Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nuigen
Jag vet inte om detta inlägg har hamnat rätt, men en mod får gärna flytta inlägget dit den skall vara.

Jag har ett i-landsproblem. Mitt jobb har erbjudit mig chansen att ta ut en förmånsbil. Idag kör jag en Kia ceed sw -14 som jag är ganska nöjd med, men jag älskar Volvo ;) och erbjudandet verkar vara rätt så bra.

För 7.5 basbelopp + 15000kr och en subvention på 2000kr/mån, får jag välja en bil av önskat märke. Det svåra här är att välja bil och sedan bedöma om det är värt att sälja min nuvarande och binda mig i tre år.

Jag väljer mellan XC60 och V90 för max 350 000kr. Nedan ser ni vad jag får för det priset inkl. rabatter som företaget har med ÅF.

XC60 (16% rabatt för bilen och 12% rabatt för utrustning)
* Classic Summum (R-design 6000kr extra)
* D4 (vea) + automat 8 stegslåda eller D4 (5 cyl.) + automat 6 stegslåda + AWD (samma pris för båda)
* Onyx Svart Metallic
* Klimatpaket VOC: Programbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Rattvärme
* Volvo on Call
* Parkeringssensor fram/bak
* Parkeringskamera bak
* Mörkt tonade rutor 5 st
* Skålade gummimattor Offblack + Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
* Sensus Navigation
* Parkeringskamera bak
* Läder
* 18" fälgar

V90 (12% rabatt på allt)
* D3 (4cyl. vea?) + automat 6 stegslåda
* Business Advanced
* Onyx Svart Metallic
* Klimatpaket Rattvärme, Baksätesvärme, Programbar bränslevärmare
* Volvo on Call
* Skålade gummimattor. Charcoal Solid
* Text/Läder
* 17" fälgar

Som ni ser så är det väldigt svårt att välja, speciellt nu när dagens XC60 utgår och en ny generation anländer nästa år. Å andra sidan så känns det tråkigt med en D3 och så lite utrustning på en V90. XC60 är nästan fullutrustad för samma pris.

Åsikter och tankat?
Senast redigerad av 1 Nuigen, redigerad totalt 0 gånger.
av Nuigen
Perra83 skrev:Jag hade nog inte ens behållt V90 med den specen ens om jag fick den.

Måste du bestämma dig snarast? Om inte kör vidare i Kian ett tag till och ta nya XC40 el nått.
Ingen brådska egentligen, men vill fortfarande sälja Kian innan den tappar mer i värde.
Nuigen skrev:Jag vet inte om detta inlägg har hamnat rätt, men en mod får gärna flytta inlägget dit den skall vara.

Jag har ett i-landsproblem. Mitt jobb har erbjudit mig chansen att ta ut en förmånsbil. Idag kör jag en Kia ceed sw -14 som jag är ganska nöjd med, men jag älskar Volvo ;) och erbjudandet verkar vara rätt så bra.

För 7.5 basbelopp + 15000kr och en subvention på 2000kr/mån, får jag välja en bil av önskat märke. Det svåra här är att välja bil och sedan bedöma om det är värt att sälja min nuvarande och binda mig i tre år.

Jag väljer mellan XC60 och V90 för max 350 000kr. Nedan ser ni vad jag får för det priset inkl. rabatter som företaget har med ÅF.

XC60 (16% rabatt)
* Classic Summum (R-design 6000kr extra)
* D4 (vea) + automat 8 stegslåda eller D4 (5 cyl.) + automat 6 stegslåda + AWD (samma pris för båda)
* Onyx Svart Metallic
* Klimatpaket VOC: Programbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Rattvärme
* Volvo on Call
* Parkeringssensor fram/bak
* Parkeringskamera bak
* Mörkt tonade rutor 5 st
* Skålade gummimattor Offblack + Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
* Sensus Navigation
* Parkeringskamera bak
* Läder
* 18" fälgar

V90
* D3 (4cyl. vea?) + automat 6 stegslåda
* Business Advanced
* Onyx Svart Metallic
* Klimatpaket Rattvärme, Baksätesvärme, Programbar bränslevärmare
* Volvo on Call
* Skålade gummimattor. Charcoal Solid
* Text/Läder
* 17" fälgar

Som ni ser så är det väldigt svårt att välja, speciellt nu när dagens XC60 utgår och en ny generation anländer nästa år. Å andra sidan så känns det tråkigt med en D3 och så lite utrustning på en V90. XC60 är nästan fullutrustad för samma pris.

Åsikter och tankat?

Jag stod inför samma dilemma men mitt val blev en XC60 Summum AWD, jag kör max två år med mina eftersom mitt bolag vill skicka alla bilar som gått 12000 mil. Tänkte vänta med V90 till nästa gång eller så blir man så sjukt nöjd med XC60 så man väljer den nya då?, valet är svårt men man får så sanslöst mycket bil nu med XC60 Classic så jag kunde inte motstå.
av Nuigen
Jag stod inför samma dilemma men mitt val blev en XC60 Summum AWD, jag kör max två år med mina eftersom mitt bolag vill skicka alla bilar som gått 12000 mil. Tänkte vänta med V90 till nästa gång eller så blir man så sjukt nöjd med XC60 så man väljer den nya då?, valet är svårt men man får så sanslöst mycket bil nu med XC60 Classic så jag kunde inte motstå.
Jag är ganska sugen. XC60 med Summum eller R-design för 6000kr extra. Men då är frågan, vill man ha "gamla" D4:an med automat och AWD eller den nya D4an med den nya automatlådan? Samma pris på båda alternativen.
Nuigen skrev:
Jag är ganska sugen. XC60 med Summum eller R-design för 6000kr extra. Men då är frågan, vill man ha "gamla" D4:an med automat och AWD eller den nya D4an med den nya automatlådan? Samma pris på båda alternativen.

Bara ut och testa, mitt val föll på AWD och älskar ljudet från den 5 cylindriga motorn, tyckte även att den kändes mjukare än FWD men det kan nog skilja sig från bil till bil smaken är som baken.
av Göte
D4 awd har en gammal 5 cylindrig motor mot D4 vea som har en ny 4 cylindrig motor. Vea är 100kg lättare pga av avsaknad av awd, lägre förbrukning bättre acceleration och så är skatten är ca hälften per år ca1700 tror jag. Kör du mycket på landsbygden på dåliga vägar ta awd.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]