Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Här om dagen så parkerade jag i en brant backe, och när jag skulle iväg igen så fick jag varning om låg oljenivå.
Jag tänkte inte så mycket på det just då men nu vart jag lite nyfiken och gick till garaget för att kolla då bilen stått still ett dygn.
Oljenivå mätaren visade... 0!!?! Inget streck visade sig alls på mätaren...

Borde man inte få någon varning om nivån är så låg att inget streck visar sig??

Motorn är en diesel VEA.

.
Användarvisningsbild
av Derank
Varnar bilen ens för låg oljenivå är det inte bara lågt oljetryck den varnar för?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Derank skrev:Varnar bilen ens för låg oljenivå är det inte bara lågt oljetryck den varnar för?
När jag stått parkerad i backen så varnade den i alla fall för låg nivå...

.
Användarvisningsbild
av Derank
Ok, ska ärligt säga att jag har ingen aning om vad det sitter i D4an på XC60in, är det nåt jag inte kollat på en bil de senaste åren så är det oljenivån.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vea dieseln kan bara visa lagom med olja (full stapel) eller för lite olja (tom stapel). Jag har själv sett skillnaden mellan tom och full efter att jag fyllt 1dl olja :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
I manualen står det: "Vid meddelande om låg oljenivå, fyll endast på med den volym som anges, exempelvis 0,5 liter."

Men om man inte fått något meddelande då....?

Med en oljesticka hade detta inte varit ett problem... :evil:

.
av Gunner
Tydligen vanligt problem med digitala oljestickan! Gumman fick varning i veckan som var och fyllde på 0,5 liter. Fortsatte varna och hon fyllde på en halva till. När hon kom hem gick jag ut och kollade digitala mätaren och den visade noll!
Dagen efter var allt tydligen frid och fröjd! Inget felmeddelande alls! Till saken hör att strax innan första service på bilen fyllde hon på en liter i stället 0.5 och då varnade den för att det var för mycket olja!?
//Mats
av andersuw
Står i "världens minst lästa bok" att man inte kan vänta sig att nivågivaren reagerar omedelbart efter att man fyllt på. Man skall bara fylla på så mycket som bilen angett (inte mer) och sedan vänta på att nivågivaren får koll på det nya läget. Detta inte sagt som något försvar för Volvos lösning utan bara som upplysning om hur det är tänkt att fungera på bilar med VEA-motor. Är för egen del inte alls förtjust i det hela.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]