- fre 16 dec 2016, 08:02
Göte skrev:Fördelar.
Man vet vad det kostar varje månad, ofta är service och försäkring inkluderat i månadsavgiften.
Man slipper sälja bilen och göra affär med någon okänd privat person. ofta låter man bilhandlaren ta den gamla till dåligt inbytes pris eller så får man bra inbyte men går då miste om prutmån på den nya.
Du slipper stå på stora lån, eller ligga ute med mycket sparkapital som kan vara bra till annat vid oförutsedda händelser.
Nackdelar
Blir dyrt om man kör mer än dom mil som inkluderas i grundpriset ca1500 mil per år.
Onormalt slitage kan man få betala för vid återlämning av bilen, och tydligen tolkas det olika av olika bolag. Vissa grejer borde kunna gå på försäkring.
Köper man bilen kontant eller med lån så ska man nog räkna med att andrahandsvärdet förmodligen kommer bli det samma ca 50% för en tre år gammal bil med ca 4500mil som för alla privatleasing bilar som då kommer ut på beg marknaden då. Om du då inte orkar sälja den privat utan slumpar bort den till en handlare som redan har hallen full med begagnade leasing bilar så har du gjort en sämre affär än dom som leasat.
Du får med det mesta tycker jag. Dock så vill jag hävda att det är fel att säga att det blir dyrt om man kör fler bil än vad som är inkluderade i priset. På mitt kontrakt står det att jag får betala 8kr per övermil. Det är självklart en individuell sak, men jag tycker inte 8000kr för 1000 övermil är speciellt dyrt :)
En nackdel till skulle kunna vara att man är bunden på ett annat sätt att behålla bilen i 36 månader än vid ett traditionellt lån där man kan bryta avtalet och sälja bilen när man vill det. Självklart går det att överlåta privatleasing, men jag vill tro att det är svårare att bli av med bilen då.
XC60 D4 AWD Classic Summum, Klimatpaket VOC, Lastpaket, Teknikpaket PRO, Onyx black, Polestar, Läderstol Sport, m-grå innertak, Titania 20", Vinterhjul 18" LEDA, Stylekit silver, stänkskydd f+b, stötfångarskydd bak, Spegelkåpor silver