Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av havalovic
Bästa Volvo-förare,

Jag har sedan två veckor beställt en XC60 D4 Summum Classic (en VEA motor). Jag har idag en V50 D3 Classic och varit oerhört nöjd med motorn (5 cylindrig 2.0L). Den har fungerat problemfritt. När jag skulle välja motor blev jag myckekt kluven: Ska jag välja en VEA D4 eller D4 AWD. Det är den klassiska frågan som man ställs inför vid val av motor numera. Med den nya VEA D4 får man 8-stegad automatlåda vilket känns mycket lockande! Det enda jag räds är att VEA-motorn inte har lika många år på nacken jämförd med den 5 cylindriga 2.4 dieseln.

Mina frågor är följande:

1. Känner man till några kända motorproblem i VEA D4? Det här är min prio 1 fråga då jag helst av allt vill slippa motorkrångel pga. att den varit ute i marknaden under relativt kort tid.

2. Vad kan man tro om andrahandsvärdet på bilen i framtiden om den inte är en D4 AWD? Nyköpspriset just nu skiljer sig ingenting mellan D4 AWD och VEA D4 FWD.

3. Man får ut lika mycket hästar och vridmoment i VEA D4 (2.0L) som i gamla D4 AWD. Var ligger haken? Högre cylindertryck (om det nu är anledningen till att man kunnat få ut mer effekt) innebär ju mer sot och därmed mer generering. Vet man om VEA D4 genererar mer jämförd med D4 AWD?

Stort tacksam för era råd och era värdefulla synpunkter!
Användarvisningsbild
av Perra83
De problem jag känner till med VEA är något med EGR som Volvo byter på garanti.

Om nu skatten höjs rejält så klarar sig en VEA bättre. D4 AWD automat har höga utsläpp. Behöver du ingen AWD så köp inte det.
av KrilleW
Jag tror att anvdrahandsvärdet kan påverkas om man inte väljer AWD, men att skillnaden är så marginell att det inte svider speciellt mycket. XC60 säljer bra utan AWD också och det visar att det ändå finns en rätt bra marknad för det.
Det som jag tror påverkar mest är att välja manuell vs. automat. VÄljer man manuell kan jag t.om. tänka mig att man kan få förhållandevis svårt att bli av med bilen.

För mig var det svårt att välja. VEA är ju en mycket modernare motor, vilken sitter ihop med en modern växellåda dessutom. Dock är ju som du säger den gamla 5:an välbeprövad och är bevisligen en riktigt bra motor. Vad jag läst mig till så skiljer inte speciellt mycket i förbrukning mellan dessa två motorer i XC60 heller. Mitt val föll till slut på AWD eftersom jag hav behov av det några gånger per år. Dessutom känns bilen oerhört mycket stabilare när det är snömodd/dåligt väglag, vilket är ganska ofta då det inte finns någon fungerande snöröjning här. På det så får man dessutom ett väldigt mycket trevligare motorljud än från VEA :)

Vad gäller effekten så är det som du säger 190 hk i bägge två. Du får dock 20 hk mer i gamla motorn med Polestar. (220hk vs. 200 hk)
Användarvisningsbild
av joel80
Tror inte andrahandsvärde behöver påverkas så mycket. Många letar bil med låga omkostnader och en bil med låg skatt och lägre förbrukning värderas högt hos många.

Precis som med tillbehör man lägger till när man köper en ny bil då får man aldrig tillbaka summan för dem vid försäljning. Man bör nog istället tänka på sitt eget behov och användning. :)
Jag skulle valt VEA-motorn. Kör man massa släp/hästsläp/husvagn året om eller ofta åker på otillgängliga skogsvägar skulle AWD-behovet kanske väga starkare än VEA och nya lådan.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det enda som talar mot D4 VEA är riktigt illa och är just avsaknaden av möjlighet till AWD om man ska hård-dra det lite. (och möjligen tomgångsljud)
VEA D4 har ju rullat på några år och vi har väl iaf inte uppmärksammat drösavis med problem här?
Säljmässigt går det iväg mkt D4 VEA bl.a. som tjänstebil.
Oturen att du står med en lös generatorrem är nästan större på gamla fiskebåts 5-cyl hehe :) (jaaa jag gillar den motorn med, men den är inte så mkt 2017)
av Malmstroem
5-cylinders D4 AWD är rätt rejält strypt i mjukvaran. Samma motor ger 220 hk i D5.

Väljer du att trimma med t.ex. Rica så ger D4 stage 1 231 hk, medan D4 AWD stage 1 ger 245, och det finns också ett stage 2 på 275 hk.

Jag skulle vilja ha AWD på en XC60, så valet vore enkelt för mig. Anser du dig inte behöva AWD är valet också enkelt, då är VEA det i mitt tycke bästa alternativet. Kostnads och riskmässigt tror jag inte att det är någon större skillnad.
av pelleplutt
Hur kommer T6 AWD in i ekvationen? Är det bensin som av någon anledning avskräcker eller den hutlösa prisskillnaden mellan dem?
av rojo8515
Vem vill köpa en begagnad SUV utan AWD?

Tänk på att det nu går att få VEA T6 med AWD, kan ju vara något när fler städer vill förbjuda dieselbilar i framtiden...
Användarvisningsbild
av keroan
Nu är ju inte jag nån som kan se in i framtiden men jag TROR att det dröjer många år innan EURO 6-klassade dieslar förbjuds.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]