Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1126403
Hej!

Jag har en V60 MY15 som har gått 2000 mil och ska in på en andra service. Teknikern frågade mig om jag vill att han byter bromsvätska (eller fyller på?).

Är detta nödvändigt på en 1 år och 11 månader gammal bil med 2000 mil? Skulle kosta 900:- och ingick inte i serviceavtalet tydligen.

Vad säger ni andra?
#1126405
Personligen anser jag inte det är nödvändigt vartannat år under normala svenska förhållanden. Var 3-4 år är mer realistiskt tycker jag.
#1126470
volvobrasse skrev:Hej!

Jag har en V60 MY15 som har gått 2000 mil och ska in på en andra service. Teknikern frågade mig om jag vill att han byter bromsvätska (eller fyller på?).

Är detta nödvändigt på en 1 år och 11 månader gammal bil med 2000 mil? Skulle kosta 900:- och ingick inte i serviceavtalet tydligen.

Vad säger ni andra?
Det är en bedömningsfråga... funktionen blir inte sämre för att vätskan är gammal. Det som händer är att den tar åt sig fukt som i sin tur har lägre kokpunkt än bromsvätskan som kokar vid 200-250 grader. Så bromssystemet tål mindre och mindre värme vartefter som bromsvätskan blir äldre.

Men kör du bara max 50km/h till affären med bilen så fungerar den utmärkt även efter 10 år... Kör du däremot ofta som Stig Rallygård på små landsvägar, ja då bör du byta vart annat år... minst. Hobbybilar man kör bana med byter man varje vår, och häller i bromsvätska som tål ännu mer värme.

I förlängningen så gissar jag att det även kommer dra med sig rost i bromssystemet om man inte byter bromsvätska.

.
#1126489
ThomasT skrev:
volvobrasse skrev:Hej!

Jag har en V60 MY15 som har gått 2000 mil och ska in på en andra service. Teknikern frågade mig om jag vill att han byter bromsvätska (eller fyller på?).

Är detta nödvändigt på en 1 år och 11 månader gammal bil med 2000 mil? Skulle kosta 900:- och ingick inte i serviceavtalet tydligen.

Vad säger ni andra?
Det är en bedömningsfråga... funktionen blir inte sämre för att vätskan är gammal. Det som händer är att den tar åt sig fukt som i sin tur har lägre kokpunkt än bromsvätskan som kokar vid 200-250 grader. Så bromssystemet tål mindre och mindre värme vartefter som bromsvätskan blir äldre.

Men kör du bara max 50km/h till affären med bilen så fungerar den utmärkt även efter 10 år... Kör du däremot ofta som Stig Rallygård på små landsvägar, ja då bör du byta vart annat år... minst. Hobbybilar man kör bana med byter man varje vår, och häller i bromsvätska som tål ännu mer värme.

I förlängningen så gissar jag att det även kommer dra med sig rost i bromssystemet om man inte byter bromsvätska.

Huvudet på spiken. Bästa är att mäta bromsvätskan. Det brukar sägas att bromsvätska är dålig efter ca två år men känner ingen som byter så ofta, inte heller jag. Men sannolikt åker de flesta av oss omkring med per definition dålig bromsvätska. När den är ny är den ljusgul, ungefär som vitt vin eller sirap i färgen. Är den riktigt dålig blir den mörk, nästan som rödvin när man tittar.

.
#1126497
III skrev:
ThomasT skrev:
volvobrasse skrev:Hej!

Jag har en V60 MY15 som har gått 2000 mil och ska in på en andra service. Teknikern frågade mig om jag vill att han byter bromsvätska (eller fyller på?).

Är detta nödvändigt på en 1 år och 11 månader gammal bil med 2000 mil? Skulle kosta 900:- och ingick inte i serviceavtalet tydligen.

Vad säger ni andra?
Det är en bedömningsfråga... funktionen blir inte sämre för att vätskan är gammal. Det som händer är att den tar åt sig fukt som i sin tur har lägre kokpunkt än bromsvätskan som kokar vid 200-250 grader. Så bromssystemet tål mindre och mindre värme vartefter som bromsvätskan blir äldre.

Men kör du bara max 50km/h till affären med bilen så fungerar den utmärkt även efter 10 år... Kör du däremot ofta som Stig Rallygård på små landsvägar, ja då bör du byta vart annat år... minst. Hobbybilar man kör bana med byter man varje vår, och häller i bromsvätska som tål ännu mer värme.

I förlängningen så gissar jag att det även kommer dra med sig rost i bromssystemet om man inte byter bromsvätska.

Huvudet på spiken. Bästa är att mäta bromsvätskan. Det brukar sägas att bromsvätska är dålig efter ca två år men känner ingen som byter så ofta, inte heller jag. Men sannolikt åker de flesta av oss omkring med per definition dålig bromsvätska. När den är ny är den ljusgul, ungefär som vitt vin eller sirap i färgen. Är den riktigt dålig blir den mörk, nästan som rödvin när man tittar.

.
Det behöver inte alls per definition vara så att vi åker runt med dålig bromsvätska. Dagens komponenter och bromsvätska är inte sämre än förr, troligtvis bättre och bara för att bilar har bättre bromssystem betyder det inte att det alltid utnyttjas.

Alltså att man kör inte mera rallybetonat nu för tiden bara för att bromsarna är bättre. Sen är det vanligare att bromsskivor och belägg tappar bettet vid rally körning innan bromsvätskan kokar. Vi får inse att många branscher vilseleder eller skrämmer folk att byta ut saker i onödan.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]