Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelleplutt
Tja!

I går skickade jag iväg ett antal offertförfrågningar på en ny XC60 D4 AWD CLASSIC R-Design (Aut) till några återförsäljare.

Se http://www.clickredirect.com/mailimg/vo ... 39d855.pdf.

Tidigare har jag provkört XC70 D4 AWD som jag gillat ganska bra. Men sen när jag Googlade runt hittade jag en artikel i The Telegraph, http://www.telegraph.co.uk/cars/volvo/v ... 60-review/. I artikeln skriver de bland annat:
Just make sure you avoid R-Design versions of the XC60 because these have a stiffer suspension setup that reduces comfort without significantly improving driving fun.
Är det möjligtvis sportchassit de menar då? Hur upplever ni att det är? Jag vill ju gärna ha en så komfortabel bil som möjligt. Det är lite därför jag är sugen på att byta då jag inte är helt nöjd med min Hyundai Tucson (uttagen april 2016).

De nämner också motorn i D4 AWD:
On the other hand, four-wheel-drive D4s come with an older engine that transmits vibrations into the car and sounds rough when you accelerate.
Hur har ni andra som nyligen beställt XC60 resonerat gällande R-Design vs. Summum och val av motor? Det känns lite fel att inte ha AWD i en XC60 samtidigt som D5 AWD och T6 AWD sticker iväg rejält i pris.

Förutom det, vad tycker ni om min konfiguration? R-Design är lite snyggare än Summum tycker jag. Hittils har jag fått två affärsförslag, ett på 513 tkr och ett på 497 tkr.
av linnnet
Spontant tycker jag du borde kunde förhandla ner priset ytterligare och/eller få in vinterhjul på köpet.
Alternativt köra Summum, då får du elstol och keyless inkluderat - och borde komma ner en del i pris - om inte R-design är absolut nödvändigt.

Angående R-design kan jag tyvvärr inte svara dig - jag har beställt en Summun D4 AWD precis då Summum + några paket räckte för mig.
Det skrivs mycket om 'gamla' motorn och 'gamla' växellådan - jag älskar dock D4 AWD, både motor och växellåda så jag har inte tvekat på det valet.

Som vanligt är det bästa nog att gå och provköra för att se vad du själv tycker.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det mest komfortabla är väl Inscriptionstolarna med det aktiva chassit..? Har provat en med denna klädsel, skönaste stolen på länge!
av sprattlas
Först och främst tycker jag att det ser ut som att du har fått dålig rabatt. Minst 10% borde du få. Sedan tycker jag att du har lagt till massa onödiga grejer som du inte behöver. Men det är bara min personliga uppfattning. Du skulle lätt kunna kapa priset med 30-50 tusen utan att göra avkall på lyxkänslan eller det lull lull som verkligen märks i daglig användning.
Innerbackspegel med kompass? Hur många gånger tror du att du kommer att använda den funktionen till exempel?

Med den där budgeten bör du nästan kunna få en hyfsad XC90 efter rabatter.

Vad det gäller R-design kontra Summum så gick utseendet före funktion för min del då jag tycker att XC60 utan R-design ser tråkiga och smått fula ut. Med R-design så tycker jag att hela bilen ser fräschare ut.
R-design har en riktigt stötig och oskön fjädring faktiskt. Det funkar bra på motorvägen men kör du runt i stan och på dåliga vägar blir det riktigt stötigt så jag kan hålla med om Daily telegraphs anmärkning.
Förutom min R-design så har jag kört summum och de har en bättre fjädringskomfort. Det bästa vore att beställa en Summum med R-design utseende.
av grålle1
Turligt nog är smaken som baken :D
Jag personligen tycker Summum är snyggare än R-design (kommer få många kommentarer mot mig nu, det inses). Baktill känns R-designens två runda slutrör och diffusor lite omodernt... och framtill tycker jag framförallt grillen ser lite kinetic/momentum-billig ut i helsvart plast... men som sagt smaken är som baken. För mig var dessutom Keyless och elmanövrerbar stol ett krav vilket gjorde en Summum ca 20kkr billigare och sist men inte minst så väljer jag komforten före "sportigheten" vad gäller chassi. En två tons SUV åker jag inte snabbt i kurvorna med ändå och vägskicket i Sverige lämnar en del att önska. Missförstå mig nu inte, jag tycker R-designen är supersnygg... men att Summum är stråt vassare i min smak 8)

Sen håller jag med föregående lite gällande "onödig utrustning"...personligen tycker jag kompassen i spegeln är direkt störande (även om den blivit bättre nu i vitt mot tidigare då den lyste skarpt grönt om jag inte minns fel... men kompass finns ju dessutom i naven om man vill ha den...

Men som sagt, igen smaken är som baken... gå på känslan :D
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Gå på T6 AWD om du ens funderar på en XC60 för över 500 tusen. Den bör de dessutom kunna rabattera betydligt häftigare.
R-design tror jag inte säljs lika många i Classic-version så det kan ju vara kul att ha just för det.
Se till o provkör olika versioner och motorer innan.
av MB77
Är på grålle1 sida, summum före R. Tycker med att den ser lite "billig" ut med sin plast.

Precis som övriga deltagare så är det en hel del onödiga tillbehör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
XC60 är en superfin bil. Har haft två stycken. En MY11 D5 R-design Polestar och en MY15 D5 Black-R. Båda har rullat på otroligt bra. MEN, jag hade aldrig köpt en XC60 med gammal drivlina nu, som dessutom inte är speciellt snål i den bilen.

Valet för mig hade antingen blivit en T6 awd, alternativt kollat på en annan modell. S/V/XC90 istället där det går att kombinera en ny dieselmotor med awd.
Tack för svaren. :)

Är Four-C något som skulle kunna lösa "problemen" med R-Designs stötighet?

Jag byggde ihop en T6 AWD Summum och den slutade ju på strax över 600-strecket med samma utrustning. Dock kunde jag av någon anledning inte välja subwoofer till den.

Nu har jag fått några fler förslag, det lägsta på 487 tkr. Det inkluderar enligt affärsförslaget vinterskorna (Leda 18").

Kompassen i spegeln gillar jag i min nuvarande bil, en rolig liten detalj. Visst kan man nog få en XC90 för samma peng, det vore drömmen, jag byggde ihop en lite snabbt med likvärdig utrustning men den landade på hiskeliga 835 tkr...

Nackdel Summum är väl att den inte går att få i Bursting Blue som är så snyggt dessvärre. :)
Men V90 och V90 CC går att lösa för samma pengar :wink:

XC60 D4 awd är absolut ingen dålig bil eller drivlina. Det är en jättefin bil, men det är just det att drivlinan känns gammal i jämförelse med en VEA-diesel och 8-stegad automatlåda.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]