Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bil står i uppvärmt garage så jag kan inte använda timerfunktionen på min värmare. Om det är kallt ute så vill jag ändå köra extravärmaren direkt efter jag lämnat garaget vilket går bra. Den startar och symbolen tänds i instrumenteringen, men redan efter 7-800m så stänger den av värmaren och sedan får man vänta kanske ytterligare 500-1000m innan den går att starta igen... och då fungerar den till jag stänger av den när motorn blivit varm.

Någon som har en teori om vad detta beteende beror på?

.
Nelsson skrev:Det beror troligen på att bilens ute tempgivare inte hunnit sjunka till verklig ute temp. Värmaren går bara om ute temp är under en specad nivå.
Nej, för jag måste vänta en liten stund tills utetempmäteren visar 15 eller lägre annars går den inte att starta alls.

.
Om man har extravärmare på auto, och automatiken tar över driften av värmaren så försvinner symbolen i instrumentet, även om dieselvärmaren fortsätter gå. Så upplever jag det iallafall :)
Står värmaren i "auto" läget, ska du inte göra något. Den startar utan att du vet om det. Jag har samma situation med varmgarage, och det tar typ 5 minuter för tempgivaren att komma till rätt utetemperatur. Motorn ger varmluft ungefär vid samma tidpunkt vare sig den stått inne eller ute! Dock trevligare att börja med varm bil än med kall. Men håller med, att bilen "kyls" lite den första km!
svedan skrev:Står värmaren i "auto" läget, ska du inte göra något. Den startar utan att du vet om det. Jag har samma situation med varmgarage, och det tar typ 5 minuter för tempgivaren att komma till rätt utetemperatur. Motorn ger varmluft ungefär vid samma tidpunkt vare sig den stått inne eller ute! Dock trevligare att börja med varm bil än med kall. Men håller med, att bilen "kyls" lite den första km!
Jag har testat lite nu och det är stor skillnad om jag startar den själv, då motorn blir varm efter ca 3km mot ca 13km om jag inte gör något...

.
Om din ute temp givare är som min så förstår jag det. Eftersom det tar ca 1 minut per grad för den att justera ner sig. Dvs om det är 15 grader i garaget så tar det 10 minuter för den att sjunka ner till 5 grader. Under dom förutsättningarna tvivlar jag på att extravärmaren startar i auto läge.
toast skrev:Om din ute temp givare är som min så förstår jag det. Eftersom det tar ca 1 minut per grad för den att justera ner sig. Dvs om det är 15 grader i garaget så tar det 10 minuter för den att sjunka ner till 5 grader. Under dom förutsättningarna tvivlar jag på att extravärmaren startar i auto läge.
Inte om det är samma givare som visar tempen på instrumentbrädan, den sjunker ganska fort.

.
Är du säker på att värmaren faktiskt startat vid ditt första startförsök i den bemärkelsen att förbränningen gått igång? Det dröjer någon minut efter att man tryckt på knappen innan man kommer dithän och det skulle kunna vara så att värmaren inte ens försöker dra igång förbränningen därför att visad yttertemperatur fortfarande är för hög. Och har du provat att vänta med att försöka starta värmaren tills dess visad yttertemperatur är mindre än 5 plus?
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]