt 0 gånger.
I läge 0 ska väl allt utom DRL vara släckt?
Halvljusläge och AUTO tänder däremot annan belysning vid mörker.
fjohan82 skrev:I läge 0 ska väl allt utom DRL vara släckt?
Har alltid haft min ställd på 0 och Drl lyser alltid när det är ljust men så fort
det blir mörkare eller om man kör in i en tunnel så har halvljuset tänts men nu
är det bara drl tills jag vrider om till halvljusläge på.

Så nått fel måste det vara har inte varit inne på service eller nått sen i Augusti.
Jefe skrev:
Har alltid haft min ställd på 0 och Drl lyser alltid när det är ljust men så fort

Så nått fel måste det vara har inte varit inne på service eller nått sen i Augusti.
Trodde bara ljussensorn tände belysningen i läge AUTO.
fjohan82 skrev:
Jefe skrev:

Trodde bara ljussensorn tände belysningen i läge AUTO.
Det är du som har rätt förmodligen har någon i familjen ställt om vredet till noll
utan att jag märkt det. Nu har jag satt vredet på auto så nu ska det fungera som vanligt.

Har inte rört vredet sen jag köpte bilen och trodde nog att den alltid varit ställd på nollan
men nu vet jag bättre :-)
Ja halvljuset tänds aldrig i läge 0. Då lyser bara DRL. Dock kan man programmera bort det så att man inte har något ljus påslaget alls i läge 0. Så har jag gjort på båda mina bilar för att kunna minimera strömförbrukningen när jag mekar med bilen och behöver ha tändningen på.
Tror tyvärr inte det finns något lagkrav på att bilar skall ha ett autoläge där halvljuset tänds automatiskt när vissa villkor är uppfyllda, t.ex. att det är alltför mörkt för varselljus. Det kan vara en av förklaringarna till att man ser fler bilar av vissa märken/modeller än andra köra omkring utan halvljus fram (och även utan tända bakljus).
Det kan ju inte vara så jäkla svårt att ha vredet inställt på AUTO, nu hade någon tydligen pillat på TS vred. Och de som inte klarar av det och kör runt med släckta lampor kan stanna hemma.
wetterstrom skrev:verka vara många som har problem med detta ,sätt 2 olika xc60 bara senaste veckan ute i riktigt mörker med drl bara tänt , sen ska man inte prata om kia där måste dom ha något fel på bilarna väldigt många ceed iallafall man ser utan ljus
KIA har inget autoläge. Samma med ett helt gäng Subaru, Mazda och Toyota modeller. I kombination med att dessa i allmänhet köps att totalt bilointresserade personer så är de överrepresenterade utan bakljus i skymning :(

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]