Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chuson
Hej alla Volvo älskare!

Jag funderar stark på att skaffa en XC60 men vill endast ha VEA motorer, så jag har några frågor till er som kör XC60 VEA Diesel.

1. Funkar framhjulsdrift bra?

Jag bor ju inne i stan behöver knappt AWD, anledningen till varför jag frågar är hur stabil är den på vägen? Har en OK tung höger fot :P

2. Bränsleförbrukning?
En av avledningarna till att jag vill hoppa AWD är för att spara lite soppa. Hur snål är den jämför med gamla 5:an med AWD?

3. Manuell?
Skulle den funka med Manuell D3/D4? Alla säger att Automat är ett måste, men jag säger att Manuell är att köra bil.
Är det någon som har en Manuell VEA och är nöjd eller är automat ett MÅSTE för denna lyxvagnen?

Tusen tack på förhand!

Mvh
Chuson
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Söker du lite här så finner du nog de flesta svaren.
Kör du mkt i stan kommer du spara bra mot gamla automatlådan. 0,6 istället för 0,8 (givetvis individuellt men det skiljer runt 1,5-2dl i de fall jag upplevt)
Kravet på automat beror väl dels på biltypen, lite glidare, och att den 8-stegade lådan är mkt trevlig. MEN det är också den nya manuella, fina lägen.
Stabil är den väl, men det spinner endel fram med ex VEA D4 FWD.
Det viktiga är att du provkör olika och kommer fram till vilken du trivs med och inte hänger upp dig på ett par droppar sås på ett helt bilköp. Nu går vi ju verkligen mot tider där det är lyx med AWD ibland.
Tror det säljs gott om manuella D4 FWD och dessa ägare är nog inte besvikna.
av KrilleW
Jag ska vara tråkig och svara att de flesta av dina frågor är något som bara du själv kan svara på. Mitt tips är att du åker och provkör och bildar din egen uppfattning eftersom vad som är bra eller dåligt och allt där mittemellan är högst individuellt.
av sprattlas
Den dagen du står och slirar och grannen med AWD glider iväg som om det vore sommar då vet du.
Användarvisningsbild
av hebbe
Har en xc60 d3 vet automat. Den funkar alldeles utmärkt. Motorn går riktigt tyst. Har haft den i 2 veckor och den drog 7.5 vid pump. Med vinterdäck och värmare på cirka 2 gånger om dagen. Vi valde vea för vi har ingen användning av awd, utan ville ha nya motorn. Har klarat mig i 26 år utan awd bortsett från snöstormen november -95i Göteborg. Men det finn ju dom som värdestter awd mer än nya motorn. Automaten e riktigt fin åxå. Den 8 växlade alltså. Har inte kört den andra.
av volvoc70cab
Nu har jag inte den nya motorn (VEA) utan den "gamla" femman . Bilen är en FWD manuell, och är mycket trevlig att köra. Har aldrig varit i behov av AWD då jag är friherre. Du nämnde något om förbrukningen inte var helt utan betydelse. Kan nämna att vid övervägande motor- och landsvägskörning kommer jag ofta ned till strax under 0,5 liter/milen. Körningen då, är när det är möjlig med inkopplad farthållare samt inställd hastighet på 100 km/h. Man vinner inte så mycket på att hålla högre hastighet utan det kanske är så, att de som kör fortare tycker det är roligare men även farligare. Vissa herrar måste bara bryta mot trafikskyltarna. eller kan det bero på något annat. Att en 90 skylt betyder att det är den lägsta hastigheten man får hålla ? Vem vet ?
av AdrianH
VEA motorn är riktigt trevlig, men en av nackdelar jag märkte med fwd var just detta med torque steere, den vill verkligen åt vänster vid gaspådrag, ibland farligt mycket vid tex, en utfart mot en motorled, där man vill komma igång kvickt,
Förbrukningen är klockren, för en så stor bil
av troubleshooter
Har inte VEA men kommer från 4 år med en XC60 D5 AWD polestar Manuell, snittet har legat i stort mellan 0,72-0,74 hela tiden, förutom när jag drog bilsläp i somras då den drog 1 dl till, kör vad jag kallar blandad körning med relativt tung gasfot.

Jag är nöjd med det och framför allt har jag varit väldigt nöjd med 5cyl.....
Användarvisningsbild
av Perra83
AdrianH skrev:VEA motorn är riktigt trevlig, men en av nackdelar jag märkte med fwd var just detta med torque steere, den vill verkligen åt vänster vid gaspådrag, ibland farligt mycket vid tex, en utfart mot en motorled, där man vill komma igång kvickt,
Förbrukningen är klockren, för en så stor bil
Kolla upp hjulinställningen. Kan inte tänka mig att det ska vara otäckt att framföra bilen.
av Gunner
Skippar du automat och AWD får du dessutom en kärra som är skattebefriad i fem år! :)
Kört min V60 D4 VEA i tre år nu och kan inte vara nöjdare!
//Mats
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]