Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på att köpa en plugin laddhybrid, önskemålen är en bil med (möjlighet till) fyrhjulsdrift och tillräckligt lång räckvid på batteri så att jag kan köra fram och tillbaka till jobbet (ca 5km totalt) utan att förbränningsmotorn startar.

En V60 D6 eller D5 TE låter alltså perfekt, men jag vill verifiera med er som äger en att man kan köra på ren eldrift i vinterkyla, helst ända ner till -30. Jag har varmgarage så bilen kommer alltid att vara varm och fulladdad på morgonen. Bilen står utomhus på dagen, med möjlighet till motor-/kupévärmare.

Alltså, kan en V60 plugin hybrid köras ca 5 km på ren el i vinterkyla ner till -30?
Vid minusgrader händer det lite då o då att dieselmotorn startar för att värma upp batteriet. Imorse hade min D5 TE stått ute under natten och det var ca -5. Jag körde värmare ca 40min men utan diesel värme. (alltså bara elvärme)
De två första km gick dieselmotorn, sen kunde jag slå över i pure-läget. Jag har ca 10km till stan och får få en totalförbrukning på en resa när motorn startar som idag på ca 0.1-0.15l/mil.

Jag tror den fungerade ungefär likadant förra vintern i ner mot -15 - -20. Kallare än så var det nog inte när jag körde.
Nej.. När man försöker gå över i pure-läget som alltså är "enbart el"-läget får man ett meddelande om att" Pure är inte tillgängligt p.g.a begränsningar i hybridsystemet."
Efter ca 2km fick jag meddelandet "Pure tillgängligt" och kunde gå över till enbart eldrift.

När jag körde iväg igen vid lunch kunde jag dock köra hela sträckan tillbaka på el utan att den gick över något på diesel. Ca -2 ute då. Jag körde igång förvärmning ca 25min innan avfärd då.. Gissar att den ev. delvis var varm från tidigare resan också..
De rena elbilar som fins idag ( de flesta ) har du samma problem med i kylan, kangoon monterades det ju in en liten tank + en dieselvärmare på de som rullade här i västernorrland för 1år sedan.

Den enda kommande i närtid som iaf verkar ha lite räkvid är Opel amperan, om man vill slänga upp 400k+ för den.

Än så länge är det ju bara Tesla som lyckats riktigt med sina elbilar, lång räckvid och klarar av att hålla värmen i bilen i Nordnorge.
Skulle nog säga att den funkar men inte optimalt.. Lite som för mig.. Jag kör resor på 16 mil enkel resa 2-4ggr per vecka. Jag gör av med ett antal tankar i månaden, men har ändå minskat dieselförbrukningen med 80-100l/månad. (halverat förbrukningen).

Större delen av året skulle du kunna åka enbart på el.

Däremot skulle jag nog om jag var dig och kollar på ny bil och är intresserad av eldrift snegla lite på nån av följande, Nissan Leaf med större batteriet (som kommer 2017, 32mils EPA-räckvidd), BMW i3 med större batteriet, Huyndai Ioniq eller Chevrolet Bolt (Som kommer som Opel Ampera E i Europa inom kort).
Alla kostar ungefär lika eller mindre än en V60 D5 TE, och speciellt Opel Ampera E har imponerande räckvidd. 38 mil enligt EPA-körcykeln. (Den Amerikanska som verkar stämma betydligt bättre än Europeiska NDEC.)

Renault ZOE ZE är också intressant men är i minsta laget.. den ska dock få större batteri i 2017 års modell och klara upp mot 40 mil. Renault har dock haft en rätt märklig prismodell då dom tror att alla är så nervösa över batterihållbarhet. Dom har fram till nu envisats med att man ska hyra batteriet... Många som har en Zoe gillar inte alls upplägget och det har snarare försämrat andrahandsvärdet än hållit det uppe som var meningen. Batterierna i elbilar verkar hålla betydligt bättre än vad kritiker (och i viss mån biltillverkare) trott. 10% degradering på 16 000mil verkar vara rätt högt. Runt 6-8% verkar det handla om, och då kommer dom första 3-4% under första åren/första 3-5k milen för att sen avta i takt.
På sommaren cyklar jag till jobbet, det är på vintern jag vill ha en bil som går på el fram & tillbaka till jobbet. Har kollat runt efter laddhybrider ett tag och alla stupar på att de inte går att köra på el när det är riktigt kallt, -10 verkar vara en magiskt gräns.

Jag har förhandsbokat en Tesla Model 3. Det är dock minst ett år till modellen börjar tillverkas, realistisk leverans för mig är nog mitten/slutet av 2018.
Skulle då absolut kolla på nån av de ovan som mycket väl kan bli lika bra eller bättre än Model III.
dali skrev:På sommaren cyklar jag till jobbet, det är på vintern jag vill ha en bil som går på el fram & tillbaka till jobbet. Har kollat runt efter laddhybrider ett tag och alla stupar på att de inte går att köra på el när det är riktigt kallt, -10 verkar vara en magiskt gräns.

Jag har förhandsbokat en Tesla Model 3. Det är dock minst ett år till modellen börjar tillverkas, realistisk leverans för mig är nog mitten/slutet av 2018.
Får man fråga vilken prisnivå Model 3 ligger på/beräknas hamna på?

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]