- tis 20 dec 2016, 22:43
#1134135
Bästa Volvo-förare,
Jag har sedan två veckor beställt en XC60 D4 Summum Classic (en VEA motor). Jag har idag en V50 D3 Classic och varit oerhört nöjd med motorn (5 cylindrig 2.0L). Den har fungerat problemfritt. När jag skulle välja motor blev jag myckekt kluven: Ska jag välja en VEA D4 eller D4 AWD. Det är den klassiska frågan som man ställs inför vid val av motor numera. Med den nya VEA D4 får man 8-stegad automatlåda vilket känns mycket lockande! Det enda jag räds är att VEA-motorn inte har lika många år på nacken jämförd med den 5 cylindriga 2.4 dieseln.
Mina frågor är följande:
1. Känner man till några kända motorproblem i VEA D4? Det här är min prio 1 fråga då jag helst av allt vill slippa motorkrångel pga. att den varit ute i marknaden under relativt kort tid.
2. Vad kan man tro om andrahandsvärdet på bilen i framtiden om den inte är en D4 AWD? Nyköpspriset just nu skiljer sig ingenting mellan D4 AWD och VEA D4 FWD.
3. Man får ut lika mycket hästar och vridmoment i VEA D4 (2.0L) som i gamla D4 AWD. Var ligger haken? Högre cylindertryck (om det nu är anledningen till att man kunnat få ut mer effekt) innebär ju mer sot och därmed mer generering. Vet man om VEA D4 genererar mer jämförd med D4 AWD?
Stort tacksam för era råd och era värdefulla synpunkter!
Jag har sedan två veckor beställt en XC60 D4 Summum Classic (en VEA motor). Jag har idag en V50 D3 Classic och varit oerhört nöjd med motorn (5 cylindrig 2.0L). Den har fungerat problemfritt. När jag skulle välja motor blev jag myckekt kluven: Ska jag välja en VEA D4 eller D4 AWD. Det är den klassiska frågan som man ställs inför vid val av motor numera. Med den nya VEA D4 får man 8-stegad automatlåda vilket känns mycket lockande! Det enda jag räds är att VEA-motorn inte har lika många år på nacken jämförd med den 5 cylindriga 2.4 dieseln.
Mina frågor är följande:
1. Känner man till några kända motorproblem i VEA D4? Det här är min prio 1 fråga då jag helst av allt vill slippa motorkrångel pga. att den varit ute i marknaden under relativt kort tid.
2. Vad kan man tro om andrahandsvärdet på bilen i framtiden om den inte är en D4 AWD? Nyköpspriset just nu skiljer sig ingenting mellan D4 AWD och VEA D4 FWD.
3. Man får ut lika mycket hästar och vridmoment i VEA D4 (2.0L) som i gamla D4 AWD. Var ligger haken? Högre cylindertryck (om det nu är anledningen till att man kunnat få ut mer effekt) innebär ju mer sot och därmed mer generering. Vet man om VEA D4 genererar mer jämförd med D4 AWD?
Stort tacksam för era råd och era värdefulla synpunkter!