Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas på lite råd här.
Jag är i valet och kvalet att ta ut en förmånsbil. Jag har fastnat för en V60 som ni kan se spec. på nedan.

Volvo V60 -17
  • Business Advanced Summum
  • D4 (VEA)
  • 8-stegad automat
  • Onyx Svart Metallic 717
  • Klimatpaket VOC XC/S/V60: Programbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Volvo on Call, Rattvärme
  • Vinterhjul, Premium Odubb Alu 205/60R16
  • Sensus Navigation
  • Skålade gummimattor Offblack
  • Parkeringsassistans kamera bak
  • SOLFILM "Antec" 7 Rutor
  • Mörkgrå Tak
  • Läder Mörkgrå
  • Aluhjul Skadi Silver 18"
  • Digital förardispl 8"Krom
  • Förarstol elmanövrerad med minne
  • Sensus Connect HP 7"
Idag äger jag en Kia Ceed SW -14 automat Comfort Limited Edition, som har rullat ca 2800mil. Den är redan betald och kostar mig endast trängselskatt på ca 800kr+/mån, service (1:a kostade 5500kr), skatt (3500kr), hjulskiften (500kr + punktering några hundra), spolarvätska, försäkring (400kr) och självklart värdeminskningen. Om man räknar på ca 3 år, utan bränsle inkl. värdeminskningen, så kostar den mig ca 4000kr/mån (Har jag räknat helt galet?)

Mitt dilemma är följande, är det smart att sälja KIAn innan den tappar ännu mer i värde och sedan betala av en del av huslånet och ta förmånsbilen?

Efter alla rabatter och subvention, kostar förmånsbilen mig mig ca 4500kr/mån (36mån) netto (plus minus någon hundra. Har inte skickat iväg offerten till HR ännu.) I kontraktet ingår det:
  • Slitagedelar
  • Spolarvätska, torkarblad, glödlampor
  • Service
  • Försäkring
  • Trängselskatt (sparar minst 800kr här)
  • Tvätt
  • Däckhotell
  • Däckskiften
  • Skatt
  • Reparationer
  • 2000mil/år
Kan inte riktigt bestämma mig om det är värt eller inte. Enligt mina beräkningar så är det inte stor prisskillnad och då får jag väldigt mycket för pengarna. Vad tycker ni?

P.S Är V60 större i insidan än kian? Har barnstol som skall in där.
Kian är ju billig i inköp så de tar igen en del på servicen. Din uträkning ser vettig ut mer kan jag inte ha åsikt om den. V60:n kommer du att gilla skarpt. Jag har kört 3000 mil drygt med min sen jag köpte den kontant ny. Det är första gången på 44 år som jag inte får bilbytarkänslor efter drygt 2 år. Annars har vi haft 8 nya bilar sedan 1999. Tre Fordar
tre BMW och 2 Volvo. Volvo är bekvämast. Skattefri 5 år. Sjysst försäkring. Personlig servicetekniker. Senaste BMW 535iA F11 var ett typiskt fall av bilbytarjävul. För stor tung dyr.Törstig. Servicen dålig.Fri service i tre år ett hån om man får En service på den tiden. 1000 mil om året så blir det service år 2 och sen är fria servicarna utnyttjade.
MångaVOLVO skrev:Kian är ju billig i inköp så de tar igen en del på servicen. Din uträkning ser vettig ut mer kan jag inte ha åsikt om den. V60:n kommer du att gilla skarpt. Jag har kört 3000 mil drygt med min sen jag köpte den kontant ny. Det är första gången på 44 år som jag inte får bilbytarkänslor efter drygt 2 år. Annars har vi haft 8 nya bilar sedan 1999. Tre Fordar
tre BMW och 2 Volvo. Volvo är bekvämast. Skattefri 5 år. Sjysst försäkring. Personlig servicetekniker. Senaste BMW 535iA F11 var ett typiskt fall av bilbytarjävul. För stor tung dyr.Törstig. Servicen dålig.Fri service i tre år ett hån om man får En service på den tiden. 1000 mil om året så blir det service år 2 och sen är fria servicarna utnyttjade.
Nice, låter ju bra. Blir mer sugen på att slå till.
Har fått för mig att V60 inte har särskilt bra förmånsvärde på skatteverket? Eller kanske beror på att jag tycker bilen börjar bli för gammal och inte prisvärd.
Hade nog tittat på en R eller CC iaf.
Är det en förmånsbil eller en personalbil?

Hur kommer det sig att det bara ingår 2000 mil/år?

Min V60 D4 MY16 har ett förmånsvärde på ca 4000kr, jag kör visserligen mer än 3000 mil/år i tjänsten så mitt förmånsvärde reduceras med 25% till 3008 kr/månad. Då ingår allt utom bränsle dvs trängselskatter, service, däck, försäkring etc.

Efter skatt kostar den mig således ca 1500 kr/månad i fasta avgifter och sedan tillkommer drivmedelsförmånen som uppgår till omkring 6 kr/mil eller vad det nu blir.

För mig är det svårt att köra en så ny bil billigare.
W.A.P.E. skrev:Har fått för mig att V60 inte har särskilt bra förmånsvärde på skatteverket? Eller kanske beror på att jag tycker bilen börjar bli för gammal och inte prisvärd.
Hade nog tittat på en R eller CC iaf.
Tack, jag kollade upp V60CC och fick en med samma spec. till ett bättre pris!
joysam skrev:Är det en förmånsbil eller en personalbil?

Hur kommer det sig att det bara ingår 2000 mil/år?

Min V60 D4 MY16 har ett förmånsvärde på ca 4000kr, jag kör visserligen mer än 3000 mil/år i tjänsten så mitt förmånsvärde reduceras med 25% till 3008 kr/månad. Då ingår allt utom bränsle dvs trängselskatter, service, däck, försäkring etc.

Efter skatt kostar den mig således ca 1500 kr/månad i fasta avgifter och sedan tillkommer drivmedelsförmånen som uppgår till omkring 6 kr/mil eller vad det nu blir.

För mig är det svårt att köra en så ny bil billigare.
Det är en förmånsbil. Vi fick mata in hur mycket vi kör i tjänst och privat. Jag höftade med 2000mil, men kör nog inte mer än 1500mil. Har du obegränsat?

Det var ett bra förmånsvärde, vad hade du för utrustning?
Måste bara höra med er.

Följande alternativ har jag fått för samma pris. Vilken är mest prisvärd?

V60CC 1
* business advanced summum
* D4 AWD + 6-stegad automat
* Svart metallic

V60CC 2
* business advanced summum
* D4 (vea) + 8-stegad automat
* Passion Röd solid
* toning
Enligt mig skall du först fundera på om du vill ha 4-hjulsdrift eller inte.
I mitt val av bil så ville jag ha detta och då föll valet på D4 AWD.
CabBO skrev:Enligt mig skall du först fundera på om du vill ha 4-hjulsdrift eller inte.
I mitt val av bil så ville jag ha detta och då föll valet på D4 AWD.
Alltid kul att ha, men inget jag måste ha alls.

Men hur kommer det sig att cross country ligger i samma prisklass som den vanliga?

Och den passion röda solidfärgen, blir den inte repig?

Hade ni också beslutsångest, eller är det bara jag?
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]