Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FisherPrice
Hej kära volvokompisar

Idag 2 dagar före julafton när man som barnfamilj absolut inte behöver bil för att flänga vårt rike runt så bestämmer sig min xc60 -11 d3 awd för att stendö..

Jag stod i kö till biltvätten med bilen igång och helt plötsligt lyste den upp som en julgran (passande med tanke på dagen...) och gav varenda felkod som existerar... vägassistans har bärgat bilen upp till Volvo men min fråga till er är:

Kan det va så simpelt som ett kass batteri eller kan den va regulatorn till generatorn?

Har inte fått några varningar om att den inte laddar innan utan allt kom på en gång...

Tack på förhand!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av FisherPrice
volvobrasse skrev:Rubriken i sig borde få en Oscarnominering!!!
Haha. Förstod inte vad du menade först. Sen läste jag igen haha...

Så kan det gå.

av Daniel73
Är generatorremmen hel?

Känns lite som att du råkat ut för standardfelet på 5-cyl med multirem som havererar och tar med sig kamremmen vilket ger omedelbart motorhaveri med en massa felkoder.
av FisherPrice
Daniel73 skrev:Är generatorremmen hel?

Känns lite som att du råkat ut för standardfelet på 5-cyl med multirem som havererar och tar med sig kamremmen vilket ger omedelbart motorhaveri med en massa felkoder.
Tack för svaret! Haveri är det inte dock, den rullar fortfarande med ström i, det va inga konstigheter när jag drog igång den med startkablar och backade undan den den den dumma placeringen den stod på. Sen stängde jag av och inväntade bärgare.

av Göte
Funkar den med startkablar så är det nog batteriet som mer eller mindre dött. Du har säkert original batteriet, och ett bilbatteri brukar hålla 5år.
av FisherPrice
Göte skrev:Funkar den med startkablar så är det nog batteriet som mer eller mindre dött. Du har säkert original batteriet, och ett bilbatteri brukar hålla 5år.
Ja, jag hoppas på det. Planen är att dyka upp på Volvo imorrn kl 07 och hämta min nyckel och köpa ett batteri... får jag inga felmeddelanden så är julen räddad...

Användarvisningsbild
av Ted68
Göte skrev:Funkar den med startkablar så är det nog batteriet som mer eller mindre dött. Du har säkert original batteriet, och ett bilbatteri brukar hålla 5år.
Fast detta med batteri kan nog skilja mycket, har en jobbarkompis som har en V40 årsmodell 2003 med originalbatteri. Bilen har nog rullat över 20 000 mil. Kanske unikt, men tror att ett batteri brukar hålla mer än 5 år.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ted68 skrev:
Fast detta med batteri kan nog skilja mycket, har en jobbarkompis som har en V40 årsmodell 2003 med originalbatteri. Bilen har nog rullat över 20 000 mil. Kanske unikt, men tror att ett batteri brukar hålla mer än 5 år.
Jag sålde min S40 2003:a för ett år sedan, alltså 12 år gammal och hade gått 28kmil. Fortfarande med orginalbatteriet i.... Batterier håller om man sköter om dom, eller rättare sagt inte misshandlar dom. Min XC60 är 8 år nu, fortfarande med orginalbatteriet.
av Göte
Bytte batteri på gamla Volvon i våras och det var nästan 5år, sedan den andra bilen årsmodell -11 i höstas. Båda batterierna höll nästan lika länge, kanske slumpen men tror att det är en normal livslängd vid normal bruk.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]