Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min nya XC60 kommer till handlaren 27/12, men jag hinner inte hämta den före nyår..
Min säljare undrar om det är ok att registrera den den 30/12 (antar att han vill få med den i "årets statistik")....
Finns det några för/nackdelar med respektive? Jag får ju en månads extra skatt, vilket han kompenserar för, men övrigt? Det är ju en MY17 Classic oavsett, men påverkar det värdet eller något annat att den blir inregad 2017 eller 2016?
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
Första besiktning.. påverkas den av att den är uttagen 16 och inte 17.. ? Beror på vilket reg nummer jag får antar jag... "nästa besiktningsmånad 34 månader efter fordonet tas i bruk..."
Första besiktning kan påverkas liksom inbytespris i framtiden. Årsmodellen blir ju 2016 istället för 2017 även om modellåret är 2017.

Den bör dessutom ställas direkt på dig när den ställs på för att undvika en extra "tidigare ägare", om den nu inte registreras på dig direkt, men då måste du teckna försäkringen från att den ställs på.

Om det inte är din bästa polare som är säljaren ser jag ingen anledning till att den skall ställas på innan dagen du hämtar den.
Bilen behöver inte ställas på för att räknas in i handlarens statistik, bara reggas på honom. Då blir handlaren ägare 0.
Ägare 0 försvinner direkt när bilen ställs på så det blir inte en extra.
Om handlaren gör rätt ja, jag har sett motsatsen, tyvärr...

Fast ägare 0 försvinner inte oavsett hur man gör, den finns kvar men den "räknas inte".
Jag vet inte om detta påverkas, men om du är första ägare på bilen, så har du 3 års nybilsgaranti, men om du inte är första registrerade ägare på bilen, så har du bara 2 års nybilsgaranti.

Det är ju absolut värt att kolla upp. Jag hade inte chansat. Det finns ju risk för att du får kommentaren "oj, jag hade visst fel där" när du kommer tillbaka med ett fel efter 2,5 år.

Om han inte gett dig ett superpris, eller att du av annan anledning ska vara snäll mot honom, så han får sin bonus för 2016, så hade jag väntat. Han vill ju bara kompensera dig med motsvarande summa för skatten. Du har ju inget att vinna på detta. Bara han.

Du kanske tom med förlorar på det.

Vet inte om det spelar någon roll egentligen, men det låter ju bättre med att en bil är uttagen 2017 istället för 2016 när den ska. Säljas vidare.

Nej, jag hade väntat till efter årsskiftet.
Han blir fortfarande första ägare så länge inte bilfirman ställer på bilen (vilket de inte behöver och aldrig gör, de får ju betala skatt då).
Tack för inputs!
Summerat:
Första besiktning KAN påverkas.. om jag har otur (1 på 10) och få fel slutsiffra..
Inbytespris, tveksamt, det är en MY17 med tillverkningsår 2016 i vilket fall som helst.. eller?
Möjligen psykologiskt att den är uttagen 17 och inte 16, ingen skillnad i bilpriser.se
Viktigt att den bara reggas, inte ställs på OM jag går med på det!
Nybilsgarantin är väl ändå bara 2 år (Inte tre år som Ilduce77 säger??) och en halv vecka mindre garanti kan jag leva med.
Säljaren har varit schysst och jag är gärna schysst tbx... men inte om det är väsentligt till min nackdel..

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]