Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoSorken
Hej,

Har precis införskaffat en ny XC60 D4 AWD och tycker den är helt underbar.

Blev häromdagen helt nerdränkt i salt (något vätskelöst salt) från en saltbil. Den åkte parallellt med mig och hade sprutare både på taget och under lastbilen! Ja, ni förstår vad som hände!! :-) Bilen blev helt vit på ena sida så jag svängde av vägen direkt för att spola bort all salt i en "gör de själv" högtrycks tvätt.

Hur som helst, tanken slog mig efteråt. Hur står sig rostskyddet på en sådan ny bil? Är det något jag borde ta tag i inom ett år eller så? Klarar sig bilen några år med Volvos egna fabrik rostskydd. Jag kommer under vintrarna regelbundet spola av bilen (iaf med minst vatten och ibland med schampo osv) varannan vecka.

Har sökt lite på det både här på forumet och andra stället men hittar inget konkret. Jag starta även tråden här på XC60 kategori och inte under bilvård för jag kände att detta kan vara en specifik fråga om XC60 (kan självklart ha fel) eftersom de svaren jag hittar när jag söker varierar så mkt beroende på märke och modell.

Ni som har en nyare XC60, hur har ni gjort? Litar ni på Volvos egna rostskydd eller kompleterar ni med något extra ??

Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
herregud, hur har ni tänkt att överleva vintern? det blir jobbigt om man ska in och spola av bilen varje gång man får lite salt på sig. Tror du verkligen att bilen rostar för att du inte spolar av saltet?

Jag tvättar knappt mina på vintern och jag har då inet haft rost sedan jag åkte 740
av VolvoSorken
Hej,

Nu var de inte salter jag syftade på specifikt. Dock fick det fick mig att fundera på denna fråga

Jag hoppas behålla bilen i 5-6 år. Jag tror inte jag kommer tröttna på det innan det.
Jag kan förstå att man kan komplettera med ett "nytt" skydd om 5-6 år men är det något som bör göras redan nu? Hur har ni gjort?

Min fundering är rostskyddet i längden.
Senast redigerad av 3 VolvoSorken, redigerad totalt 0 gång.
av VolvoSorken
SBergdahl skrev:Hur länge tänkte du behålla bilen?

Spolar du själv av hela underredet eller bara utsidan?

Hela sidan. Försökte vinkla högtrycken för att komma åt lite under bilen men vet inte gur bra det blev.
5-6 år minst iaf :-)
av VolvoSorken
Derank skrev:herregud, hur har ni tänkt att överleva vintern? det blir jobbigt om man ska in och spola av bilen varje gång man får lite salt på sig. Tror du verkligen att bilen rostar för att du inte spolar av saltet?

Jag tvättar knappt mina på vintern och jag har då inet haft rost sedan jag åkte 740

Hej,

Nu var de inte salter jag syftade på specifikt. Dock fick det fick mig att fundera på denna fråga

Jag hoppas behålla bilen i 5-6 år. Jag tror inte jag kommer tröttna på det innan det.
Jag kan förstå att man kan komplettera med ett "nytt" skydd om 5-6 år men är det något som bör göras redan nu? Hur har ni gjort?

Min fundering är rostskyddet i längden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte trampat igenom golvet på min XC60 ännu iallafall, och den är 8 år... Jag tycker den ser fin ut, låg senast igår och krälade under den.
av malte2009
Köpte en ny xc60 2011 och tänker ha den kvar några år till! Jag litar på Volvos rostskydd! den ser fortfarande som ny utvändigt som under bilen! tvättar en gång i veckan! kostade på lackbehandling när bilen var ny! Inga problem har det varit!
av volvoc70cab
Köpte min bil (Volvo XC60) för ett antal år sedan. Såg då att det efter bakaxeln inte fanns någon behandling alls. Då jag tänker äga bilen i många år till, så blev det direkt en underredsbehandling vilket jag inte ångrar idag.
Användarvisningsbild
av iigloo
MartinS skrev:Jag har inte trampat igenom golvet på min XC60 ännu iallafall, och den är 8 år... Jag tycker den ser fin ut, låg senast igår och krälade under den.
När rosten väl syns har det gått väldigt långt. Problemen ligger ofta väl dolda och för att få en riktigt bedömning bör man plocka bort alla sköldar och innerskärmar samt gå igenom med optikkabel i alla vrår.

Stod inte för så länge sedan om en äldre herre med en mercedes e-klass från 2004 med 30-års rostgaranti. Bilen såg fortfarande ny ut då herren skött bilen exemplariskt. Helt plötsligt försvann bromsverkan och han åkte till mercedes där de plockade ner sköldarna under bilen för att komma åt. Balkarna och delar av golvet var hårt angripet av gravrost som skulle kosta tiotusentals att reparera....jodå. Allt är inte så fint som ögat vill påskina.
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.