Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Har köpt en husvagn vars totalvikt är 1495 kg.

Bakom XC60 får man dra max 1500 kg med B96 som jag har. Så långt allt gott.

Vagnen har olastad ett kultryck på ca 100 kg.

Enligt bilens manual är maximalt kultryck 75 kg.

Vad händer om jag kör vagnen bakom bilen utan att åtgärda kultrycket ex genom att lasta prylar långt bak?

Om man tittar på samma motor och FWD fast automat så är max kultryck 90 kg. Det får mig att misstänka att det inte i sig är skadligt för bilen att överskrida 75 kg?
av svedan
Verkar konstigt med 100 kg kultryck på olastad!!! Dragen är för max 100 kg! Du ska nog lasta vagnen så du får 40 -70 kg på kulan ( tänk att gasolflaskan får kompenseras med last bak). kultrycket adderas till bilens bruttovikt så det är inge bra ur stabilitetssynpunkt. Kolla med tillverkaren om 100 kg är rätt?? Lycka till
av Petzzon
Jag har ju gärna 100kg på draget, klart stabilare gång tycker jag. 40kg låter väldigt lite, med lite vind mot vagnen är det snart nere på noll. XC60 har ju dessutom sånt litet överhäng baktill att den inte alls blir nedlastad som många andra bilar blir.
av rojo8515
Jag har kört mycket med stora tunga släp efter min XC60. Det är en perfekt dragbil, och överhänget till dragkroken är väldigt kort.

Jag har alltid minst 100 kg kultryck, ibland 150 kg för då går släpet mycket stadig efter bilen.

AWD-modellen har 90 Kg kultryck i regbeviset, inga problem alls. Skulle du mot förmodan bli stoppad och de vill väga ditt ekipage, säg åt polisen att du inte vill koppla loss husvagnen från bilen bara.

Förmodligen har du ändå överlast då husvagnar brukar väga lite mer än vad som står på pappret + allt man har i vagnen förstås....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Om man har högt kultryck, låt säga 150 kg, så kommer bilen att bli understyrd. Vid en undanmanöver, typ älgtest, så kommer det att bli svårt att hämta hem retursladdarna man kommer att få. Jag har råkat ut för det. Husvagnen var på väg att köra om min egen bil. Det kastades hit o dit o jag hade en jä..a tur att det inte blev en olycka av det hela. Nu kör jag med rekommenderat kultryck. Det blir lite vingligare om det blåser mycket, men jag vill inte skita på mig igen..... :oops:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag försöker också se till så jag inte har för högt kultryck när jag kör vagn. Inte roligt om framhjulen skulle släppa i fel tillfälle..

Hur väger ni kultrycket? Personvagnar under stödhjulet på vagnen?

Jag brukar se om jag kan lyfta vagnen i handsken.. Klarar jag det fast med motstånd borde det vara mellan 70-100.. Men jag har faktiskt aldrig vägt den exakt..
av majzoo
Jag blev mest fundersam till vilken modell av Xc60 det gäller då de jag varit spekulant har haft släpvikt på ~1700kg med B96. Visserligen har jag nog bara tittat på D4/D5 awd. Men trodde inte att det skiljde så mkt.

Själv brukar jag ha kring 80kg i kultryck. Gamla modellen av Xc90. Fungerar bra. Mäter den vikten med en fjädrande graderad vågpinne för ändamålet som placeras i kulhandskeln. Köpt på något tillbehörsvaruhus.
av rojo8515
Naturligtvis ska inte kultrycket överdrivas, men bättre med lite för högt kultryck en inget alls. Då börjar släpet wobbla och det kan sluta så här.....

av Exyzäta
De svarta slalomspåren i nedförsluten som dyker upp framemot vårkanten beror på denna okunskap. Som lastbilsförare sedan 30 år bakåt har man sett mycket galenskaper på våra vägar!
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]