Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag behöver hjälp!

För en månad sen började jag få larmet service parkeringsvärmare. (Det har blivit varmt i bilen när motorn är varm)
Efter att bilia tittat på den så sa dom att brännaren var trasig och att en ny kosta ca 6000kr. Jag sa byt den och vi boka in en ny tid.
Väl på bilia igen sa man att man fått problem att bultar gick av och det helt inte går att fixa. Den ända lösningen var att byta hela parkeringsvärmaren och den kosta 19000kr.

Det tyckte jag var lite saftigt och avböjde det då den inte var livsviktig nu när vi har garage.

Problemet som har blivit av det här nu är att det kommer aldrig värme från kupefläkten jag har kört i ca 1timma men det är -1 ute och det blåser ungefär så kallt i bilen också.
Bilia fick tillbaka bilen och sa att dom "lufta" systemet men problemet kvarstår det är svinkallt fast motorn blir varm.

Problemet uppstod direkt efter parkeringsvärmaren blev demonterad. Vad kan det vara?
Det beror såklart inte på att de demonterat värmaren, det fins ju massor av fordon utan dieselvärmare som klarar att rulla i minus 20 grader.
Vad som har hänt det vet jag inte men verkstaden som demonterade brän naren får ju såklart åtgärda felet de orsakat, för självklart ska motorn klara av att värma upp kupen efter en timmes körning i minus 1 grad, utan dieselbrännaren.

Jag körde en Kia snåldiesel en hel vinter utan problem då det var både minus 20 och 30 grader,, låg man och puttrade runt i stan blev det ju inte direkt stekhett i bilen, men i övrigt funkade det såklart.

Så att det blåser iskallt beror inet på att du inte har någon dieselvärmare iaf.
Hej!
Bilen är åter på bilia får se vad dom säger den här gången men igår sa han att "du ska veta att dislar tar längre tid på sig att bli varma" jag har ju kört den här i 5år har inte tänkt att det tar lång tid för rutorna att bli klara från imma eller att det tar lång tid för att värma kupen.

Bör väl nämna att det är en XC60 D5 2009, men det känns som det är ett cirkulationsproblem. Hjälper parkeringsvärmaren att cirkulera vätskan också eller måste cirkpumpen trycka igenom parkeringsvärmaren.

Kan väl inte vara värmebatteriet som kloggat igen? Eller tempsensorn då det va sån markan skillnad efter demonteringen.
Han kanske fyllde på med vatten och ställde den ute och så frös skiten...
Vi vet inte vad de gjorde i verkstaden, men... I vanliga fall har en bil med dieselvärmare mycket fler vattenslangar än en bil utan. Om man nu bara tar bort värmaren, borde man också ändra slangarna till "standard", dvs. så som en bil utan dieselvärmare har sina slangar. Noteras kan, att en kollega till mig hade en bil av annat märke och han vill ha en dieselvärmare efterinstallerad. Oberoende av att det var en "auktoriserad verkstad" så blev det inte "rätt" de tre första gångerna de försökte. Sedan tvingades min kollega visa hur man skulle installera för att det skulle bli rätt. Då klarade de av att installera rätt andra gånge de försökte.
Slutsats: en auktoriserad verkstad klarade av att få installationen "rätt" efter 5 försök - och med utomstående hjälp. Det kanske förklarar hur enkelt det kan "gå fel" om man bara tar bort den fabriksinstallerade värmaren...
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag kommer bara ignorera det för tillfäl[…]

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

Hej! Har en volvo XC70 2004 med en lysande abs lam[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]