Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag är inne på att skaffa mig en XC60 D4 AWD Summum - väl medveten om att det är gamla 5-cyl motorn och 6-stegade växellådan.
Det jag inte har koll på är vilka andra saker, framförallt inom säkerhet, som nya 90-klassen har som XC60 saknar idag?
Pilot assist antar jag? Vad mer?

Jag försöker övertala mig att XC60 tekniskt faktiskt är ganska modern trots att modellen kom 2008(?) redan.
Har jag missat något annat viktigt gällande säkerhet som saknas på XC60 Classic?
Car2car-info, 360 view "aktiv styrning"... vad nu den funktionen kan heta.... är de saker jag spontant kommer på, men finns säkert mycket annat. Skulle nog ändå hävda att man sitter rejält mycket säkrare i en XC60 än i de flesta andra bilar som rullar på vägarna (Men visst, Nya XC90, V90 o.s.v... är säkert ytterligare säkrare såklart)

edit, såg nu att du nämnt pilot assist.
Jag kommer på några saker som 90-serien har som man inte kan få i 60-serien.

-Runoff mitigation
-Large animal detection
-Connectied safety (Volvobilar varnar varandra för tex halka)

-Rear collison warning (varnar och sträcker upp bältena om bilen håller på att bli påkörd bakifrån, tillval i 90-erien)
-360° parkeringskamera (tillval)
-Cross traffic detection (tillval, stödsystem om man backar ut från en p-ruta)

Osäker på denna, men jag tror inte man kan få lane keeping aid till XC60 D4/D5 AWD, man får nöja sig med lane departure warning.
linnnet skrev:Det jag inte har koll på är vilka andra saker, framförallt inom säkerhet, som nya 90-klassen har som XC60 saknar idag?
Pilot assist antar jag? Vad mer?
8 år av säkerhets utveckling?

.
Tack för era svar! Av det ni nämnt är onekligen den där påkörd-bakifrån-radarn och Runoff mitigation det som verkligen saknas. De andra kan jag på något sätt förlika mig med att inte ha...
ThomasT skrev: 8 år av säkerhets utveckling?
Hur tänker du då? XC60 har såklart löpande under dessa år uppdaterats med tekniken - Adaptiv farthållare fanns ju gissningsvis inte 2008 men sitter i bilen nu. Eller tänker du själva bilkonstruktionen? Det vore i så fall intressant att höra mer om huruvida man bygger bilarna annorlunda nu än för 8 år sedan för det har jag 0 koll på... :o
Självklart gör man det. Allteftersom underlaget rullar in från verkliga olyckor itererar man fram nya konstruktioner.
Där vill jag dock tillägga att eftersom Volvo byggt på det här viset länge och inte är cyclebeatande vesslor på riktigt samma nivå som tyskarna lyckas ju till och med gamla XC90 som är en konstruktion från slutet av 90-talet BÄTTRE än fullt moderna tyskar och amerikaner såfort man går utanför ramarna som de artificiella testen rör.
En V90 torde alltså vara säkrare än en XC60, men XC60 kommer ändå vara bland det säkraste du kan stoppa dig och din familj i på marknaden vad gäller -verkliga- olyckor.
När jag köpte nuvarande XC60 påstod säljaren att ingen har omkommit i en XC60 sedan 2009 om jag minns rätt. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om men att det fortfarande är ett av det säkraste bilar man kan sitta i råder det väl inget tvivel om.
crumpets skrev:Självklart gör man det. Allteftersom underlaget rullar in från verkliga olyckor itererar man fram nya konstruktioner.
Där vill jag dock tillägga att eftersom Volvo byggt på det här viset länge och inte är cyclebeatande vesslor på riktigt samma nivå som tyskarna lyckas ju till och med gamla XC90 som är en konstruktion från slutet av 90-talet BÄTTRE än fullt moderna tyskar och amerikaner såfort man går utanför ramarna som de artificiella testen rör.
En V90 torde alltså vara säkrare än en XC60, men XC60 kommer ändå vara bland det säkraste du kan stoppa dig och din familj i på marknaden vad gäller -verkliga- olyckor.
Precis som du skriver så jobbar Volvo utanför ramarna när det gäller krocktester av sina bilar. Exempelvis så testade man Small Overlap långt innan det blev standard för IIHS i USA. Sen jobbar Volvo med att försöka höja max hastigheten för krocktester eftersom man vet att man själva klarar av dessa med bra resultat men vet samtidigt att det är många konkurrenter som inte gör det. På samma sätt som det var många konkurrenter som inte alls klarade Small Overlapp när det kom.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]