Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Sambons syster har idag köpt en xc60 my14 med 7-tums display.

Den har inte navigator vad jag kan se, men jag blir inte klok på hur man ser om man har internetkartor och när det kom som standard, för de bilar som inte valde till riktiga sensus navigatorn.

Hur vet man om bilen har internetkarta? Denna har inte någon "NAV-knapp" i ramen runt reglagen i mittkonsolen, men den har "jordglobsknappen".

Om den inte har internetkarta, kan man uppgradera till internetkarta och vad kostar det?
Om man inte har internetkarta, kan man då uppgradera till den riktiga sensusnavigatorn?
Kan man över huvudtaget uppgradera till riktiga sensusnavigatorn?

Har sett att det finns en uppgradering som kostar 7000kr. Är det från inget till internetkarta eller från internetkarta till riktig sensusnavigator eller från inget direkt till sensusnavigator?

Ja, det var många frågor.. :)

God jul och gott nytt år!
Användarvisningsbild
av leiwi
God jul själv
Om du inte har knappen med "NAV" i bilen så har du inte den versionen av navigation som kallas "internetkarta" och kan inte heller uppgradera till detta.
Men uppgradering till den "riktiga" Sensus Navigation kan du göra , kostnaden för den varierar hos olika Volvo verkstäder varierar mellan 5-6 tusen :D
av LasseW
Har en XC60 MY15 med Nav knapp. Fick internet kartor installerade i samband med 1 års servicen efter att jag påpekat att att detta inte fanns. Min Personlige Servicetekniker kunde installera detta "efter kontakt med Göteborg".
Fungera bra, men är ingen riktig navigator.
Användarvisningsbild
av Derank
Vad använder ni kartorna till? jag har inte hittat ett enda vettigt användningsområde för dom. Dells laggar de så jag hinner ju svänga av innan kartan svängt osv, och texten är så liten så jag ser iaf inte gatunamnen, om man nu skulle vilja det. Och knappa in en adress gör man ju bara en gång, sedan har man tröttnat på det.

Jag menar, man har v äl integrerat dom i bilen av någon anledning men jag ser inget användningsområde för dom, vad tänkte Volvo tro? en teaser för att du ska slänga ut 7k på naven?
av KrilleW
Enda tänkbara scenario jag kan tänka mig att den kommer till nytta är om man skall besöka en gata som är såpass ny att den inte finns i bilens kartor ännu. Internetkartorna uppdateras förmodligen oftare.

Men i såna tillfällen så är det enklare och bättre att använda kartappar i mobilen.
av toast
LasseW skrev:Har en XC60 MY15 med Nav knapp. Fick internet kartor installerade i samband med 1 års servicen efter att jag påpekat att att detta inte fanns. Min Personlige Servicetekniker kunde installera detta "efter kontakt med Göteborg".
Fungera bra, men är ingen riktig navigator.
Intressant. Jag har pratat med två olika PS och en verkstadsansvarig vid ett flertal tillfällen under 2 års tid men ingen tycker sig vilja/kunna eller hålla med mig om att jag borde få Internet kartor i min Xc60 MY15..... Jag har vid det här laget tröttnat på konversationer som inte leder någon stans... Jag tror inte de ens vet vad Internet kartan är för något...
Det är inte för att jag känner behovet av internet kartan utan mer för att jag anser att den ska finnas där.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag tackar för alla svar och tankar.. Låter som att internetkarta är ett klart sämre alternativ och att man, om man ska ha Navigator, ska satsa på den riktiga modellen..

Bifogar en bild på vad jag hittade i navigationsväg i bilen. Den kom upp när man tryckte på den knapp som normalt har texten NAV på sig. Knappen är helt svart i just denna bilen, men den går att trycka på som en vanlig knapp..

Gott nytt år!
Bilagor
IMG_20161223_181851.jpg
IMG_20161223_181851.jpg (1.88 MiB) Visad 4180 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Sådär ser det ut för mig ochså, sedan trycker man exit och sedan på NAV knappen en gång till el hur det nu var, då kommer kartorna fram, en idiotisk knapptryckning tom för att få igång kartorna, jag fattar ingenting av det där, verkar ju totalt meningslöst.
av freda155
Internet-kartor är enligt mig en bra kompromiss om man drar sig för att skaffa fullprisnavven. Den visar vägen om man slår in en destination, men utan kilometer/tidsangivelse till mål. För att vara "gratis" är det utmärkt. Eller ja, man har ju valt VOC för att kunna fjärrstyra värmaren. (Gratis i en Bilia-kampanj, jag är skitnöjd.)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]