Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
Äntligen har jag fått min XC60, så glad och så positivt överraskad över förbrukningen fast det är en Awd,

Men nu till min fråga

Har läst en massa olika foruminlägg m.m. Ang inkörning, vissa säger att gasen i botten från första stund andra säger att man ska ta det lugnt dem 500 första milen,

Personligen så känns det där med att man tar det lugnt mer trovärdigt iaf för en bruksbil, kanske mer rimligt för en racing motor att behöva köras in på det sättet,(dvs att man maxar från första timmen)

Men det jag funderar mest över är det här med att man ska undvika konstanta rpm i början? Hur noga ska man följa det?, pendlar varje dag till jobbet ca 4mil ett håll, och då är det motorvägskörning en större del av vägen, om inte det är kaos in mot Gbg vilket händer ibland, för annars så ligger man på 100+ och sedan 80+

Med vänlig hälsning, Adrian
Användarvisningsbild
av Perra83
Står inget om inkörning i handboken så kör som du vill. Dubbdäck och bromsar är jag lite försiktiga med i början.
Låt motorn bli varm ordentligt innan du testar 0-100km/h.
av KrilleW
Jag är på samma bana som tidigare skribenter. Motorerna körs in på fabriken så det är ingenting du behöver tänka på. Att låta motorn bli varm innan du hårdkör motorn är dock att rekommendera. Inte bara i början utan alltid.
av Schmoyoho
Så här skriver polestar angående inkörning:
Just as with all engines, we recommend a careful running in for at least the first 1000 kilometres. After 1000 kilometres you can start using the engine at higher revs (over 4000 rpm) more regularly at high load. This ensures the engine and gearbox to deliver high performance long term.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2386619
Användarvisningsbild
av Perra83
Schmoyoho skrev:Så här skriver polestar angående inkörning:
Just as with all engines, we recommend a careful running in for at least the first 1000 kilometres. After 1000 kilometres you can start using the engine at higher revs (over 4000 rpm) more regularly at high load. This ensures the engine and gearbox to deliver high performance long term.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2386619
Dett gäller ju äldre bensinmotorer :wink:
av petegbg
Det jag har fått lära mig är att man inte får belasta motorn för mycket. Alltså att man inte ligger på fel växel med ett lågt varvtal och gasar på eller seg drar i en uppförsbacke. Sen är säkert gränsen på runt 4000 rpm första 100 milen också bra. Nu har du säkert automat så du behöver nog inte bry dig om detta så mycket. :)
av Lövet
Vänta tills motorn är varm. Kör med varierande varvtal. Undvik dra tunga släp upp över alperna.

Mer än så behöver du inte tänka på.
av MB77
Mycket konstigheter här nu, skulle det vara så att man behöver "köra in" en ny bil så hade väl biltillverkarna sagt det? Mej veterligen så är det ingen som säger det. Som sagt, det är bara tuta och åka

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]